Jump to content

Småbåtregistret - lang saksbehandlingstid

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Nå har det tatt 6-8 uker siden jeg sendte inn papirene til småmåtregistret. Ennå ikke mottatt registrerings nr.

Jeg synes at så mange uker saksbehandling er vell mye.

Selges det så mye nye båter i norge at det skal gå 6-8 å få printet ut 2 småe merker eller er det så mange som selger brukte båter.

Er det noen andre som opplever denne lange saksbehandlingstiden.

Ble dette registret det den var ment som? :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg meldte inn min Zodiac i småbåtregisteret for tre år siden, purret for to år siden og ga opp for et år siden. Zodiac uregistrert.....

Jon_P

Dette går jo ikke an....... Mener du at jeg mest sannsynlig ikke får noen registreringsmerke. :smiley:

Forsikringsselskapet forlangte ikke at båten var registrert i småbåtregistret - merkelig eller en naturlig reaksjon.

Dette betyr jo at dette registret fungerer IKKE. :flag:

Min Scand 29 Baltic fikk reg. nr. etter ca. 3-4 uker. Vedr. min Zodiak som ble innmeldt noe senere fikk jeg i går e-post med melding om reg. nr. slik at jeg kunne melde i fra til forsikringen (if...) slik at jeg kunne få den (+ 5 HK påhenger) også forsikret.

Dette etter flere purringer på tlf. og pr. e-post. Da jeg endelig fikk kontakt fikk jeg til svar at de hadde fått feil på telefaksen slik at papirene fra meg hadde blitt borte. Send meg de en gang til så skal jeg ordne det på to minutter fikk jeg da til svar.

Reg. nr. og båtkort til Zodiak'en skal være sendt fra "Småbåtregisteret" i dag, så da har jeg vel dem like over helga...

Jeg lurer også på hvorfor det tar så lang tid     :smiley:

Første tegn til "kaos" og fullstendig ute av kontroll når man begynner å skylde på at papirene er kommet bort. Dette betyr at de har et dårlig system.

Ser også at reg.nr må produseres i Tyskland, merkelig at ikke vi i norge kan lage slike merker. Dette er jo ikke kosteffektivt.

:smiley:

Har nå purret 10-12 ganger i løpet av 3 år på og få gjort om oppføringen i registeret om at min båt er 28 fot og ikke 26, som det står på kortet, men har ennå tilgode å få svar.

Dette kaller jeg totalt uakseptabelt !

veldig synd at mitt forsikringsselskap krever at båten er registrert, ellers hadde jeg gitt F... !

for lenge siden !

Mvh. Bajaz

Bella 621

Mercury Optimax 150

Jeg hadde ett innlegg om dette tidligere. Ventet på tilbakemelding i flere måneder. Først etter at jeg hadde solgt båten kom papirene, sammen med en regning på eierskifte..

Å holde oversikt over gamle båter og motorer som skifter eier kunne i teorien funket fint hvis man hadde standardiserte salgsmeldinger på båter og faste regler. Men å prøve å "godkjenne" salg ved å rote gjennom gamle eieropplysninger og håndskrevne salgsmeldinger etc slik småbåtregisteret driver med, når det ikke engang er påbudt å være registrert ,,, glem det! De gjør helt sikkert sitt beste, men det virker jo som en håpløs oppgave..!

Selges det så mye nye båter i norge at det skal gå 6-8 å få printet ut 2 småe merker eller er det så mange som selger brukte båter.

:smiley:

Går nok rimelig unna der nede nå, bare på finn.no er det nå 6346 båter til salgs...

Sendte inn papirer på ny brukt båt for en måned siden, Reg.nr sto jo allerede på båten,

så det er ikke så nøye når reg.kortet kommer. Sikkert litt værre for dere med ny båt...

Godt spørsmål, Laholm! Jeg fikk imidlertid til slutt bekreftelse (skriftlig) fra if... om at Zodiak'en m/påhenger`n også var forsikret og var "under registrering". Altså var den forsikret også før jeg fikk noe reg. nr., men jeg hadde altså gitt selskapet beskjed om at alle papirene for registrering var sendt inn til Småbåtregisteret.     :smiley:

Jeg er enig i at når det går 5-6 uker uten tilbakemelding så er det lenge.  Småbåtregisterets hjemmeside melder i dag sitat "Vi har for øyeblikket ca. 4 ukers behandlingstid pga meget stor pågang. Det saksbehandles nå registreringsskjemaer som vi har stemplet mottatt for ca 4 uker siden", sitat slutt. Stemmer vel da ikke helt med hva som erfares.

Livkevel er jeg ikke enig i dem som mener registeret er bare byråkrati og formynderi.  Etter registerets opprettelse har det aldri komt så mange stjålne båter til rette som nå nettopp takket være registeret.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Vedr. saksbehandling i Småbåtregisteret.

