Jump to content

Propeller Falcon 26 med Volvo Penta KAD43P/DP (218/230 hk)?

Fantino

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med hvilket propellsett som passer best på Falcon 26 Fantino med Volvo Penta KAD43P/DP (218/230 hk)? Jeg prioriterer høy toppfart v/lavt turtall fremfor rask planing med mye last.

Brukte C7 på min fhv. Nidelv 750 sport m/KAD 42 og dette var perfekt. Denne båten er vel relativt lik mhp. størrelse og vekt, men jeg er usikker på om dypere V-bunn i Falcon'en gjør at den trenger litt mer skyv?

Finnes det ikke en propell kalkulator som tar utgangspunkt i båttype, båtvekt, båtlengde, motor størrelse, antatt hastighet osv.

I den kalkulatoren som vi har i Forumet regner bare ut slipp %, det har jeg jo ikke noe bruk for når jeg skal beregne diameter og stigning på en ny propell.

Jeg er ute etter en ordentlig propell kalkulator. :crazy:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Er egentlig mest ute etter faktisk erfaring fra aktuell båt. Båten er på vei om litt, og jeg ønsket å sjekke at den blir levert med propellsett som passer meg - i motsatt fall tror jeg at jeg kunne fått forhandler til å bytte de ut med det jeg ønsket uten kostnad.

Som dere sier så er det vanskelig å beregne noe som helst, så lenge volvo ikke gidder å frigi info på stigning osv.

Det ligger et xl regneark under denne linken som du kan prøve deg fram med  :yesnod:

http://www.alberg30.org/maintenance/Mechan...er/propcalc.xls

Finnes det ikke en propell kalkulator som tar utgangspunkt i båttype, båtvekt, båtlengde, motor størrelse, antatt hastighet osv.

I den kalkulatoren som vi har i Forumet regner bare ut slipp %, det har jeg jo ikke noe bruk for når jeg skal beregne diameter og stigning på en ny propell.

Jeg er ute etter en ordentlig propell kalkulator. :rolleyes:

• 11 år senere...
  • 2 uker senere...

Gammel tråd, men jeg endte opp med C6 på min Falcon med KAD43. Den krøp da mot 39-40 ved hyperoptimale forhold. Marsjet greit med opp til 31-32. Ikke noe problem å få den i plan med 5-6 mann ombord i alle fall.

Vet du hvilken utveksling du hadde på gir ? Tror jeg har 1:78 på mitt. Spørs om det ikke blir en runde på finn.no for å finne noen c6. Fikk du max omdreininger (3900)? Jeg trodde som sagt jeg hadde c4 så jeg kjøpte nye etter papirene som lå i båt, nå får jeg 4100 på max. Og ca 26 knop på 3200 omdreininger. Kommer nok til å bytte igjen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...