VIP Startet 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2009 (redigert) Hei Har noen spørsmål om Mercruiser drev Slik jeg har skjønt det er det 2 forskjellige typer drev Alpha og Bravo. Det er 1,2 og 3 så har vi X og XR.¨ På noen står det Mercury og på noen står det Mercruiser.Er det noen forskjell Og noen har tillegg tekst som diesel Hva er egentlige forskjell på Alpha og bravo drev. Kan disse bruke om hverandre.for eks Bravo underhus og Alpha overhus elller omvendt Passer eldre overhus i nye transom eller omvendt Hva er det som bestemmer utvekslingen.er det den øvre del eller den nedre del. Mange spørsmål dette,men det er sikkert noen som har peiling Redigert 12.Juli.2009 av Eastvood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Alpha brukes på mindre motorer. f.eks 3 - 4,2 - 5.0 Det er i hvertfall to typer Genrasjon 1 og 2. Bravo 1 brukes ofte på mellomstørrelsene. Er ikke sikker på fordelene med det, men tror det er lett drevet og gir god fart, men det tror jeg gjelder alpha også, men de er mer, som nevnt for mindre motorer. Bravo to er et kraftig drev som tåler mye belastning. Ulempen er at det gir lite fart. Brukes med store motorer og tunge båter. Bravo tre er et hastighets drev til store og mellomstore motorer. Har to propeller(duo prop). Er et slangt drev som gir mye fart og godt tak i vannet. X blir brukt på forsterket drev som er egnet for dieselmontasje. Diesel gir større belastning fordi turtallet er lavere og dreiemomentet større. Hva R står for vet jeg ikke. Undervannshus på et bravo drev passer ikke til alpha. Tror heller ikke de forskjellige bravodrevene kan krysses. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Takk for grei innfromasjon. Det siste spørsmålet om det er overhuset eller under huset eller en kombinasjon som bestemmer utvekslingen.har du noe peiling på det. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 XR drev er en forsterket versjon av x drevet som leveres med smidde koblingsdeler inni drevet har jeg blitt fortalt.. ble lansert sammen med cmd 350 hk diesel da x drevet ikke tåler mer enn 320 diesel hester Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 En stund siden jeg har rota med dette, men litt husker jeg vel kanskje. ... Utvekslinga er i hvertfall ikke en kombinasjon. Mener den er i øvre del, og at undervannshuset er likt på alle. Mener å huske at utvekslingforholdet skal stå på siden på drevet. Noen andre her som kan redgjøre litt for hvilke utveksling som brukes til de ulike motorer. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Alpha drevet er ikke likt Bravo drevet. Alpha drevet er som nedre del på en påhengsmotor. Dvs at det er bl.a vannpumpe i drevet som på en påhengsmotor. Girhuset er også bygd opp på samme måten som en påhengs. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Jepp, med at alle undervannshus er like mente jeg på samme type drev, uavhengig av utveksling. Altså at f.eks. at alle bravo tre drev har likt. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Ser at Karsk skriver at X drevet ikke tåler mer enn 320 hk Har et Bravo 2X på en 315 hk Yanmar. Blir det feil Båt på 31 fot 4,5 tonn Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Etter det eg har blitt fortalt passer vertfall bravo 2 og 3 undervannshus på samme agregat. Og utvekslingen sitter i undervannshuset/nedre veksel. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 (redigert) Ser at Karsk skriver at X drevet ikke tåler mer enn 320 hk I følge info på denne siden Mercruiser Spec's tåler både Bravo 2X og Bravo 3X opptil 450 HK. Men det er som kjent forskjell på HK og dreiemoment.... /Øystein Redigert 13.Juli.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 mener jeg leste et sted at Alpha one 2.gen skulle tåle opptil 300hk. thats all i know. jeg har nå Mercruiser 5,7 forgasser på ca 260hk, med Alpha one 2.gen drev. bør jeg da bytte til bravo 3 om jeg bytter motoren til en 5.7 MPI på 300hk? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Dere må ikke blande bensin hk og diesel hk. Det er to vidt forskjellige ting. At et Bravo 3 tåler 450 hk kan så være men ikke diesel. Turtall og dreiemoment blir heilt annerledes Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
