Roger jo Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Fjällbacka ordinære gjestehavn; SEK 340,- inkl. strøm for båt under 12 meter Betalte Vi betalte kr.260 + kr.40 for strømen for 11.90 m båt i dag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bützfleth Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Odda 60,- pr døgn + 30,- pr. pers over 3 stk. Ikke vann og ikke strøm. Bare regn, regn og atter regn. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Källö-Knippla SEK 180 inkl strøm Långedrag (GKSS) SEK 150 inkl strøm (men begrenset doantall for gjestebåter! Dagskode for å bruke dem får man ved betaling av havneavgiften) Hamburgsund (på Hamburgön) SEK 180 eks strøm (og litt for få doer; de som var, var åpne for publikum f eks dem som venter på ferja) Grenaa lystbådehavn DKK 110 inkl strøm Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kosmix Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Overhørte en svenske i Strømstad. Han var ikke fornøyd med å ut med nesten 300sek for én natt. Han hadde klare meninger om at prisnivået var blitt så høyt på grunn av norrmenn som fyller opp havna... Jeg tror han kan ha rett. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Salt Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Overhørte en svenske i Strømstad. Han var ikke fornøyd med å ut med nesten 300sek for én natt. Det høres horribelt ut, og prisen samsvarer ikke med prisene i enkelte havner i nabokommunen Tanum (Havstenssund, Kalvön, Hamburgsund). Men til Strömstad havn drar vi ikke med egen båt. Det er bil-avstand, evt bruker vi MS Vesleø II. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtummel Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Har blitt litt for mange havneavgifter her og der til at jeg husker alle sammen, men det ser at til at det er relativt like priser i Oslofjorden og sørvestover (bortsett fra Herbern på Aker brygge, men det er litt spesiell beliggenhet). Triveligste (og billigste) gjestehavn i år var Sætre marina (Hurum). Mest rot var det i Son, og der er det betydelig underkapasitet på toaletter og til dels dårlig renhold på disse. Vakuumpumpa på septiktømmingen er ikke god, og to havnevakter var nokså ubehjelpelige (og nektet å kontakte rørlegger dfor å få reparert anlegget). Fikk feilaktig instruks om hvordan jeg kunne fikse problemet selv, og hvor gummihanskene skulle ligget (de var borte). Det var uansett en drittjobb, og det blir en stund til jeg legger til i Son igjen. Havna til Tønsberg seilforening var blitt litt dyrere enn gjestehavna på Hvasser, og yttersiden av brygga hadde fått skilt med advarsel om ankerkjetting. Skiltene var av en eller annen grunn plassert mellom ankerkjettingene i stedet for på de stedene det var kjetting. Det var litt tilfeldig når dusjen var åpen og når det var stengt. Stavern er en fin havn, men det er alt for få kontakter med landstrøm. Dermed la folk skjøteledninger over alt, og den natta jeg lå der klarte et av skjøteledningfantomene å kortslutte ledningen sin med gangbroen. Kan ikke uttale meg om toalettene i havna. Risør er og blir den beste byen i min bok, men det kan bli litt hektisk i havna sånn midt i fellesferien. (Av en eller annen grunn er det i denne havna jeg ser flest landkrabber med med litt for store båter i forhold til hva de kan håndtere. Årets rekord var en som forsøkte å finne plass til en 80 fots yacht i indre havn.) Nytt anlegg med toaletter, dusj og vaskemaskiner er på plass - og toalett og dusjer får tilsyn omtrent en gang i timen. Rent og ryddig, men litt langt å gå dersom du har lagt til på Holmen. I Arendal var toalettkapasiteten økt, det var lett å bli kvitt søppel, men det var en relativt fullstappet gjestehavn. Likevel, når gjestehavna ligger et steinkast fra Arena med Clas Ohlson og velassorterte matbutikker så er det verd bryet og en litt høyere havneavgift. I Lillesand gjestehavn ser det nokså fullt ut. Nytt søppelmottak, toaletter og vaskemaskiner er på plass. Prisene ble ganske ok til slutt, bortsett fra den sære prisingen på å ligge i bøye. Skal en tolke prislista ordrett så vil det koste meg 50% mer dersom jeg går fra å ligge longside til å ligge i bøye mot brygga. Den varianten har jeg ikke sett noen andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 I denne 3 ukers ferien har vi brukt under 500 kr i havneavgift. Båten min er 48 fot, så det koster litt med disse havnevgiftene. Utover det har vi kun vært i masse utrolig vakre uthavner, enten på svai, inntil fjellvegg eller på brygger som kommunene har satt opp gratis for befolkningen. Jeg har imidlertid brukt ca. 10000 på en skikkelig