Vi behandler alle mottatte registreringer etter først inn først ut prinsippet. Dersom vi skulle journalført alle skjemaer ville vi hatt behov for 3 - 4 årsverk til...

Posten åpnes hver dag og stemples mottatt med dagens dato og legges i kø.

I dette øyeblikk registrerer vi skjemaer stemplet mottatt 19. mai 2004.

Forrige uke ekspederte vi godt over 800 båter (ny og omreg).

Erstatningsreg.nr. samles opp og bestilles (ca 1 gang pr. måned) fra vår leverandør i Tyskland.  Leveringstid er mao ca 4 - 6 uker. Dette er også et kostnadspørsmål.

Tror det vil ta for lang tid å gå inn på hvorfor vi har valgt de forskjellige løsninger enten det gjelder reg.nr., båtkort, skjemaer, saksbehandling, krav til dokumentasjon osv osv.

Dette vet som vanlig de som ikke "har skoen på" så uendelig mye bedre.

mvh

Jostein Hagen

småbåtregisteret.

Hei Folkens

Nå har det tatt 6-8 uker siden jeg sendte inn papirene til småmåtregistret. Ennå ikke mottatt registrerings nr.

Jeg synes at så mange uker saksbehandling er vell mye.

Er det noen andre som opplever denne lange saksbehandlingstiden.

Ble dette registret det den var ment som? :cheers:

Når jeg skulle registrere om GipsyGirl 2002 leverte jeg personlig alle papirer inkl.salgsoppgaver (kopi). Etter noen uker ringte jeg og spurte hvor kortet ble av, men ifølge de hadde de ikke fått noen papirer fra meg  :seeya:

Jeg måtte ta med mine kopier og fikk da omregistrert båten på stedet :seeya: :seeya:

Da tok det ikke lang tid..Skjønn det den som kan.  :sleep:

GipsyGirl

Det registreres det i dette øyeblikk skjemaer stemplet mottatt henholdsvis 21 og 24 mai.

Ensidige påstander om at man har ventet i 3 år osv - har postlagt skjemaet for 3 måneder siden - har sendt faks og at småbåtregisteret har feil på sin faks (hvor vi mottar ca 50 - 100 skjemaer pr. dag + et uttall medfølgende bilag...) - oppfatning av tid er ofte litt forskjellig, men datostempelet lyver sjelden -  er det virkelig helt utenkelig at avsender kan ha lagt inn feil faks nummer e.l. - eller oppfatter 4 uker som 6?

Uansett så mottar vi post og telefaks med reg.skjemaer og (ofte mangelfull) eierdokumentasjon som vi følger opp i hvert enkelt tilfelle.

Daglig behandler vi ca 200 registreringer. Mao eierskifter og førstegangsregistreringer av båter og motorer som tilsammen utgjør en verdi på rundt 30 millioner. Vi håper dere har forståelse for at vi ikke farer over disse med en "haralabb"..  

I skrivende stund følges det opp en stjålet båt med verdi ca 800.000 hvor det var fremlagt melding om nyregistrering med mangelfull eierdokumentasjon - jfr våre krav til eierdokumentasjon. Slike saker tar forholdsvis lang tid, men resultatet til slutt er at rettmessig eier får tilbakeført store verdier - forhåpenligvis til beste for forsikringstagere flest.

Når det gjelder selve saksbehandlingstiden så er den ikke så lang pr. båt - det er bare det at det er så j..... mange av dem. Vi prøver å være rettferdige og ekspederer i tur og orden. Først inn først ut.

Må innrømme at det sliter på å lese innlegg på innlegg med påstander fra personer med minimum av innsikt og kjempebred penn.

mvh Jostein Hagen

småbåtregisteret

Må innrømme at det sliter på å lese innlegg på innlegg med påstander fra personer med minimum av innsikt og kjempebred penn.

Det skjønner jeg, men feil skjer både hos Dere og alle oss andre, men for de det skjer for oppfattes det som frustrerende og irriterende uansett om det "kun" er den ene gangen denne feilen skjer. Ikke la all kritikk gå inn på deg på denne måten, feil gjør vi alle sammen, hvis ikke hadde vi vel ikke gjort så mye heller.

I min situasjon, møtte jeg 2 utrolig hyggelige mennesker i Fredrikstad når jeg kom ned og forklarte problemet, dvs at papirene var borte. De tok tak i saken, og ryddet opp på en profesjonell måte.

mvh

først frustrert så fornøyd

GipsyGirl

Ble dette registret det den var ment som? :blush:

Det syntes ikke jeg, men etter hva jeg skjønner fungerer det visst for nyere båter. Jeg tror det  kunne vært betraktelig bedre. Mitt inntrykk er at eldre båter bryr de seg filla om. Min

egen mener jeg er uidentifiserbar , og det som kan identifisere den er de ikke interessert i

å ha registrert . Der i gården holder det heller ikke med salgsærklæring, vennligst host opp kvittering! Dusteri spør du meg :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...