Shore Startet 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2009 Har kjøpt hytte ved innsjø. Lurer på å skaffe meg liten, lett båt som kan sjøsettes enkelt. Da melder spørsmålet seg, er det en god idé å anskaffe en elektrisk påhenger eller er det bare bryderi. Det er så vidt jeg vet lov med max 4 hester i dette vannet og en kamerat mener en liten bensinmotor er å foretrekke framfor å drasse på batteri til den elektriske. Uansett har jeg ikke båtplass, så det vil dreie seg om en veldig lett båt/kanolignende sak som enkelt kan hives på vannet. Det er et forholdsvis lite vann og jeg kunne godt tenke meg å putre så å si lydløst rundt blandt fugl og fisk. Mottar gjerne innspill om både båt og motor. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Lange John Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jeg kjøpte selv en elektrisk påhenger fra Netthandelen for 3 år siden, bruker den jevnlig igjennom sommermånedene her på Askøy i Tressvatnet. Og så langt har det ikke vært noe negativt å si på hverken kvalitet eller drift. Meget stillegående og en ren fornøyelse å bruke når jeg er på Gjeddetur Kjøpte sportsbatteri i fra Mekk på 70Ah som også har fungert utmerket Når det gjelder båt har jeg selv en 12 fots hjemmebygd glassfibersak som er nesten altfor tung og håndtere alene, har derfor sikklet litt på Pioner jollene i 8-10 fotsklassen. Har sett at man kan kjøpe en kjølrulle for fast montering på disse for lettere og "sjøsette" og dra på land Så det blir nok en slik en etterhvert bare jeg klarer å bestemme meg for størrelsen http://www.mcmarine.no/mcmarine/marineindex.htm I alle fall behagelig med stille turer i flotte vann og ikke minst ingen klager fra naboer og hytteeiere på bråkete motormorro Hadde jeg måttet velge en gang til hadde jeg fremdeles gått for elektrisk, selv om jeg har en god gammel 6hk Johnson som går som ei klokke Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jeg ser på kanobutikken.no at de har et par kanoer med bra bæreevne og vekt 43 kilo og til pris ca.11000,- inkl. motor. Jeg har en stødig kano fra før, om enn litt tung. Vurderer å bare kjøpe motor til denne. Hvilken type motor har du og hvilken pris ca? Har forøvrig også vurdert Pioner 12, ganske fiffig sak med den rulla akter. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Lange John Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jeg ville personlig gått for en skikkelig fiskekajakk i stedet for kano. Har selv en Native Watercraft Marvel 14.5 Tandem, stødig sak som du slipper å ha "eskimorullekurs" for å bruke. Ultimate'en fra Native er så stødig at du kan stå i den, sjekk videoene her http://www.nativewatercraft.com/media/videos.cfm ellers finner du noen priser på kajakkene her http://www.aktiv.us/Nettbutikk/tabid/113/C...ame,ProductName Og komforen er bare nydelig i setene til Ultimate og Marvel kajakkene, sittet 5 timer i strekk på fluefisketur uten at rævva dovnet bort Og setene kan du ta med deg og bruke som strandstol om du vil Genialt og gjennomtenkt rett og slett Motoren jeg kjøpte var denne http://www.netthandelen.no/visProdukt.aspx?id=90783 som jeg fikk til 750.- og som sagt meget fornøyd til mitt bruk Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Har solgt 10-15 motorer dem siste 2 åra. 5 gear forover og bakover. Har en ivrig fisker, som kunde, han skryter detta opp i skyene... På 3 gear forover med liten lettrodd båt er det nok strøm på et 70 amp batteri til ca 2-3 timers tur. Pris: Motor ca 1500 penger batteri ca 1000 lapp Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 (redigert) Jeg har i noen år brukt motorer fra Minn Kota. Har brukt et batteri på 140ah. Har kjørt mye i flere dager på dette batteriet. Har brukt en 12FT Alufish som gjør 5 knop med 2 personer med denne motoren, 4 knop med en person (blir baktung med en person) Grunnen til at jeg har brukt et par motorer er at jeg klarte å miste en i sjøen utenfor Sandvika I luskefart over stille vann med elektrisk motor er helt genialt, så stille og deilig at det er en fryd. Har brukt den en del på Nordkappen min siste 3 ukene (750kg + )(ferskvann) Er en drøm på stille sommerkvelder når vannet er som et speil, bare glir fremover lydløst. Har en 3.5 4t Merc til dorg men Minn Kotaen er så kul å bruke. Kom glidende inn bak øya her. En hyttenabo hilste og vi bablet om fint vær og sånne ting. Så sa han: Svært så stillegående den båten din er da, utrolig. Ja du vet disse nye motorene vet du sa jeg... Han så jo ikke el motoren som satt mellom 90hk og 3.5 hesteren :) Men sa jeg kjørte elektrisk da. Er så deilig uten det jæv........... bråket. En annen hyttenabo har en gummifjodde som unga hans bruker el motor på. Svisjer avgårde hele dagen. Men et godt og kraftig batteri er nødvendig. De minste motorene trekker rundt 30ah på full fart. Minn Kotaen har 3 hastigheter bakover og 5 forover. Og man får deler hvis man ødelegger noe. Stammen har livstidsgaranti mot brudd, den er i kullfiber eller hva det var. Den tåler ihvertfall mye mer enn stammer i metall. Redigert 13.Juli.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Pjolter Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Brodern: Hva koster disse? Mener jeg har hørt at de har en som er spesial laget for sjøvann? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
