Jump to content

Hvor mange overnattinger har du ombord i året?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Har enda ikke sovet i båten. Så for meg blir det timepris.

Har til nå brukt båten ca 35 timer. og har hatt utgifter på vedlikehold, båtplass osv på 14837. Dette gir en timepris på 423 + diesel på ca 20 liter pr time (140 kr)

Totalt 567 kr pr time. Det høres mye ut, men det er verdt hver eneste krone.

Men hvis jeg bruker båten de timene som jeg vil anta at jeg gjør ca 100 timer blir timeprisen "ikke mer enn" 290 kr pr time inkludert diesel :smiley:

Har kanskje 30 timer i snipa hittil i år. Sesongen starter i slutten av april og varer til oktober.

utgifter utover transport ifbm regattaer, begrenser seg til et par bøtter med såpe og vann, samt en kvart boks polish.

I tillegg har jeg også kjøpt meg regattaklokke til ca 600,- nok.

Totalt kanskje 650,-kr !

Delt på 30 timer, blir det ikke allverden....

Hvem sier at seiling er dyrt !

:sailing:

Redigert av Båtnovisen (see edit history)

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Kan tenke meg sånn ca 30 overnattinger +/-. De siste par åra har vi i tillegg prioritert å være en del på fjellet. Det medfører at båten blir brukt noe mindre dessverre. Når det gjelder døgnpris har jeg ikke peiling og er ikke interessert i å vite det heller. Båt er forlystelse og da betyr ikke kostnaden noe for meg så lenge jeg har glede av det.

Tror faktisk det å vite kostnaden totalt med kjøp, vedlikehold, verditap osv. kan ødelegge båtgleden for mange. Min forrig båt, samlet jeg alt av kvitteringer, og det ble mye når en gammel båt skulle settes istand. Den jeg har nå, er også gammel, jeg bytter det som trengs for at den skal være i god stand men regner aldri sammen. Den kan jeg ikke HUSKE har kostet meg særlig mye :lol:

Tror at du Astor har et meget deilig båtliv. Båt året rundt, kan det bli bedre. :smash: og så lett å finne ledige plasser i skjærgården når alle andre har gått i vinterdvale med burka på. :flag:

Selv ligger jeg på ca 30 -40 netter i båten. men med ny ebervarme ombord, håper jeg på flere netter i år :flag:

Endelig ble det Bobåt

Tipper det blir kanskje en 25 overnattinger i båten. Men så kommer en god del dagsturer i tillegg, sånn ca 2 ganger per uke fra April til Oktober i sesongen. Tenker jeg kommer opp i 70 bruksdager.

Kostnader og oppgraderinger med båten kanskje kr 15000 per år. Kapitalkostnader og nedskriving kr 8000. (Har en billig båt :-) ) Da blir det 330 kr per bruksdag. Det er vel ikke ille.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kan ikke helt se poenget i og prise overnattingene i båten er du der for og spare penger eller for og kose deg

jeg for min del er der for det siste man kan ikke regne alt ut i kr og øre man må se litt på helheten i det og ha muligheten til og bare ta båten ut og legge til i en lun vik bukt kaste dreggen og bare nyte tiden med deg selv båten familien venner naturen ja en virkelighetsflukt.

kan den måles i penger. God sommer :cheers::flag:

Jeg har ca 43 overnattinger i året, og da har jeg i snitt fire personer ombord.

Jeg tror ikke man kan beregne pris etter antall overnattinger. Om en fordeler på f.eks hvor mange ganger en spiser reker og drikker hvitvin ombord, blir det kostbare rekeaftener. Om en fordeler kostnadene på antall timer jeg bruker i båten på tur, jobber med den med å montere utstyr, vedlikeholde mm så blir det ikke mange kr pr time. Og dette er også en del av båtlivet. Den mest sosiale delen av båtlivet er under vårpussen hvor nær alle båteierne er samlet, da prates det, drikkes kaffe og lyves litt, til mye latter.

OM man tar med bryggeavgift, bensin att og frem , diesel på båten , havneavgift, differansen mellom pris på mat man hadde spist hjemme og hvor mye dyrere man spiser når man er på ferie, ekstra lesestoff , besparelse av strøm på varmtvannsbereder hjemme som følge av mindre strømforbruk og mindre slitasje på parketten så den holder en stund til. Om jeg hadde tatt vare på alle kvitteringene og tatt en ferie på sjøen og tatt ett år med ferie hjemme så kunne jeg regnet ut differansen og sett. Samtidig må verditap på båten tas med.

Jeg har vært heldig når jeg har solgt båtene mine og har gått i pluss. Dvs at jeg sitter igjen med penger. Feriene er derfor dekket inn.

Sitter hver kveld og sikler over noen brosjyrer på viknes 1030 med fuglebrett. Regner med at helge prisen blir noe annet da..... åhhhh løst på sånn båt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...