Jump to content

Ace Line Kraftblokk med lineskive, erfaringer?

pipati

Recommended Posts

Lurer på om trekkraft (100kg) er ok, og om belastning på batteri / dynamo er å leve med.
Det beste er utvilsomt en hydraulisk pumpe koblet på motor. Er derimot en mye mer plasskrevende installasjon, og egner seg dårlig til turbåter med mindre du har veldig god dekksplass. Denne er fin på den måten, men strømforbruket er noe som bekymrer meg. Har ingen erfaring år komme med, men håper du legger ut dine erfaringer med denne, eller annet du måtte ende opp med.

Hilsen krabbefisker

Skal legge ut erfaringer dersom jeg velger denne, har ikke bestemt meg enda. Utvilsomt best med hydraullikk, men dette var et billigere og mer konevennlig alternativ dersom det fungerer.

I reklamen viser de jo båter med utenbordsmotor som har disse installert, så det burde jo være ok strømmessig. Jeg tenkte å installere slik at den drar strøm fra service batteri, og under gange er det jo dynamonen som skal levere strømmen. Er egentlig derfor mest betenkt på trekkraften, selv om en nok må regne med en del slitasje på dynamo / batteri.

Redigert av pipati (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Hei

Synes den ser artig ut. Trekkraften er antakelig målt på garntrommelen som har minst diameter, men du har nok fortsatt 50-80 kg på linehaleren som har større diameter. Klarer du å trekke for hånd bør denne være rikelig.

Den er oppgitt til å trekke 22 a ved full belastning. Det lader alle vanlige dynamoer kontinuerlig uten problem.

På påhengs vil en kanskje måtte bruke batteriet som buffer slik at det fylles opp igjen når en kjører mellom teinene uten å bruke så mye strøm.

Mons

Mons

Bruker lillebroren, 'Ace line hauler' til hummer og krabbe teiner og den har fungert meget bra i 3 år. Også brukt den til krepseteiner i lenk på dypt vann (120-130m), det slet både linehaler, båt (18ft) og eier for hardt med men hittil har utstyret fungert (bare jeg som har måttet til reparasjon). Sikker på at kraftblokken vil fungere utmerket. Lykke til!

Flere pensjonerte yrkesfiskere rundt her som også bruker samme teinehaler i åpne båter (flere og flere Øien 530). Skal snakke med en av dem en dag og høre hvordan de funker. Ettersom jeg har hørt, er disse mye mer slitesterke enn bensindrevne tilsvarende.

Blir nok mer og mer populært med slike elektriske teinehalere, både pga pris, og ikke minst mtp at flere og flere går over til å bruke stålteiner til hummerfiske (skotte- / vestlandsteine, vekt 16 - 17 kg). Blir fort tungt :sweat:

Ser på link over at det også finnes en kraftigere variant med 150 kg trekkraft.

http://www.kystbua.no/index.php?nr=90&...7&startrow=

Med dagens kraftige dynamoer på påhengs vil jeg tro de klarer strømforbruk rimelig greit (?) Ser Yamaha F-40 leverer 16 ampere.

Redigert av fuskefanten (see edit history)

Eg har denne teinehaleren på 150kg. Etter min meining er den i svakaste laget, men noen få krepseteiner går fint. Det viktigaste er at du har kraftig strømforsyning frå batteriet. Er har ca 4m (2 x 2m) med 10mm2 og 32A sikring. Teinehaleren eg tilsynelatende av god kvalitet, men lagermaterialet på trinsene er av et plastmateriale (trur ikke det er nylon) som er for dårleg. Det har hendt at sikringen ryk så det en fordel med automatsikring. Hos meg var det vanskeleg å montere hydraulikkpumpe så derfor valgte eg denne løysinga. hadde ikke lyst på en type med bensinmotor.

• 8 måneder senere...

Er en pensjonist som har en slik montert her på en Øien 530 med en Suzuki DF40. Bruker den til å trekke garn og teiner, fungerer vertfall fint til det.

Hei Ultra1. Har samme båt som deg med 30 hk Mercury. Har bestemt meg for en slik haler. Kan jeg spørre om hvor du plasserte haleren og dine erfaringer rundt det? Styrbord/Babord? Montert på rekka? Blir det for svakt? Ekstra brakett? Etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...