Frode_B. Startet 17.Juni.2004 Del på Facebook Startet 17.Juni.2004 Jeg har den sistse tiden hatt litt problemer med tenningen på min AQ140. Tok derfor ut plugg nr.1 for å se på gnist. Det som da viser seg når jeg kinner er at gnisten ser gul ut , jeg trodde en god gnist var nesten blå. Det andre er at etter noen tørn med startmotoren så virker det som om gnisten blir svakere og nærmest dør ut. Hva kan dette være? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 uten å påberope meg noen stor kompetase på området høres det ut som om det er kondensatoren som er gåen... eller coilen. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 uten å påberope meg noen stor kompetase på området høres det ut som om det er kondensatoren som er gåen... eller coilen. Har du "vanlig" stiftetenning (som begynner å bli uvanlig) vil jeg også helle til kondesator... Kondensatoren skal lade seg opp når stiftene går fra hverandre og lade ut når de går sammen igjen. Begynner kondesatoren å kvelde vil den kun orke dette i begrenset omfang. Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 ...og kondensatoren tester man ved å koble den ut, fusker motoren eller du får ikke start i det hele tatt (etter utkopling) er kondensatoren OK. Merker du ingen forskjell er kondensatoren ødelagt. Pekepinn på dårlig kondensator om motoren ikke vil starte er at det er betydelig gnistdannelse mellom stiftene eller at stiftene er brente. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Dette er det essensielle med kondensatoren. Den står der for å beskytte stiften. Motoren går like godt uten kondensator, men stiften blir latterlig fort utslitt, og da går den betydelig dårligere. Sjekk at stiften har glatte kontaktflater. Sjekk gnistgapet når stiften åpner. Er dette Ok, lite gnist når stiften åpner, da ville jeg forsøkt å bytte plugger. Selv om det er gnist når pluggen er ute, er det slett ikke sikkert det er gnist med det trykket det er i sylinderen når gnisten skal komme på pluggen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Dette er det essensielle med kondensatoren. Den står der for å beskytte stiften. Motoren går like godt uten kondensator, men stiften blir latterlig fort utslitt, og da går den betydelig dårligere. Men det Pirus, kommer an på hvor mange sylindre motoren har. Jo flere sylindre, dess tøffere jobb for stiftene. Som en kuriositet kan jeg fortelle at da Ford lanserte verdens første V8'er, kom den med to sett fordelere. En for hver sylinderrekke. Man fikset ikke stabil tenning med 8 sylindre i en fordeler (huritgløpende motor). Den gangen jeg jobbet som bilmekaniker, i forrige årtusen, hadde jeg flere tilfeller av null start grunnet lam kondensator, på 4-sylindrede motorer, japser og Ford. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Juni.2004 Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Men det Pirus, kommer an på hvor mange sylindre motoren har. Jo flere sylindre, dess tøffere jobb for stiftene. Som en kuriositet kan jeg fortelle at da Ford lanserte verdens første V8'er, kom den med to sett fordelere. En for hver sylinderrekke. Man fikset ikke stabil tenning med 8 sylindre i en fordeler (huritgløpende motor). Den gangen jeg jobbet som bilmekaniker, i forrige årtusen, hadde jeg flere tilfeller av null start grunnet lam kondensator, på 4-sylindrede motorer, japser og Ford. Ja, det er jo ganske logisk, på en V8 motor åpner å lukker jo stiften seg dobbelt så mange ganger som på en 4 sylinder. Nå går vel vanligvis ikke en V8 med samme stressede RPM som en 4 sylinder, min (i bilen)rusler vanligvis mellom 1500 og 2000. Kondensatorer (oftest)kan ha to typer feil, det kan bli brudd i dem, eller det kan bli kortslutning i dem. Brudd er det mest vannlige, da merker du ikke feilen (om kondensatoren står for å beskytte stiftene) annet enn at stiften blir veldig fort ødelagt. Blir det imidlertid kortslutning i kondensatoren, da får du ganske riktig ikke start. Kan man ohms lov er disse feilene svært lette å måle seg frem til. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Frode_B. Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2004 Takker for mange kvalifiserte svar. En kondensator koster ikke mange kronene. For å gjøre dette rimelig enkelt sjekker jeg stiftene om de er brent og skifter kondensatoren. Da bør jeg være kvitt usikkerhet omrking stifter og kondensator. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.