Jump to content

Forskjellige type Mercruiser drev

VIP

Recommended Posts

:smiley: Hei

Har noen spørsmål om Mercruiser drev

Slik jeg har skjønt det er det 2 forskjellige typer drev Alpha og Bravo.

Det er 1,2 og 3 så har vi X og XR.¨

På noen står det Mercury og på noen står det Mercruiser.Er det noen forskjell

Og noen har tillegg tekst som diesel

Hva er egentlige forskjell på Alpha og bravo drev.

Kan disse bruke om hverandre.for eks Bravo underhus og Alpha overhus elller omvendt

Passer eldre overhus i nye transom eller omvendt

Hva er det som bestemmer utvekslingen.er det den øvre del eller den nedre del.

Mange spørsmål dette,men det er sikkert noen som har peiling

Redigert av Eastvood (see edit history)

Alpha brukes på mindre motorer. f.eks 3 - 4,2 - 5.0 Det er i hvertfall to typer Genrasjon 1 og 2.

Bravo 1 brukes ofte på mellomstørrelsene. Er ikke sikker på fordelene med det, men tror det er lett drevet og gir god fart, men det tror jeg gjelder alpha også, men de er mer, som nevnt for mindre motorer.

Bravo to er et kraftig drev som tåler mye belastning. Ulempen er at det gir lite fart. Brukes med store motorer og tunge båter.

Bravo tre er et hastighets drev til store og mellomstore motorer. Har to propeller(duo prop). Er et slangt drev som gir mye fart og godt tak i vannet.

X blir brukt på forsterket drev som er egnet for dieselmontasje. Diesel gir større belastning fordi turtallet er lavere og dreiemomentet større.

Hva R står for vet jeg ikke.

Undervannshus på et bravo drev passer ikke til alpha. Tror heller ikke de forskjellige bravodrevene kan krysses.

En stund siden jeg har rota med dette, men litt husker jeg vel kanskje. ... Utvekslinga er i hvertfall ikke en kombinasjon. Mener den er i øvre del, og at undervannshuset er likt på alle. Mener å huske at utvekslingforholdet skal stå på siden på drevet. Noen andre her som kan redgjøre litt for hvilke utveksling som brukes til de ulike motorer.

Dere må ikke blande bensin hk og diesel hk. Det er to vidt forskjellige ting. At et Bravo 3 tåler 450 hk kan så være men ikke diesel. Turtall og dreiemoment blir heilt annerledes

En HK er en HK enten den kommer fra diesel eller bensin. Men en diesel motor gir mye mer moment (nm) enn en bensin motor og på andre turtall.

Så senere at jeg også skulle gitt 2 andre linker.

Bravo 2 spec fra Mercruiser: Sier at "Bravo 2X" tåler opptil 450 HK, men "Bravo 2X Diesel" tåler opptil 320 HK. For diesel står det "Application Specific, Consult Your CMD Distributor"

Bravo 3 spec fra Mercruiser: Sier at "Bravo 3X" tåler opptil 450 HK, "Bravo 3XR" opptil 525 HK, og "Bravo 3X Diesel" opptil 320 HK med samme kommentar "Application Specific".

Jeg tolker det dit hen at Bravo 3XR ikke er beregnet på dieselmotorer. Og at det må være laget en egen versjon av "Bravo 3X diesel" for 350 HK versjonen av 4.2L CMD motoren.

/Øystein

Poenget er at en 300 hk diesel gir mye mer dreiemoment enn bensin. Da da er det viktig å se på hk. Det blir ikke det samme. Hk kommer på heilt forskjellig turtall og det spiller også inn.

At hk er hk kan eg i og for seg være enig i men en trenger 300 hk for å få ein viss båt til å gå 37 knop men trenger gjerne bare 230 diesel hk for samme jobben. Da ser man at det ikke er til å samenligne. Og ja eg veit det er dreiemoment som teller.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

At hk er hk kan eg i og for seg være enig i men en trenger 300 hk for å få ein viss båt til å gå 37 knop men trenger gjerne bare 230 diesel hk for samme jobben. Da ser man at det ikke er til å samenligne. Og ja eg veit det er dreiemoment som teller.

Men da er vi enige. Første båten jeg "nesten kjøpte" var en Bayliner 245. Den hadde enten en diesel fra Volvo (KAD32 - 160 HK) eller bensin fra Merc (5.0L - 220 HK). Toppfart, 30 knop, var lik for begge, men diesel kostet 80K mer. Men jeg endte opp med en annen båt.