hermansen Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Dere må ikke blande bensin hk og diesel hk. Det er to vidt forskjellige ting. At et Bravo 3 tåler 450 hk kan så være men ikke diesel. Turtall og dreiemoment blir heilt annerledes En HK er en HK enten den kommer fra diesel eller bensin. Men en diesel motor gir mye mer moment (nm) enn en bensin motor og på andre turtall. Så senere at jeg også skulle gitt 2 andre linker. Bravo 2 spec fra Mercruiser: Sier at "Bravo 2X" tåler opptil 450 HK, men "Bravo 2X Diesel" tåler opptil 320 HK. For diesel står det "Application Specific, Consult Your CMD Distributor" Bravo 3 spec fra Mercruiser: Sier at "Bravo 3X" tåler opptil 450 HK, "Bravo 3XR" opptil 525 HK, og "Bravo 3X Diesel" opptil 320 HK med samme kommentar "Application Specific". Jeg tolker det dit hen at Bravo 3XR ikke er beregnet på dieselmotorer. Og at det må være laget en egen versjon av "Bravo 3X diesel" for 350 HK versjonen av 4.2L CMD motoren. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Motorytelse alene er ikke alt, båtens vekt har mye å si. Har man en lett båt med lav planingsterskel er ikke dreiemomentet så stort som en tyngre båt. Jeg har alltid hørt at man bør unngå bravo 3 på tunge båter, spesiellt på enkel installasjon, her er bravo 2 bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Poenget er at en 300 hk diesel gir mye mer dreiemoment enn bensin. Da da er det viktig å se på hk. Det blir ikke det samme. Hk kommer på heilt forskjellig turtall og det spiller også inn. At hk er hk kan eg i og for seg være enig i men en trenger 300 hk for å få ein viss båt til å gå 37 knop men trenger gjerne bare 230 diesel hk for samme jobben. Da ser man at det ikke er til å samenligne. Og ja eg veit det er dreiemoment som teller. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
hermansen Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 (redigert) At hk er hk kan eg i og for seg være enig i men en trenger 300 hk for å få ein viss båt til å gå 37 knop men trenger gjerne bare 230 diesel hk for samme jobben. Da ser man at det ikke er til å samenligne. Og ja eg veit det er dreiemoment som teller. Men da er vi enige. Første båten jeg "nesten kjøpte" var en Bayliner 245. Den hadde enten en diesel fra Volvo (KAD32 - 160 HK) eller bensin fra Merc (5.0L - 220 HK). Toppfart, 30 knop, var lik for begge, men diesel kostet 80K mer. Men jeg endte opp med en annen båt. /Øystein Redigert 13.Juli.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Matros Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jeg har Bravo 1x drev, dette skal vistnok være et drev for bruk ved høye hastigheter. Dvs 40+ knop. Bravo 3 skal ikke klare stort mer enn 40. Mens Bravo 2 er for tyngre båter. Såvidt jeg har blitt fortalt er girhuset likt på Bravo 1 og 2, men undervannshuset er endel smalere på Bravo 1. Transom for Bravo passer 1,2 og 3, mens det er egen transom for Alpha drevene. Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post
KaRsK Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 (redigert) tror også jeg skrev 320 diesel hester :) men kunne nok formulert det litt annerledes ser jeg nå :) bravo 3 er også for hastigheter rundt 50 knop .. kjører selv det på min båt i 47 knop Redigert 13.Juli.