Fantino Startet 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2004 Er det noen som har erfaring med hvilket propellsett som passer best på Falcon 26 Fantino med Volvo Penta KAD43P/DP (218/230 hk)? Jeg prioriterer høy toppfart v/lavt turtall fremfor rask planing med mye last. Brukte C7 på min fhv. Nidelv 750 sport m/KAD 42 og dette var perfekt. Denne båten er vel relativt lik mhp. størrelse og vekt, men jeg er usikker på om dypere V-bunn i Falcon'en gjør at den trenger litt mer skyv? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Sjekk med MR. Terjesen på Winrace.no Han kan beregne hva du trenger. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
SeaMaster175 Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men du kan jo se på medlemssidene og der kan du regne ut slipp-prosenten på propellen din1 Er dette til hjelp? mvh Jonei Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Dessv. er ikke kalkulatoren brukbar på duo-prop. De har ikke noe oppgitt stigning. Forsøkte i sin tid å få stignings-data fra Volvo, uten resultat. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Her står det helt stilt, finnes det en propeller kalkulator??? Hvor finner jeg denne? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SeaMaster175 Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Du finner den på medlemssider og så står det regn ut slipp-prosent (eller noe sånt). mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Tusen takk Forstod ikke dette meg gear inn/ut, er det utvekslingsforholdet på gearhuset på motoren? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Forstod ikke dette meg gear inn/ut, er det utvekslingsforholdet på gearhuset på motoren? Nødvendig for å kunne beregne propell-turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Spec'n på motoren så står det 14:28 (2.0), legger bare inn disse verdiene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Finnes det ikke en propell kalkulator som tar utgangspunkt i båttype, båtvekt, båtlengde, motor størrelse, antatt hastighet osv. I den kalkulatoren som vi har i Forumet regner bare ut slipp %, det har jeg jo ikke noe bruk for når jeg skal beregne diameter og stigning på en ny propell. Jeg er ute etter en ordentlig propell kalkulator. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Fantino Svart 18.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2004 Er egentlig mest ute etter faktisk erfaring fra aktuell båt. Båten er på vei om litt, og jeg ønsket å sjekke at den blir levert med propellsett som passer meg - i motsatt fall tror jeg at jeg kunne fått forhandler til å bytte de ut med det jeg ønsket uten kostnad. Som dere sier så er det vanskelig å beregne noe som helst, så lenge volvo ikke gidder å frigi info på stigning osv. Sitér dette innlegget Link to post
TriCab Svart 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2004 Det ligger et xl regneark under denne linken som du kan prøve deg fram med http://www.alberg30.org/maintenance/Mechan...er/propcalc.xls Finnes det ikke en propell kalkulator som tar utgangspunkt i båttype, båtvekt, båtlengde, motor størrelse, antatt hastighet osv. I den kalkulatoren som vi har i Forumet regner bare ut slipp %, det har jeg jo ikke noe bruk for når jeg skal beregne diameter og stigning på en ny propell. Jeg er ute etter en ordentlig propell kalkulator. Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Har Falcon 26 med kad 43 290 dp bruker c4 på min og oppnår 36 knop på maks. Har biltema bunnstoff, merker sjelden noe forandring om den er nysmørt eller ikke. Men det gror ikke mye under min båt. Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 (redigert) Feil i dokumentasjon på båt. Når jeg tok av mine propeller fant jeg ut at det stod c5. Redigert 13.Mai.2016 av atol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Gammel tråd, men jeg endte opp med C6 på min Falcon med KAD43. Den krøp da mot 39-40 ved hyperoptimale forhold. Marsjet greit med opp til 31-32. Ikke noe problem å få den i plan med 5-6 mann ombord i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
atol Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Gammel tråd, men jeg endte opp med C6 på min Falcon med KAD43. Den krøp da mot 39-40 ved hyperoptimale forhold. Marsjet greit med opp til 31-32. Ikke noe problem å få den i plan med 5-6 mann ombord i alle fall. Vet du hvilken utveksling du hadde på gir ? Tror jeg har 1:78 på mitt. Spørs om det ikke blir en runde på finn.no for å finne noen c6. Fikk du max omdreininger (3900)? Jeg trodde som sagt jeg hadde c4 så jeg kjøpte nye etter papirene som lå i båt, nå får jeg 4100 på max. Og ca 26 knop på 3200 omdreininger. Kommer nok til å bytte igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Må melde pass på utveksling. Husker dessverre ikke. Er 9 år siden jeg solgte den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.