pandora2 Startet 12.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2009 er det noen som vet regler om hvordan distinksjoner brukes på sjøen? og hva som er hva her? altså etter grad. har prøvd å lete, men finner vedlig lite på nettet, søker nok feil et sted::.......... er vel noe med runding øverst, og noe med firkant.......og stripene selvfølgelig. Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
Arnt-W Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Distinksjoner til sjøs....runding-firkant-striper....joda.. Sjøforsvaret, derunder marinen bruker distinksjoner med "runding" også kalt løkke over "striper" som kalles galoner på fagspråket. Det er et militært gradsystem hvor antall striper/galoner angir hvilken grad befalet/offiseren har. Løkke+1 galon =fenrik Løkke+2 galoner= løytnant osv...helt til admiraler med striper helt opp til albuen. Med firkanter over striper snakker vi om handelsflåten, det er et helt annet system, selv om det er beslektet. Der vil antall striper som regel angi stillingen som styrmann/kaptein, sistnevnte har forresten 4 galoner under firkanten sin. Systemet varierte tidligere litt fra rederi til rederi, men praksis er ofte at maskinsjefen har en propell med 4 striper under og en purser har fire striper uten noenting over. Fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Her finner du en oversikt: Distinksjoner i Forsvaret Sitér dette innlegget Link to post
pandora2 Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 tusen takk for hjelpen, lurte siden fattern hadde dem 4 stripene med firkant over bl.annet... Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
Lettrus Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Med firkanter over striper snakker vi om handelsflåten, det er et helt annet system, selv om det er beslektet.Der vil antall striper som regel angi stillingen som styrmann/kaptein, sistnevnte har forresten 4 galoner under firkanten sin. Systemet varierte tidligere litt fra rederi til rederi, men praksis er ofte at maskinsjefen har en propell med 4 striper under og en purser har fire striper uten noenting over. Firkant med tre striper er overstyrmann, purser (og andre som driver med denslags) har som regel sølvstriper, og telegrafisten hadde lyn i stedet for firkant over sine striper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.