jolle og motor. Den har vi hatt utrolig mye glede av, og det er ingen tvil om at vi i tiden fremover også kommer til å unngå gjestehavner. Synes båten ligger nok i havn ellers når den ikke er i bruk, så jeg ser ingen grunn til å plage seg selv med trangge gjestehavner når man er på ferie og kan ligge i utrolige, flotte uthavner nesten hvor som helst uten å betale noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 ....I Lillesand gjestehavn ser det nokså fullt ut. Nytt søppelmottak, toaletter og vaskemaskiner er på plass. Prisene ble ganske ok til slutt, bortsett fra den sære prisingen på å ligge i bøye. Skal en tolke prislista ordrett så vil det koste meg 50% mer dersom jeg går fra å ligge longside til å ligge i bøye mot brygga. Den varianten har jeg ikke sett noen andre steder. Anholt havn hadde oppslag om en lignende ordning. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Enzo Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 I denne 3 ukers ferien Kan ikke du lage en egen tråd og fortelle litt om turen din , hørtes ut som en spennende tur utenfor E6 Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Sæby havn Danmark, 160,-dk pr døgn ink strøm og gratis internet. for båter opp til 15 meter -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Catlina Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Gilleleje DKK 300 masse ungdommer, fyll og bråk, Anholt DKK 200, selvfølgelig overfylt, men fullt av liv. Mye action med ferske besøkende som ikke kjenner til det noe særegne fortøyningssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Son, utenfor SPA hotellet: 300 NOK. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Kinsarvik - 150,- første døgnet og 100,- de neste. Strøm og vann inkludert. Miniatyr gjestebrygge; 24 meter! Men ser at de med mindre båter får låne båser i båtforeningen. Mikkel familiepark kan anbefales. Ikke for mye folk og variert underholdning for ungene. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Marstrand båt mellom 10-13 meter 320,- SEK ink strøm -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Salt Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Anholt DKK 200, selvfølgelig overfylt, men fullt av liv. 200 var prisen dersom man ikke meldte seg og betalte ved ankomst (altså ved etterskuddsbetaling), så sent som 19.-20. juli. Vi betalte 150,- DKK, for båter inntil 10 eller 12 meter. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Salt Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 tillegg til det jeg har skrevet før: Øster Hurup: 120 DKK inkl fritt trådløst internett og strøm. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
strawberry Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei! Prisen i Stavern er allerede nevnt. Lå der ved 3 anledninger nå i juli. På betongbryggene over broen hadde vi ikke strøm og havnesjefen, som av og til hadde en ungdomsskoleelev som stand-in, ga helt f... og la skylden på båtfolket. Vårt argument var at når det ikke virker, så må vel feilen kunne finnes i automatsikringer eller annet, slik at en eventuell synder kan pekes ut. Svaret var at slik var det hver år, og at båtfolket bare var til bry! Fin holdning? Vi argumenterte med at det kunne vel ikke skyldes overbelastning når det var 3 ganger så mange båter der i helgen, og da fungerte det? Hvem som kunne opplyse om hva på bryggen, og hvem som kunne veksle penger til kaldtvanndusjer og hvem som solgte billetter til Stavernsfestivalen var svært uklart. "Glade dager i Stavern" hadde sitt sted og Losen sitt! Kommunikasjonen mellom dem, var opp til oss båtturister. Det at skiltet over Losen fortsatt er hærpa etter at det blåste ned i forrige århundre og infoen i dusjene og doene er fra 2006 skal vi kanskje ikke ta så alvorlig når søppelhåndteringen og bryggene lengst sør har blitt forbilledelige! Uansett - det er et forbedringspotensiale! Fortsatt god sommer, fra Strawberry! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Når Stavern har blitt nevt her og spesielt flytebrygga utenfor gangbroen vil jeg gjerne få komme med litt praktisk informasjon til båteiere som opplever at stømmen går på brygga. Dette fordi det som tidligere nevn er lite eller ingen velvilje/forståelse/hjelp å få av innehaveren på "Brygge gatekjøkkenet" som administrerer havneavgiften. Når strømmen går er det 3 steder å sjekke. På selve strømstolpen på brygga er det sikkringer(disse går sjelden, kun når en båt med feil på anlegget kobbler seg på). Det neste stedet er den grå boksen på høyre siden av landgangen når du kommer fra brygga(denne går også skjelden og du trenger en stor flat