TrioOslo Startet 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2009 Dybdemåleren viser feil når motor går. Tydeligvis støy fra ett eller annet som slår inn når motor går. Har satt på ferrit-ringer på svingerkabel, uten at dette har hjulpet. Noen som har en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Hei Hvis svingerkabel ligger i samme "pølse" som strømførende og andre instrumentkabler kan du jo prøve å finne en annen føringsvei til den. Da har du utelukket støy fra nabo-kabler ivertfall. Fra hvor har du hentet strøm til ekkoloddet ditt? Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 (redigert) Ferritringer på svingerkabelen, tror jeg at vil virke mot sin hensikt. Ekkosignalet er høyfrekvent. Har mer tro på tenningsstøy fra motor på det elektriske nettet. Hva slag ekkolodd? Hvor er svingeren montert? (innvendig/utvendig) Hva slag motor? Hvis bensin, har den "støydempende" tennpluggledninger? Redigert 11.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John-Ove Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Hvor står svinger er vel det jeg først ville sett på.. Står den slik at det er bobler/luft rundt der hvor svinger står?? Jeg ville heller ikke som nevnt tidligere ha svinger kabelen sammen med andre strømførende kabler. Hadde gjerne dratt kabelen på motsatt side av de strømførende kablene hvis mulig. John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Takk for svar! Her er mer info: Det er en Jeanneau 39 Gin Fiz. Motor er Volo Penta 17M diesel. Ekkoloddet heter Standard Horizon. Bruker samme system på vind/knop/vanntemp osv. Svingeren er montern i bauen og gjennom skroget. Strøm hentes fra en bryter (for vindinstrumenter) i "sikringsskapet". vh Trond Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 (redigert) Takk John-Ove, Svinger og dybde fungerer greit når jeg seiler så jeg tror ikke det er noe med bobler og strøm å gjøre. Når båten står stille og jeg skrur på motor viser den feil med en gang.... Redigert 11.Juli.2009 av TrioOslo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John-Ove Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Hei, Nei.. Iogmed at svinger er plassert langt fra propell så tror ikke jeg heller det.. Du har nok en elektrisk interferens.. Tror jeg ville isolert ekkolodd fra alt annet.. prøvd med kun ett batteri koplet til ekkolodd.. ikke via generator fra motor og sett om det virket da.. Det er ikke noe annet utstyr som er i gang samtidig?? prøvd å slå av alt annet som ikke er viktig??? Uten at jeg skal si det sikkert så høres det ut fra meg at du kan ha dynamo/generator støy.. svinger kablene plukker opp støy fra dynamo når motor går.. Du lader batteri via generator på motor regner jeg med.. John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Hvordan løser jeg det om det er dynamo/generator støy som er årsaken? vh Trond Sitér dette innlegget Link to post
John-Ove Svart 11.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2009 Jeg ville prøvd å flytte svinger kabelen.. Det er svingerkabelen som blir som en antenne og plukker opp støyen. Få den vekk fra alt som er strømførende. Generator støy er veldig vanlig i forbindelse med bilstereo og der er det viktig at man ikke drar signalkablene og power/strøm kabelen på samme side. John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Hvordan løser jeg det om det er dynamo/generator støy som er årsaken? Siden du allerede har ferrit-ringer, tre dem på spenningstilførselen til loddet. Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jeg har forsøkt med ferritringer både på kabelen fra svingeren og den andre kabelen som går fra loggen (dog ikke samtidig). Regner med det er her strømmen går?? Kabelene er forresten kuttet og skjøtet, men som jeg har forstått skal ikke det ha noe å si. Problemet var dervlenge før de ble kuttet. Ref. spørsmålet fra Fjordgrynt: Hvordan starter jeg uten generator? Sitér dette innlegget Link to post
