Jump to content

Batterilading: Skal "korkene" løsnes?


Snekker'n

Recommended Posts

Som emnetittelen forsøker å beskrive funderer jeg på følgende:

Skal jeg løsne på de 6 "korkene" på batteriene når jeg setter batteriene på ladning?

 

Jeg ladet båtbatteriene med en C-Tek lader i natt.

Av gammel vane løsnet jeg på korkene slik jeg alltid har gjort ved batterilading.

I et anfall av nytenkning begynte jeg å lure på om dette virkelig er nødvendig.

Batteriene lades jo hele tiden når motoren går, og da er jo "korkene" godt tilskrudd.

 

Hva gjør dere?

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Interessant terma...........

 

Jeg tror dette som vi alle gjorde helt på automaten ved lading for noen tiår siden var på grunn av at de små hullene på toppene kunne være tette, og ved lading ved bruk av lader så kunne en få trykk i cellene på grunn av det.

Gassen som nevnes her er knallgass, og for den som ikke vet hva det er kan jo sprenglade en liten stund og holde ei fyrstikk borte ved batteriet. Det gjør en bare en gang kan jeg love....Et paradoks er jo som en antyder at det utvikles jo også gass ved dynamolading.

En annen sak jeg kommer på i forbifarten. En lot jo alltid toppene ligge på toppen i topphullet for en skulle jo som regel alltid måle syrevekta etter lading. Da var det jo bare tull å skru de på plass under selve ladingen...

 

Per

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...