mekkaren Startet 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2009 (redigert) Vurderer å bytte ut min Tohatsu 140 med en yamaha 200 FETO 99 mod, lurer litt på om noen har en formening om hvordan samarbeidet mellom en slik motor og en Skibsplast 655 vil utarte seg. Er ute etter en behagelig marsj fart på 25-30 knop uten at forbruket knekker meg, Tohatsuen er meget tørst kan man si. Lurer på teknisk spec på denne Yamahaen er det innsprøytning osv Redigert 13.Juli.2009 av mekkaren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 såvidt jeg husker, ikke innsprøytning på 200'en. Vektmessig så tror jeg ikke den skal være noe problem, oppgitt vekt rundt 184kg dersom jeg husker riktig. De direkteinnsprøytede 2-takterne til Yamaha har Z i modellbetegnelsen. Spørsmålet er om Skibsplasten kan nyttiggjøre seg de ekstra kreftene, og hvorvidt det er noe særlig å spare i det fartsområdet du ønsker. Tror 655,en er av de båtene som passer ekstra godt med 4T på hekken, f.eks 140 Suzuki virker det som mange er fornøyd med. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mekkaren Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Ser det at en 4T hadde vært bra greier så mye som jeg bruker båten, men samtidig kunne jeg tenkt meg mer motor enn 140 hk. Ikke på grunn av fart, men for kraft og muligheten til og kjøre lugnt og fint uten hysterisk turtall med forbruket det medfører. Prisene er dyrisk på en ny firetakter og på bruktmarkedet er det lite å få tak i. Men hva med disse V max ene til Yamaha (HPDI) hvordan er forbruket på de kontra en Tohatsu 140 ( sluker 50 ltr i timen på marsj 24-26 knop) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Vurderer å bytte ut min Tohatsu 140 med en yamaha 200 FETO 99 mod, lurer litt på om noen har en formening om hvordan samarbeidet mellom en slik motor og en Skibsplast 655 vil utarte seg. Er dette snakk om en 200 hk? Etter det jeg vet er maks anbefalt motor på 655 på 150 hk. Ikke smart med en så stor motor ved evt. forsikringssak. 140 hk som du har er nok, men en 4-takter går stillere og rimeligere. Regner med at du har en eldre 655. Er sjelden god økonomi å bytte til ny motor på en slik. Bedre da å selge båt og motor og se etter en brukt 655 med 4-takts motor. De fleste ble solgt med 115 Suzuki og senere år 115 Mercury. Men det finnes også de som har 140/150 hk. Let etter en med 4-takts Suzuki 140/150, Honda 150 eller Yamaha 150. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
mekkaren Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Jeg har en 98 mod 655, båten har jeg totalrenovert etter synkeskade, allt ombord er kjøpt nytt på skibsplast. Vet ikke om jeg er enig i vurderingen din angående å selge for å kjøpe ny båt, når det gjelder motor har jeg en 115 hk suzuki 4 takt, men den motoren synes jeg var allt for slapp bakpå skibsplasten, har den på en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenkri Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Er enig i det som er nevnt tidligere her at 150 hk er nok, forsikringsselskapet vil nok hevde det samme. Har selv en 655 m/ Yamaha F150. Har mer en nok krefter med denne, har logget 42,5 knop (GPS) med lett båt like etter sjøsetting. Bruker ikke mer enn ca. 20 l/t ved 22-24 knop. Sitér dette innlegget Link to post
mekkaren Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Tror nok en 4T ***Yamaha hadde vært tingen, må prøve å få tak i en. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.