Jump to content

Ankringsplasser - Kristiansand

bliss X

Recommended Posts

I år går turen langs kysten fra Oslo i retning Kristiansand. Får se hvor langt jeg kommer - tar livet med ro i ferien og stresser ikke. Er på jakt etter et tips om gode ankringsplasser, dvs lune steder å ligge på svai  øst for men nær Kristiansand.

Noen som har tips?

I år går turen langs kysten fra Oslo i retning Kristiansand. Får se hvor langt jeg kommer - tar livet med ro i ferien og stresser ikke. Er på jakt etter et tips om gode ankringsplasser, dvs lune steder å ligge på svai  øst for men nær Kristiansand.

Noen som har tips?

Her finner du noen:  http://hr312klubben.com om du leter på ankringsplasser der. Der beskrives en 4 - 5 plasser i Blindleia fra Lillesand til Ulvøysund, noen kan du ligge på i ordentlig ruskevær, mens andre er best i godvær. Men det finner du ut av i beskrivelsen av disse. :crazy:

Klar over det, men jeg tenkte på plasser nærmere Kr. Sand. Ser på kartet at det f.eks er tegnet et anker i bukta ved Hamresanden og et ved Hånes rett på innsiden av Varoddbrua

:lol: For den sakens skyld har finner du ankre i kartet like utenfor festningen i sentrum av Kristiansand!! Kloss i gjestehavna! :wink:

Nå er det ikke stort mere enn en times gange for motor fra Blindleia/Ulvøysund til Kristiansand. :wink:

Hei !

Vi bruker bestandig å ha minst ett døgn på Stokken - rett etter passering av Kvåsafjorden.

Kan anbefales - 58.06.464N 08.06.505E - legg deg langsmed skjæret på østsiden av havna om det er plass, så blir det sol både morgen og kveld.

-koh

Hei Lasse.

Velkommen til Kristiansand!

Ligger ikke mye på svai selv men har merket av på kartet noen plasser (dog de fleste på vestiden av byen... :sad:) jeg tror det greit vil kunne la seg gjøre. NB Merk at jeg kjenner ikke bunnforholdene på de avmerkede stedene. Har stort sett tatt hensyn til trafikale forhold. Videre bør du huske at vindretningen stort sett er sydvestlig og at ferge trafikken inn til byen (spesielt hurtigferjen Silvia Ana) kan lage ubehagelige bølger for de som ligger langs brygge eller med tamp iland. Vil også opplyse om at på Frediksholf (ovenfor pilen) er der 20-30 brygge som er til fri avbenyttelse. Denne brukes relativt lite. Dybden skulle være tilstrekkelig.

Bilde

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hei Lasse

Koselig du vil ta en tur til palmekysten, se på Havneforumsiden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=agder

Der finner du nok litt, så kommer det an på om du liker mye folk eller lite med folk, blindleia har mange fine utstikkere som er lune og gode. Hvis du vil over Kvåsefjorden så kan jeg anbefale Torsøya ved østavind, eller Flekkerøya, Mellom Østre og vestre Randøya, Olavsund i Søgne er nesten alltid lun, men 45 min. vest for Kristiansand med seilbåt. Topdalsfjorden er kjedelig, og det er en terskelfjord. Flystøy fra Kjevik osv.

Hei Lasse

Koselig du vil ta en tur til palmekysten, se på Havneforumsiden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=agder

Der finner du nok litt, så kommer det an på om du liker mye folk eller lite med folk, blindleia har mange fine utstikkere som er lune og gode. Hvis du vil over Kvåsefjorden så kan jeg anbefale Torsøya ved østavind. Torsøya anbefales! På vestavind så er jo bukta på østsiden av Dvergsøya absolutt å anbefale, dette er en øy med mye spennende historie. Her har det vært mordbrann på 30? tallet, gå en tur så finner du ruinene etter en praktvilla eid av Jebsen.

Velkommen til Kristiansand!

Du har allerede fått mange gode tips. Mange fine plasser er anbefalt. Lyngøya like øst før du går inn Topdalsfjorden har en fin bukt. Likedan Prestøya, Nåløye ved Randøyene, Stokken, østsiden av Flekkerøya, Dvergsøya, østsiden av Bragdøya, Torsøya osv. De fleste av plassene er det en del folk, men slik er det jo på sørlandet i ferien uansett. Topdalsfjorden med Hånes og Hamresanden er ikke de helt store plassene. Enig med Kristian; Topdalsfjorden er ikke særlig spennende.  Vil ellers anbefale deg en tur litt vestover til Søgneskjærgården. Her er det virkelig mange flott perler -og mye mindre folk! Se på havneforum her på Båtplassen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...