Snekker'n Startet 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2009 Som emnetittelen forsøker å beskrive funderer jeg på følgende: Skal jeg løsne på de 6 "korkene" på batteriene når jeg setter batteriene på ladning? Jeg ladet båtbatteriene med en C-Tek lader i natt. Av gammel vane løsnet jeg på korkene slik jeg alltid har gjort ved batterilading. I et anfall av nytenkning begynte jeg å lure på om dette virkelig er nødvendig. Batteriene lades jo hele tiden når motoren går, og da er jo "korkene" godt tilskrudd. Hva gjør dere? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
hifo Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 jeg løsner de ikke.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bearded Beast Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 nei hvorfor i alle skal man løsne korkene? det er jop lang kraftigere strømmer inn og ut under bruk enn lading. einaste grunn til å løsne korkene er for å sjekke vannstanden Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Tror jeg ble fortalt dette av en "forståsegpåer" da jeg for 25 år siden var nybakt bileier. Han mente at gassen som boblet opp ved lading måtte komme ut. Har ikke stilt spørsmålstegn ved dette i alle disse årene.... Sukk. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
pandora2 Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 det var mye brukt før , iallefall på biler, grunnet gassustlipp, og at det ikke skulle bli for høyt trykk, det trengs ikke nå, da batteriene er blitt noget bedre..så jeg gjør det aldri lenger. Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
Per T Kålin Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 Interessant terma........... Jeg tror dette som vi alle gjorde helt på automaten ved lading for noen tiår siden var på grunn av at de små hullene på toppene kunne være tette, og ved lading ved bruk av lader så kunne en få trykk i cellene på grunn av det. Gassen som nevnes her er knallgass, og for den som ikke vet hva det er kan jo sprenglade en liten stund og holde ei fyrstikk borte ved batteriet. Det gjør en bare en gang kan jeg love....Et paradoks er jo som en antyder at det utvikles jo også gass ved dynamolading. En annen sak jeg kommer på i forbifarten. En lot jo alltid toppene ligge på toppen i topphullet for en skulle jo som regel alltid måle syrevekta etter lading. Da var det jo bare tull å skru de på plass under selve ladingen... Per Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2009 ja dette er en etterlevning fra tiden da en lader bare ladet og ladet og en måtte manuelt sjekke ladenivå, evt fylle på mer vann om det hadde stått for lenge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.