Jump to content

ommaling av båt. hvordan gjør man dette?

pandora2

Recommended Posts

har en plastsnekke, som jeg tenkte jeg skulle forandre farge på, og legge nytt bunnstoff m.m til vinteren.

dette har jeg aldri gjort før, og trenger noen tips her.

hva slag type maling trenger man til båten, utenom bunnstoff?

og hvordan påfører man dette?

er noe usikker og fersk her, så fint om noen kan gi noen gode tips her.

mvh

Tommy

Det bør være en smal sak å male båten med feks Epifanes. Selges av West-system i Norge, men de har forhandlere rundt omkring.

Godt grunnarbeid er som vanlig nøkkelen til suksess.

Hovedspørsmålet er egentlig om man skal gå med en- eller to-komponent maling. Båtmalinger i to-komponenet (feks Epifanes) er laget for rulle så du trenger ikke sprøyte. Dette er en smakssak, men to-komp blir jo i teorien best. Jeg er en "quick-and-dirty" type så jeg bruker alltid det enkleste altså en-komponent.

Mvh

Hallo igjen!

De seriøse leverandørene har komplette serier (Jotun, International, Epifanes) dvs lakk/maling med tilhørende grunning, tynner osv.

Jeg malte direkte på glassfiberen på sjarken min. Jeg benyttet hvit Epifanes Nautiforte. Den kan benyttes uten grunning, hvis man avfetter og sliper grundig.

Se link: http://www.epifanes.com

Men det er viktig å finne ambisjonsnivået først slik at man er enig med seg selv når det gjelder sliping osv. (altså hvor grundig skal man går til verks)

For øvrig er det masse tråder om maling her på forumet. En del bruker Bengalakk (søk det opp).

Mvh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...