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)

Jeg har Bravo 1x drev, dette skal vistnok være et drev for bruk ved høye hastigheter. Dvs 40+ knop. Bravo 3 skal ikke klare stort mer enn 40.

Mens Bravo 2 er for tyngre båter. Såvidt jeg har blitt fortalt er girhuset likt på Bravo 1 og 2, men undervannshuset er endel smalere på Bravo 1.

Transom for Bravo passer 1,2 og 3, mens det er egen transom for Alpha drevene.

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Nå har jeg "oppdaget" nye propeller til Bravo 3, for de som er interessert i det :smiley:

I tillegg til det gamle Bravo 3 propellsettet med 3+3 bladers propeller ble det jo nylig lansert Bravo 3 XR propeller med 4+3 blads propeller for bedre ytelse. Disse er polerte og skal i følge mercury racings hjemmeside finnes fra 21" stigning men jeg finner ingen nettbutikker med under 23", unntatt drev.se.

Imidlertid har det nå dukket opp enda en propelltype til Bravo 3 med 4+3 blad som ikke jeg har sett før, og til lavere pris en Bravo XR. Disse leveres upolert eller høyglanspolert mot pristillegg men er fortsatt litt rimeligere enn XR.

De gamle 3+3 blad kalles nå Quicksilver mens disse nye for forvirrelsens skyld bare kalles Mercury Bravo 3 hos denne leverandøren:

http://www.getaprop.com/content-categories...propellers.html

Her benevnes jo XR propellene som "NEW" så hva som er nyest aner ikke jeg.

Men det interessante med disse "rimelige" 4+3 blads er jo sortimentet de leveres i. 19, 20, 21 og 22,5 tommer (i tillegg til de vanlige 24, 26 og 28") er jo sjeldne Bravo 3-størrelser å se, iallefall på disse US nettbutikkene. Og i tillegg kan man altså få dem polert.

Når det gjelder XR-propellene skal jo disse være så effektive at man må gå ned 1" sammenlignet med standard 3+3 blads propeller. Om dette også gjelder disse nye aner jeg ikke, men her har man iallefall muligheten til å skaffe seg et bedre og mere tilpasset propellsett for $ 1198 ++... isteden for de kr 18.900 (SEK?) som drev.se skal ha for XR.

Ser at drev.se automatisk trekker fra svensk moms og med dagens kurs koster da XR propellene NOK 12.800 + mva og frakt.

Fra getaprop koster XR NOK 9300,- + moms og frakt. De "mystiske nye" 4+3 bladerne koster upolert fra getaprop NOK 7700,- + mva og frakt (polert NOK 9000). Så en del å spare er det jo uansett. Bortsett fra at getaprop påstår de skal ha over kr 2000 i frakt, da er vel løsningen jetcarrier.

BZ333.JPG

"The 4-blade front, 3-blade rear set offers better acceleration performance and enhanced holding compared to the old style Bravo Three Propellers. The propellers are available in both matte and high gloss finishes"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

jeg kjører 28" xr propell sett og har prøvd med 30" standard 3+3 sett

forskjellen er stor.

xr : 5 knop høyere fart på alle turtall i forhold til standard prop.sett

mye bedre tak i vannet og tåler derfor mer tilting av drev.

fikk litt for mye turtall med disse propellene så winrace cuppet de litt mer så turtallet stabiliserte seg.

3+3 : fikk som beskrevet over - 5 knop mindre fart på disse i alle turtall ( over 2000) men med disse så hadde jeg rett turtall på motoren :eek: :eek: mye dårliger tak i vannet + mer vibrasjoner ved lav fart 0- 25knop

3000 omdreininger gir meg med xr "28" sett 35 knop og med standard bravo sett "30" 30 knop. er jo betydelig forskjell det.

Redigert av KaRsK (see edit history)
jeg kjører 28" xr propell sett og har prøvd med 30" standard 3+3 sett

forskjellen er stor.

Hmm da kan jeg jo bare selge propellene mine :smiley:

Skadefrie og minimalt brukte 20P og 20P Cuppet Bravo 3 propellsett selges rimelig. :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Tenkte jeg skulle ta det i samband med chipping fra 250 til 290 hk. Ikke godt å si hvilken stigning som vil være rett da,men antar 20" hvis du mener du får høyere fart med 28" XR enn med 30" standard ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...