opas Startet 8.Juli.2009 Del på Facebook Startet 8.Juli.2009 Jeg ser at det står så pent i instruksjonsmanualen at min Mercury 90 hk Optimax skal gjennomspyles med ferskvann etter hver gangs bruk i sjøvann Nå har jeg heldigvis tilgang på ferskvannslange med trykk i båthavnen. Men på mitt landsted ligger båten for langt unna vann med trykk. Er det noen som vet om man er avhengig av trykk for å kjøre gjennom ferskvann i utenbordsmotoren av denne typen ? Hvis man f.eks har tilgang til en stor stamp med vann og flere kanner til å etterfylle med ,så ta en slange fra stamp til motor med høydeforskjell. Vil da motoren suge til seg tilstrekkelig med ferskvann fra stampen eller er man rett og slett avhengig av vanntrykk ? Ser der er flere med Optimaxer på forumet og jeg lurer litt på hva dere gjør. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
ok67 Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Det samme står vel i omtrent alle instruksjonsbøker til påhengere, er nok ikke mange som faktisk gjør det. Selv kjører jeg den i stamp en 1/2 time ved opptak om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Hvis man f.eks har tilgang til en stor stamp med vann og flere kanner til å etterfylle med ,så ta en slange fra stamp til motor med høydeforskjell.Vil da motoren suge til seg tilstrekkelig med ferskvann fra stampen eller er man rett og slett avhengig av vanntrykk ? Ja, dette fungerer sikkert bra, men sjekk at du ikke har luftlommer i slangen når du starter motoren. Det står i min manual at vanntrykket ikke skal overstige 45 p.s.i. (ca; 3 bar). Jeg gjør stort sett som `ok67`, kun gjennomkjøring om høsten som jeg tror de fleste foretar. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Må vel si meg enig med "ok67" og "chagall" ang. å ferskvannsskylle motoren etter hver tur at selv om det står i alle innstruksjonsbøker, så er det vel en av hundre som kanskje utfører dette i praksis. De fleste motorer blir vel kjørt i ferskvann 20-30 minutter hver høst før vinteropplaget, og ferdig med det. Men naturligvis har det noe for seg, hvis man gidder å utføre dette etter hver båttur, det tar vel muligens noe lenger tid før diverse kjølekanaler etc. blir gjengrodd av salt? Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Jeg tenkte meg vel egentlig at det er fåtall som gjør dette etter hver tur , men måtte bare sjekke Har hatt mindre påhengere tidligere og kun gjort dette om høsten ved vinterkonserveringen , men var litt mer usikker med så nye store påhengere i dag , er ikke akkurat billige. Tenker at jeg kanskje kommer til å gjøre dette de gangene jeg har tilgang på slange , tar jo ikke så veldig lang tid. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Zappa_no Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Som de fleste andre her har sagt, langt de fleste spyler ved opptak. Spurte for sikkerhets skyld på serviceverkstedet ifbm. den forrige motoren min og fikk beskjed om at det var slik de aller fleste gjorde det. Om båten ligger i båthavn er det bortimot umilig å få gjort ferskvannsspyling. Men om du tar et par minutter med spyling når du har tilgang på slange, skader du i alle fall ingenting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.