skrutrekker for å åpne den). Den tredje og mest sannsynlige synderen finner man videre til høyre bortover moloen i rettning østover. Der står det en grå boks merket "Skagerak Energi" på den siden av moloen som vender syd. Her er det litt spesielle skruer(plugger) som oså lar seg "skru" ut med en stor flat skrutrekker for å få av lokket. Inne i denne boksen sitter det 3 klyser med 3 x 16amp sikkringer, den lengst til høyre tilhører flytebrygga og er ganske så sikkert synderen når strømmen går. Det er altså bare 48 amperè som skal dekke forbruket for hele flytebrygga og det blir ganske så snaut når 20-30 båter kobbler seg på med store klyser av koblinger. For øvrig er denne Martin som styrer havna fra gatekjøkkenet sitt et levende bevis på bedriten service. Jeg har overhørt mange av hans uvillige og sure oppstøt mot kunder. Hos han har kunden altid feil/skylden og gubben er mest opptatt av å flirte med de ungre ansatte "jentene sine" ! Som enkuriositet kan det nevnes at for den største kategorien båter koster det kr. 600,- pr. døgn. Det er vel kanskje et signal om at de ikke ønsker store båter i havna..... Redigert 29.Juli.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SRA Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Da bør Stavern boikotes, med den holdningen og at man må bedrive egen feilsøking for å få det en betaler for. Når jeg betaler for strøm og kai - ja da forventer jeg å få begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 (redigert) Ser ut at prisnivået øst er tydelig høyere enn her vest. Her i Hordaland ligger de fleste gjestehavner på maks 100 kr for min 30 fots båt. Redigert 30.Juli.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
rover Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 "Anstendige" priser i Hordaland så langt....... Fjelbergsundet.....Kr. 50,- + Kr. 20,- for strøm. Leirvik " 150,- strøm innkl. Gratis internett. Fitjar GRATIS innkl. avis og rundstykker:-)))) i nytt flott havneanlegg. Norges beste havn!!!! Møkster Kr. 50,- + strøm Kr. 20,- Bergen Kr. 150 ved "Bryggen" men ikke tilgang til strøm. Nordhuglo Kr. 50.- Rosendal..... 150,- i flott ny, ikke helt ferdig, havn.... MEN...... nesten alle båtplassene er merket "Privat båtplass" . Mange legger seg på disse plassene og håper eieren ikke dukker opp. Utenpå moloen er det for gjester, men da er det vel ingen "havn"??? Ingen informasjon, ingen havnevert, ingen rundstykker eller aviser..... skjerp Dere viss dere vil bli "norges beste havn" Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Når jeg betaler for strøm og kai - ja da forventer jeg å få begge deler. Det var flere som forsøkte seg på å prute pris siden stømkapasiteten er såvidt dårlig at man nesten må regne med strømbrudd, da er beskjeden: "Gå til et annet sted om du ikke vil betale full pris selv om vi ikke kan levere deg sikker strøm" Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SRA Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Ja desverre det er nokk sånn ofte, er denne kaien eid av de som utøver denne "service" eller gjør det det på oppdrag fra kommunen? Etter boken bør vel også de som driver denne marinaen bli gjort oppmerksom på denne tråden da vi omtaler disse nå noe mer detaljert, og er kaien kommunalt eid så bør gjerne kommunen/havnevesenet informeres. Tipper kommunens turistinformasjon er lite happy over motakelsen båtfolket får her Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ulv I Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 --snip--For øvrig er denne Martin som styrer havna fra gatekjøkkenet sitt et levende bevis på bedriten service. Jeg har overhørt mange av hans uvillige og sure oppstøt mot kunder. Hos han har kunden altid feil/skylden og gubben er mest opptatt av å flirte med de ungre ansatte "jentene sine" ! Som enkuriositet kan det nevnes at for den største kategorien båter koster det kr. 600,- pr. døgn. Det er vel kanskje et signal om at de ikke ønsker store båter i havna..... Hehe.. artig å lese at flere opplever samme som meg. :-) Vi lå der som kjent tidligere i sommer (mens det var sol og fint), og der sitter jeg i båten å ser hvordan han stoppet flere unge som syklet på brygga foran der, mens eldre folk fikk sykle uten at han brydde seg. Også var han opptatt av jentene ja.. mens de satt rett som det var i en gruppe og pratet for seg selv. Jeg lå på en flytebrygge rett utenfor isbaren og så mye av det som skjedde på bryggekanten.. hehe.. Det skal sies at den desidert dyreste dieselen fylte vi også i Stavern. Men fiskesuppa på resturanten der var god. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.