Jump to content

Plassering av lager og tetninger i svinghjulskåpe til AQ260/280SP


KSE

Recommended Posts

Skal montere nye lager og tetninger i svinghjulskåpe mellom motor (AQ260) og drev (280SP).

 

Er litt usikker på hvor tetningen til det bakerste lageret skal plasseres. Her er det 1 stk lager, 2 stk stor seegeringer, 1 stk liten seegering og 1 stk tetning som skal monteres. Det er 2 stk spor i "løpet" hvor aksling oglager etc. skal inn. Her skal jo de store seegerringene inn. Det ene sporet er rett over lageret, så det er greit. Det ytterste sporet derimot synes jeg ligger merkelig langt ute (lenger mot drevet). Den minste seegeringen skal monteres på akslingen, bak lageret.

 

Skal tetningen plasseres foran eller bake den ytterste store seegerringen? :rolleyes:

Redigert av KSE (see edit history)
Link to post
Ja, har sett den. Her ser det ut for at tetningen skal ligge bak den bakerste seegerringen. Det betyr at det vil være ca 1cm avstand mellom lager og tetning. Er vel kanskje meningen at det skal ligge masse fett her da...?

 

Hei simmeringen skal ligge bak den siste store segeringsringen. Og simmerringen vil ikke tette rundt akslingen kun skape en restriksjon.

 

Grunnen til at simmeringen ikke skal tette, er at når du pumper inn grease i svingshjulskåpen inn i punkt 73 på tegningen skal grease gå ned i mellom lagrene og smøre disse. Overflødig grease skal gå igjennom simmering og ut i belgen. Og teoretisk også smøre drivknuten. I praksis legger bare greasen seg i bunnen av belgen. En annen ting er at hvis begge simmeringene hadde holdt tett mot akslingen ville en av disse blitt sprengt hvis du hadde pumpet for mye grease. Hvis simmering mot motor hadde blitt sprengt kunne du fått vann inn til svinghjulet hvis belgen begynner å lekker.

Link to post
Hei simmeringen skal ligge bak den siste store segeringsringen. Og simmerringen vil ikke tette rundt akslingen kun skape en restriksjon.

 

... Og teoretisk også smøre drivknuten. I praksis legger bare greasen seg i bunnen av belgen. ...

Støtter teorien om simringen som ikke skal tette helt, men "teoretisk smøre drivknuten" var jeg ikke helt enig i. Lagrene på knutekorsene har egne tetninger, så om belgen var full av olje, så ville ikke noe ha nådd lagrene uansett (så fremt tetningene er i orden self).

Link to post
Støtter teorien om simringen som ikke skal tette helt, men "teoretisk smøre drivknuten" var jeg ikke helt enig i. Lagrene på knutekorsene har egne tetninger, så om belgen var full av olje, så ville ikke noe ha nådd lagrene uansett (så fremt tetningene er i orden self).

 

Hei, dette er kun ment som et spørsmål. Jeg har ikke smørenipler på min drivknute. Hvordan får jeg da smurt drivknuten hvis lagrene i drivknuten har tetninger ?

Link to post
Hei simmeringen skal ligge bak den siste store segeringsringen. Og simmerringen vil ikke tette rundt akslingen kun skape en restriksjon.

 

Grunnen til at simmeringen ikke skal tette, er at når du pumper inn grease i svingshjulskåpen inn i punkt 73 på tegningen skal grease gå ned i mellom lagrene og smøre disse. Overflødig grease skal gå igjennom simmering og ut i belgen. Og teoretisk også smøre drivknuten. I praksis legger bare greasen seg i bunnen av belgen. En annen ting er at hvis begge simmeringene hadde holdt tett mot akslingen ville en av disse blitt sprengt hvis du hadde pumpet for mye grease. Hvis simmering mot motor hadde blitt sprengt kunne du fått vann inn til svinghjulet hvis belgen begynner å lekker.

 

Dette var godt å høre! Da har jeg forstått det sånn noenlunde.

 

Tenkte litt på det der med pumping av for mye fett inn mellom lagrene, at det kunne bli et problem. Nå har riktignok ikke jeg nippel her, kun en skrue/bolt (tidlig type, smørenippelen kom senere). Men jeg kan sikkert få kjøpt en av Volvo.

 

Hvor mye fett skal det inn før montasje? Skal jeg fylle lagrene + hele hulrommet rundt akslingen mellom lagrene?

 

Simmerringen skal klemmes helt inn til den bakerste store seegeringen?

Link to post
Dette var godt å høre! Da har jeg forstått det sånn noenlunde.

 

Tenkte litt på det der med pumping av for mye fett inn mellom lagrene, at det kunne bli et problem. Nå har riktignok ikke jeg nippel her, kun en skrue/bolt (tidlig type, smørenippelen kom senere). Men jeg kan sikkert få kjøpt en av Volvo.

 

Hvor mye fett skal det inn før montasje? Skal jeg fylle lagrene + hele hulrommet rundt akslingen mellom lagrene?

 

Simmerringen skal klemmes helt inn til den bakerste store seegeringen?

 

Simmeringen skal helt inn til den bakerste store segeringen.

 

Det jeg gjorde med å få grease inn siden det er et sant helvete å komme til vanskelig å komme til dette punktet på båten min var å kjøpe en grease presse. Samme type som brukes til å pumpe grease inn i grease nippler. Satt på en slange og koblet denne permanent til punktet på drevkåpen. På denne måten er det veldig enkelt å pumpe inn grease. Jeg tar vanligvis et pump hver gang jeg bruker båten. Det er nok litt mye, men det er bedre med litt for mye enn litt for lite.

 

Jeg tok ikke grease på når jeg monterte dette sammen. Jeg pumpe grease inn etter at det var montert. Pumpet da helt til det kom ut grease fra ytterste simmering.

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
på svinghjuls huset mitt er det bare et lager og en tettering forran og bak . den bakre går på drivknutens fles og tetter der. Ingen smøre nipler.

 

Svingjulshuset finnes i flere varianter visstnok. En med ett lager og en med to lager. Ny og gammel type. Vet ikke hvilken som er ny og hvilken som er gammel.

Link to post
... Jeg har ikke smørenipler på min drivknute. Hvordan får jeg da smurt drivknuten hvis lagrene i drivknuten har tetninger ?

Skal være permanent smurte og trenger ikke noe "vedlikehold". Om du absolutt skal smøre de, må knuten demonteres (det er tungvindt). Vet at noen uoriginale kryss har smørenippel som du kan presse inn fett med, men originale har ikke det meg bekjent.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...