abbor Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jeg har hatt elmotor i snart 15år. Har en Yamaha M15 Electric Drive med trinnløs hastighetsregulering. I dag selger Yamaha Minn Kota motorer med Yamaha navn på, min motor er en "ekte" Yamaha. Denne motoren holder nok høyere kvalitet enn noe som fås i dag, kostet ca 5500kr den gang. Kjenner mange andre som har samme motor, noen av dem har flere tusen timers driftstid, og forhandleren har aldri fått rapportert noe promblem selv om de har solgt flere titalls motorer. For de som skal dorge vil jeg anbefale trinnløs hastighet, de med faste trinn går stort sett enten litt for sakte eller litt for fort. Har brukt motoren på en 15,5' elvebåt. Har fungert suverent, det eneste jeg har å utsette er at båten er mindre retningsstabil med elmotor enn med bensinmotor. Min motor har maks skyv på 37lbs, strømtrekket er ca 32A på full gass, da går det 5,7knop mener jeg å huske. En motor som har pulsbreddemodulasjonskontroll (PWM) vil bruke betraktelig mindre strøm enn motorer med resistiv hastighetskontroll. Tror Minn Kota kaller sitt PWM system for Digital Maximizer. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Dette er jo bare genialt. Skjønner jeg må ha en slik. Kommer til å prøve på kanoen min først. Senere blir det nok en noe større farkost, muligens en i aluminium. Takker for alle tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
abbor Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Husker tilbake til dengang jeg brukte elevebåten med elmotor til dorging på Mjøsa Utpå morgensiden stilnet trafikken og det var helt stille rundt en, når en ikke kjørte for langt i fra land kunne en nyte fuglesangen. Må innrømme at jeg har mistet noe av naturopplevelsen på veien, men jeg kan også huske det ofte var veldig kaldt på morgenen, slipper i hvertfall det nå med 4kW dieselvarmer i en 21' båt Bruker i dag elmotoren mest på store stilleflytende elver. Jeg bruker i dag et 105Ah Concorde Lifeline batteri, sats på et batteri som ikke lekker syre. De vanlige fritidsbatteriene jeg brukte tidligere fikk kort levetid siden jeg kjørte dem nærmest i bunn hver gang, hadde også et par batterivelt i bilen med påfølgende syrelekkasje. En kraftig (eksempelvis 20A) tretrinns batterilader er også smart å investere i. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Brodern: Hva koster disse? Mener jeg har hørt at de har en som er spesial laget for sjøvann? Mvh Pjolter Den for saltvann heter Ripitide og koster en god del mer, men er også en del sterkere. Skal ikke påstå det var 46lb, men mener å huske noe slikt. Den typen jeg har koster fra 1700-2100kr, alt etter hvor man kjøper de selvsagt. Kanskje man får de billigere, eller dyrere. Den heter Enduro 30 (30lb skyvekraft) Jeg betalte 1800kr for mine hos Clas Ohlson Jeg har brukt mine i saltvann, men de anbefaler det ikke. Har ikke merket noe i ettertid, og ikke sett rust, unntatt på skruene som man skrur fast motoren til båten med. Men man får jo utrolig mange modeller fra Minn Kota. Jeg sikler litt på en type med 2 propeller som monteres på kavitasjonsplata, men den er veldig dyr. Det er egentlig bare en "klædd" med 2 motorer og 2 propellere som boltes fast. + et kontrollpanel som man har inni båten. Europris solgte en utgave som jeg tror het Aquaquick, koster 995. Jula selger nå denne til det dobbelte. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Buffalo Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Det store spørsmålet er er vel heller: På hvilke fiskevannet i og rundt Oslo er det egentlig lov å bruke båt/kano med el-motor ?? Slik jeg ser så er det kun noen veldig få hvor en lovlig kan bruke el-motor/motor i: Mjøsa. Hurdalsjøen og Tyrifjorden. Noen som vet om andre hvor dette er lov i og rundt Oslo/Akershus ? Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
alidal Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Noen som vet hva som er det siste innen elektrisk påhenger? Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Det store spørsmålet er er vel heller: På hvilke fiskevannet i og rundt Oslo er det egentlig lov å bruke båt/kano med el-motor ?? Slik jeg ser så er det kun noen veldig få hvor en lovlig kan bruke el-motor/motor i: Mjøsa. Hurdalsjøen og Tyrifjorden. Noen som vet om andre hvor dette er lov i og rundt Oslo/Akershus ? Dette er sakset fra "Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag": Ferdsel med motorfartøy er tillatt på innsjøer som er 2 kvadratkilometer eller større, på elvestrekninger, og på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer dersom disse inngår som en del av et farbart vassdrag. Kommunen kan likevel bestemme at ferdsel som nevnt helt eller delvis ikke skal være tillatt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Markaloven strammet inn dette og motorer er bare å glemme i Oslo området. Også El motor, men tror ingen bryr seg om det. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Bruker steady 320 med minste el.motor fra Biltema oppe i et fjellvann. Helt greit, ingen rask kombinasjon, men lett å dra opp og ned, og ikke minst stødig som fy med plass til to familier på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Noen som vet hva som er det siste innen elektrisk påhenger? http://regennautic.com/2011/09/latest Redigert 24.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Har brukt min-kota på båt og kano i ganske mange år, fungerer helt fint. Det store er jo stillheten, blir jo stillere enn å ro/padle. Brukte til å begynne med vanlige bilbatterier på 80-90A. Syns det ble for tungt å bære og kjøpte noen i ca halve størrelsen på Biltema. Ett av de var nok for vanlig fisketur for meg, og er vi flere som skal ut så kan en ta ett lite batteri hver i stedet for å slite på ett tungt ett. Og skal man på lengre tur så er det jo på en måte greit å vite når halvparten av strømmen er brukt opp, noe man vet med to batterier. Om jeg skulle ha en liten bensinmotor ville jeg funnet en av Yamaha 2 hesterne på bruktmarkedet. Genialt enkle motorer som veier nær ingenting og går i all evighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.