KSE Startet 9.Juli.2009 Del på Facebook Startet 9.Juli.2009 (redigert) Skal montere nye lager og tetninger i svinghjulskåpe mellom motor (AQ260) og drev (280SP). Er litt usikker på hvor tetningen til det bakerste lageret skal plasseres. Her er det 1 stk lager, 2 stk stor seegeringer, 1 stk liten seegering og 1 stk tetning som skal monteres. Det er 2 stk spor i "løpet" hvor aksling oglager etc. skal inn. Her skal jo de store seegerringene inn. Det ene sporet er rett over lageret, så det er greit. Det ytterste sporet derimot synes jeg ligger merkelig langt ute (lenger mot drevet). Den minste seegeringen skal monteres på akslingen, bak lageret. Skal tetningen plasseres foran eller bake den ytterste store seegerringen? Redigert 9.Juli.2009 av KSE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Mulig denne kan hjelpe deg: Hentet fra Marine Parts Europe Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
KSE Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Ja, har sett den. Her ser det ut for at tetningen skal ligge bak den bakerste seegerringen. Det betyr at det vil være ca 1cm avstand mellom lager og tetning. Er vel kanskje meningen at det skal ligge masse fett her da...? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Ja, har sett den. Her ser det ut for at tetningen skal ligge bak den bakerste seegerringen. Det betyr at det vil være ca 1cm avstand mellom lager og tetning. Er vel kanskje meningen at det skal ligge masse fett her da...? Hei simmeringen skal ligge bak den siste store segeringsringen. Og simmerringen vil ikke tette rundt akslingen kun skape en restriksjon. Grunnen til at simmeringen ikke skal tette, er at når du pumper inn grease i svingshjulskåpen inn i punkt 73 på tegningen skal grease gå ned i mellom lagrene og smøre disse. Overflødig grease skal gå igjennom simmering og ut i belgen. Og teoretisk også smøre drivknuten. I praksis legger bare greasen seg i bunnen av belgen. En annen ting er at hvis begge simmeringene hadde holdt tett mot akslingen ville en av disse blitt sprengt hvis du hadde pumpet for mye grease. Hvis simmering mot motor hadde blitt sprengt kunne du fått vann inn til svinghjulet hvis belgen begynner å lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Hei simmeringen skal ligge bak den siste store segeringsringen. Og simmerringen vil ikke tette rundt akslingen kun skape en restriksjon. ... Og teoretisk også smøre drivknuten. I praksis legger bare greasen seg i bunnen av belgen. ... Støtter teorien om simringen som ikke skal tette helt, men "teoretisk smøre drivknuten" var jeg ikke helt enig i. Lagrene på knutekorsene har egne tetninger, så om belgen var full av olje, så ville ikke noe ha nådd lagrene uansett (så fremt tetningene er i orden self). Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Støtter teorien om simringen som ikke skal tette helt, men "teoretisk smøre drivknuten" var jeg ikke helt enig i. Lagrene på knutekorsene har egne tetninger, så om belgen var full av olje, så ville ikke noe ha nådd lagrene uansett (så fremt tetningene er i orden self). Hei, dette er kun ment som et spørsmål. Jeg har ikke smørenipler på min drivknute. Hvordan får jeg da smurt drivknuten hvis lagrene i drivknuten har tetninger ? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Hei simmeringen skal ligge bak den siste store segeringsringen. Og simmerringen vil ikke tette rundt akslingen kun skape en restriksjon. Grunnen til at simmeringen ikke skal tette, er at når du pumper inn grease i svingshjulskåpen inn i punkt 73 på tegningen skal grease gå ned i mellom lagrene og smøre disse. Overflødig grease skal gå igjennom simmering og ut i belgen. Og teoretisk også smøre drivknuten. I praksis legger bare greasen seg i bunnen av belgen. En annen ting er at hvis begge simmeringene hadde holdt tett mot akslingen ville en av disse blitt sprengt hvis du hadde pumpet for mye grease. Hvis simmering mot motor hadde blitt sprengt kunne du fått vann inn til svinghjulet hvis belgen begynner å lekker. Dette var godt å høre! Da har jeg forstått det sånn noenlunde. Tenkte litt på det der med pumping av for mye fett inn mellom lagrene, at det kunne bli et problem. Nå har riktignok ikke jeg nippel her, kun en skrue/bolt (tidlig type, smørenippelen kom senere). Men jeg kan sikkert få kjøpt en av Volvo. Hvor mye fett skal det inn før montasje? Skal jeg fylle lagrene + hele hulrommet rundt akslingen mellom lagrene? Simmerringen skal klemmes helt inn til den bakerste store seegeringen? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Det går MYE fett inn der, fordi hulrommet mellom lagret er relativt stort. Det går fort en halv std fettube. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
ansgar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Dette var godt å høre! Da har jeg forstått det sånn noenlunde. Tenkte litt på det der med pumping av for mye fett inn mellom lagrene, at det kunne bli et problem. Nå har riktignok ikke jeg nippel her, kun en skrue/bolt (tidlig type, smørenippelen kom senere). Men jeg kan sikkert få kjøpt en av Volvo. Hvor mye fett skal det inn før montasje? Skal jeg fylle lagrene + hele hulrommet rundt akslingen mellom lagrene? Simmerringen skal klemmes helt inn til den bakerste store seegeringen? Simmeringen skal helt inn til den bakerste store segeringen. Det jeg gjorde med å få grease inn siden det er et sant helvete å komme til vanskelig å komme til dette punktet på båten min var å kjøpe en grease presse. Samme type som brukes til å pumpe grease inn i grease nippler. Satt på en slange og koblet denne permanent til punktet på drevkåpen. På denne måten er det veldig enkelt å pumpe inn grease. Jeg tar vanligvis et pump hver gang jeg bruker båten. Det er nok litt mye, men det er bedre med litt for mye enn litt for lite. Jeg tok ikke grease på når jeg monterte dette sammen. Jeg pumpe grease inn etter at det var montert. Pumpet da helt til det kom ut grease fra ytterste simmering. Redigert 9.Juli.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) på svinghjuls huset mitt er det bare et lager og en tettering forran og bak . den bakre går på drivknutens fles og tetter der. Ingen smøre nipler. Redigert 9.Juli.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Takk alle sammen, for deres svar. Nå kan jeg med trygghet skride til verket og montere dette i kveld! Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 på svinghjuls huset mitt er det bare et lager og en tettering forran og bak . den bakre går på drivknutens fles og tetter der. Ingen smøre nipler. Svingjulshuset finnes i flere varianter visstnok. En med ett lager og en med to lager. Ny og gammel type. Vet ikke hvilken som er ny og hvilken som er gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 ... Jeg har ikke smørenipler på min drivknute. Hvordan får jeg da smurt drivknuten hvis lagrene i drivknuten har tetninger ? Skal være permanent smurte og trenger ikke noe "vedlikehold". Om du absolutt skal smøre de, må knuten demonteres (det er tungvindt). Vet at noen uoriginale kryss har smørenippel som du kan presse inn fett med, men originale har ikke det meg bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Gammel tråd med passet bra og spørre her: Må motor og svinghjulskåpe skrues fra hverandre for og skifte disse lagrene og tetningene? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Ja, motor må ut og drev må av slik at du får løsnet klemringen til svinhjulskåpen Redigert 8.August.2012 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.