Jump to content

Problemer med sirkulasjonspumpe til Volvo Penta


Mats (Hero107)

Recommended Posts

Jeg bytta sirkulasjonspumpa på ferskvannskjølingen da jeg så den hadde en lekkasje tidligere i våres. Prøvde først å bytte kun tettningen men da dette ikke var mulig måtte jeg kjøpe ny pumpe hos Volvo Penta forhandler, i overkant av 3000,- kr.

Dette fungerte helt fint fram til at jeg skulle ha ut dieseldysene. Jeg tappet ut kjølevannet og gjorde det jeg skulle og hadde deretter på ny kjøleveske.

1 1/2 minutt etter oppstart begynte det å ryke og lukte svidd gummi ifra den nye sirkulasjonspumpa, jeg fikk slått av motoren i en viss fart og konstaterte deretter at det piplet ut vann ifra lekkasjehullene i pumpa.

Tetningen var blitt brent.

Eneste jeg kan gjøre nå er å kjøpe ny sirkulasjonspumpe.

Det jeg lurer på er hva som kan være årsaken til dette?

Jeg ser at en mulighet er at det har blitt luft i kjølesystemet etter påfylling og at pumpa ikke har vært i kontakt med kjølevannet, men da er det vel rart at det pipler ut vann av den etter at tetningen er brent?

Hvordan kan man være sikker på at kjølesystemet er helt fyllt opp før oppstart?

Har nå bestilt ny pumpe og er redd for at det samme skal skje en gang til.

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg bytta sirkulasjonspumpa på ferskvannskjølingen da jeg så den hadde en lekkasje tidligere i våres. Prøvde først å bytte kun tettningen men da dette ikke var mulig måtte jeg kjøpe ny pumpe hos Volvo Penta forhandler, i overkant av 3000,- kr.

Dette fungerte helt fint fram til at jeg skulle ha ut dieseldysene. Jeg tappet ut kjølevannet og gjorde det jeg skulle og hadde deretter på ny kjøleveske.

1 1/2 minutt etter oppstart begynte det å ryke og lukte svidd gummi ifra den nye sirkulasjonspumpa, jeg fikk slått av motoren i en viss fart og konstaterte deretter at det piplet ut vann ifra lekkasjehullene i pumpa.

Tetningen var blitt brent.

Eneste jeg kan gjøre nå er å kjøpe ny sirkulasjonspumpe.

Det jeg lurer på er hva som kan være årsaken til dette?

Jeg ser at en mulighet er at det har blitt luft i kjølesystemet etter påfylling og at pumpa ikke har vært i kontakt med kjølevannet, men da er det vel rart at det pipler ut vann av den etter at tetningen er brent?

Hvordan kan man være sikker på at kjølesystemet er helt fyllt opp før oppstart?

Har nå bestilt ny pumpe og er redd for at det samme skal skje en gang til.

 

Lurer bare på hvor du kjøpte den nye pumpa. Tlf nr f.eks?

 

 

Raddsha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...