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 (redigert) Nå har jeg "oppdaget" nye propeller til Bravo 3, for de som er interessert i det I tillegg til det gamle Bravo 3 propellsettet med 3+3 bladers propeller ble det jo nylig lansert Bravo 3 XR propeller med 4+3 blads propeller for bedre ytelse. Disse er polerte og skal i følge mercury racings hjemmeside finnes fra 21" stigning men jeg finner ingen nettbutikker med under 23", unntatt drev.se. Imidlertid har det nå dukket opp enda en propelltype til Bravo 3 med 4+3 blad som ikke jeg har sett før, og til lavere pris en Bravo XR. Disse leveres upolert eller høyglanspolert mot pristillegg men er fortsatt litt rimeligere enn XR. De gamle 3+3 blad kalles nå Quicksilver mens disse nye for forvirrelsens skyld bare kalles Mercury Bravo 3 hos denne leverandøren: http://www.getaprop.com/content-categories...propellers.html Her benevnes jo XR propellene som "NEW" så hva som er nyest aner ikke jeg. Men det interessante med disse "rimelige" 4+3 blads er jo sortimentet de leveres i. 19, 20, 21 og 22,5 tommer (i tillegg til de vanlige 24, 26 og 28") er jo sjeldne Bravo 3-størrelser å se, iallefall på disse US nettbutikkene. Og i tillegg kan man altså få dem polert. Når det gjelder XR-propellene skal jo disse være så effektive at man må gå ned 1" sammenlignet med standard 3+3 blads propeller. Om dette også gjelder disse nye aner jeg ikke, men her har man iallefall muligheten til å skaffe seg et bedre og mere tilpasset propellsett for $ 1198 ++... isteden for de kr 18.900 (SEK?) som drev.se skal ha for XR. Ser at drev.se automatisk trekker fra svensk moms og med dagens kurs koster da XR propellene NOK 12.800 + mva og frakt. Fra getaprop koster XR NOK 9300,- + moms og frakt. De "mystiske nye" 4+3 bladerne koster upolert fra getaprop NOK 7700,- + mva og frakt (polert NOK 9000). Så en del å spare er det jo uansett. Bortsett fra at getaprop påstår de skal ha over kr 2000 i frakt, da er vel løsningen jetcarrier. "The 4-blade front, 3-blade rear set offers better acceleration performance and enhanced holding compared to the old style Bravo Three Propellers. The propellers are available in both matte and high gloss finishes" Redigert 19.Juli.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KaRsK Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 (redigert) jeg kjører 28" xr propell sett og har prøvd med 30" standard 3+3 sett forskjellen er stor. xr : 5 knop høyere fart på alle turtall i forhold til standard prop.sett mye bedre tak i vannet og tåler derfor mer tilting av drev. fikk litt for mye turtall med disse propellene så winrace cuppet de litt mer så turtallet stabiliserte seg. 3+3 : fikk som beskrevet over - 5 knop mindre fart på disse i alle turtall ( over 2000) men med disse så hadde jeg rett turtall på motoren :eek: mye dårliger tak i vannet + mer vibrasjoner ved lav fart 0- 25knop 3000 omdreininger gir meg med xr "28" sett 35 knop og med standard bravo sett "30" 30 knop. er jo betydelig forskjell det. Redigert 19.Juli.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 hvilke propellalternativer får man til Alpha One drevene? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 (redigert) jeg kjører 28" xr propell sett og har prøvd med 30" standard 3+3 sett forskjellen er stor. Hmm da kan jeg jo bare selge propellene mine Skadefrie og minimalt brukte 20P og 20P Cuppet Bravo 3 propellsett selges rimelig. Redigert 19.Juli.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KaRsK Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 skulle tro du vil få tilsvarende virkning på din båt også ja :) men har du mulighet til å teste propeller først , så ville jeg gjort det :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Tenkte jeg skulle ta det i samband med chipping fra 250 til 290 hk. Ikke godt å si hvilken stigning som vil være rett da,men antar 20" hvis du mener du får høyere fart med 28" XR enn med 30" standard ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KaRsK Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 ja høyere fart og mer topp turtall med xr propellen så jeg skulle egentlig hatt større enn 28 selv.. Dvs med full last og fulle tanker så får jeg 3900 ca .. skal ha 3800.. winrace sier at mer cupping fører til at jeg trolig mister mer fart eller at propellene får mindre tak i sjøen ( hvis jeg forsto han rett) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.