John-Ove Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Hei TrioOslo, Starte uten generator er vel bare å ta vekk ene lederen fra generator/dynamo - Skru av jordingskabelen f.eks? Korriger meg noen om det er feil. Bare lurer her.. Har du noen strømførende kabler lagt sammen med svingerkabelen? I så fall ville jeg prøvd å som jeg har nevnt tidligere å flytte svinger kabelen. Svinger signalet er veldig lite, gjerne ikke mer enn noen mV og problemet ditt så vidt jeg kan skjønne er at dynamostøyen overstiger svinger signalet. Dette kan fort skje om svinger kabelen er lagt sammen med power kablene. John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Dybdemåleren viser feil når motor går. Du sier måleren viser feil. Hva består forandringen av når du starter motoren? Hva leser du? Hva slags måler? Hvordan er svingeren montert? Skjedde dette plutselig? Svinger signalet er veldig lite, gjerne ikke mer enn noen mV Er det noen spenning der da? Er det ikke en ladning? Sitér dette innlegget Link to post
John-Ove Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 <Er det noen spenning der da?> <Er det ikke en ladning?> Svinger signalet er vel stort sett ett sinus signal. Kan jo variere sikkert, men de jeg jobber med er såvidt jeg vet sinus signal. Det signalet du sender ut er det signalet du forventer tilbake bare at det er dempet mye. John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Starte uten generator er vel bare å ta vekk ene lederen fra generator/dynamo - Skru av jordingskabelen f.eks? Korriger meg noen om det er feil. Dette blir å kjøre uten generatoren tilkoblet til batteriet. En anerkjent metode for å ødelegge diodene i generatoren. Beste er å ta av genratorremmen. Normalt drar denne også kjølevannspumpe, så du har meget begrenset tid for testing. Jeg ville ikke kjørt mer enn et minutt uten rem. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
John-Ove Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jens_P, OK. Takk for at du korrigerte meg.. Får bare håpe TrioOslo har sett svaret ditt. Har det noe med at du ikke skal kjøre generatoren ubelastet? John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Har ikke detaljene helt klare. Har noe med at det bygger seg opp for høy spenning i generatoren når den ikke har belastning. Spenningen blir så stor at det blir gjennomslag i likeretterdiodene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TrioOslo Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Ja, jeg så svaret og har ikke ødelagt generatoren ennå... Jeg skal teste litt mer i morgen så kommer jeg med mer info. Takk for hjelpen alle sammen så langt. Suverent dette forumet her! Mulligan: Hva består forandringen av når du starter motoren? Hva leser du? HOPPER FRA KORREKT DYBDE TIL 3-4 METER NÅR MOTOR STARTER. MEN DETTE KAN VARIERE. Hva slags måler? STANDARD HORIZON Hvordan er svingeren montert? I BAUEN OG GJENNOM SKROGET Skjedde dette plutselig? DET HAR VÆRT SÅNN LENGE...... vh Trond Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Da har jeg testet å kjøre motor uten generatorrem og det fungerte 100 % - dybden viste korrekt og stabilt uten forstyrrelser. Det vil si at generatoren og støy fra denne er årsaken. Da kommer det store spørmålet: Hva gjør jeg for å eliminere dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Er det en jordingskrue bak på apparatet? Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Det vet jeg ikke. Den er jo jordet, men om det er noen egen jordingskrue vet jeg ikke. Dynamoen er en Valeo (Ref: 2927120, 9av22712p) 14v-70a. A289. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Siden du allerede ved logisk feilsøking har fastslått at støyen stammer fra generatoren, tror jeg vel også at årsaken er å finne der. Det sitter vanligvis en liten kondensator i/ved/på generatoren som skal ta slike "spikes". Den kan være i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Jeg har nå snakket med Valeo og de sier denne dynamoen ikke er støyskjermet. Anbefaler en ny med bra støyskjerming til 2700,- nok. Huffda..... Sitér dette innlegget Link to post
John-Ove Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Huff da... det var jo ikke akkurat billig nei.. Tror jeg hadde prøvd med en kodensator over pluss og minus for å se om det kunne hjelpe. John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Hadde jeg også forsøkt. Stikk innom et bilelektroverksted og legg frem problemet. Er ganske sikker på at de vil ha noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.