arntos Startet 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2009 Vi har en mercury 135 Optimax der blokken gikk til he#¤%. Blokken osv ble byttet og motoren ble tilsynelatende i orden. Men etter at den er kjørt inn får vi ikke mer enn ca 5000 RPM på den. Før blokken gikk i stykker fikk vi ca 5800 omdreiningener på den og topphastigheten er redusert fra 38 til 34 knopp. Desverre er det ikke noe service verksted i nærheten. Reperatøren som fikset motoren har sluttet på verkstedet og de andre var lite behjelpelige over tlf... Noen tips til hva som kan være galt? Propell og andre innstillinger er de samme som før reperasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Jeg hadde problemer med å nå maksturtall på min 175hk Optimax. Da var det et coilproblem. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
arntos Svart 2.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 (redigert) Skal sjekkes.. Flere tips. Redigert 2.August.2009 av arntos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 stadig vekk noe med disse motorene.. selg den og kjøp deg noe skikkelig Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
chagall Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Vi har en mercury 135 Optimax der blokken gikk til he#¤%. Blokken osv ble byttet og motoren ble tilsynelatende i orden. Men etter at den er kjørt inn får vi ikke mer enn ca 5000 RPM på den. Hei, hvor gammel er motoren? Var det en garantireparasjon da blokken ble byttet. ? Verkstedet/forhandler bør kunne være behjelpelig med en diagnosetest ved tilkobling av en computer. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 selg den og kjøp deg noe skikkelig Syntes det var et flåsete svar på et ærlig spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
arntos Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Reperasjon ble utført på garanti. Men han som hadde reparert motoren hadde sluttet og de andre som jobbet der var vist ikke særlig hjelpsomme. Også er det en tur på 20 mil fra der båten er til verkstedet. Jeg skal stikke innom og høre hva de sier og om de har noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 ville nå ha kjøpt meg noe mer driftssikkert når du har så lang vei til verksted.kan bli maaaange turer er jeg redd for Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bjerknez Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Har selv en Optimax der blokken ble byttet, da jeg fikk en slags mekanisk lyd. Min "nye" motor fungerer dog utmerket og har ikke hatt noen problemer med denne. Selve nøkkelen her er vel HVOR man kjøper båt/motor. Mitt råd er å kjøpe båt/motor hos nærmeste forhandler som tilbyr god service og som har en viss fartstid på seg. Ja.. selv om båten koster noen tusen ekstra akkurat der. På sikt så vil det spare deg for mange problemer. Beauty of aqua: Jeg skal ikke forsvare Optimax på noen måte... da jeg ikke har ingående kunnskap om hvordan disse lages og hva som gjør at enkelte får problemer (slik som meg) Forskjellen her er jo at jeg fikk hjelp dagen etter "havariet" og båten ble hentet av forhandler og blokk ble byttet meget kjapt. (tok under 3 dager) Det finnes andre merker også som har problemer hvis man ser litt rundt her i forumet. Men jeg må innrømme at det virker som om det er mange som har problemer med Optimax..... Selv om dette kan være tilfeldig....(?) Uttalelsene dine holder uansett ikke mål her i posten og råd som "Selg den og kjøp noe skikkelig" virker ugjennomtenkt, barnslig og ikke minst flåsete. Hvis min motor går feilfritt de årene jeg skal ha den før jeg bytter, så må jeg si meg fornøyd. Ett lite problem som for den saks skyld kunne vært helt tilfeldig teller ikke stort i den store sammenhengen. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
LM 605 Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Må jo si meg enig i at der er en del flåsete bemerkninger hos enkelte som de heller burde ha for seg sjøl."Selg motoren, og kjøp noe skikkelig".? Har sjøl vært eier av Optimax, og syntes det var en virkelig bra og sprek motor.Naturligvis finnes feil, både bagatellmessige og større på alle motorer.En av grunnene på at Optimaxen er overrepresentert i dette er vel at der er solgt så enorme mengder av disse motorene. Bor sjøl nærme sjøkanten, så når man ser båtene passere, virker det jo som annenhver båt har en Optimax bakpå? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Reperasjon ble utført på garanti. Også er det en tur på 20 mil fra der båten er til verkstedet. Hei, et lite tips til deg er å ettertrekke alle slangeforbindelser. Hadde et problem med min , da den fikk falsk luft fra en slangeforbindelse som ikke var trukket til. I mitt tilfelle var også problemet at jeg ikke fikk opp turtallet på motoren. Skal ikke påstå at det er her feilen ligger, men kan være en mulighet etter at blokken har vært skiftet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 En av grunnene på at Optimaxen er overrepresentert i dette er vel at der er solgt så enorme mengder av disse motorene. Bor sjøl nærme sjøkanten, så når man ser båtene passere, virker det jo som annenhver båt har en Optimax bakpå? Har noe av det samme inntrykket som deg `LM 605`, bortsett fra at hvis du hadde sagt Mercury generelt, hadde det nok vært nærmere sannheten. Brunswick Marine har vært dyktige til å inngå avtaler om såkalte "båtpakker" og derav fått en stor del av markedet. Antall solgte utenbordsmotorer av de forskjellige merker i Norge ser ut til å være godt bevarte hemmeligheter av importørene i motsetning til bilimportører som månedlig offentligjører sine salgstall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.