pipati Startet 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2009 Hei, Noen som har erfaringer med denne? Fin konevennlig design som passer til turbåten. Tenkte å bruke den til å dra teiner og liner. Har fisketeiner i to etasjer. Disse drar jeg greit i en lenk med 6 teiner fra 100-150m med en Rapp Piccolohaler med 180kg trekkraft. Lurer på om trekkraft (100kg) er ok, og om belastning på batteri / dynamo er å leve med. Sitér dette innlegget Link to post
pipati Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Er den så ny at ingen har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Lurer på om trekkraft (100kg) er ok, og om belastning på batteri / dynamo er å leve med.Det beste er utvilsomt en hydraulisk pumpe koblet på motor. Er derimot en mye mer plasskrevende installasjon, og egner seg dårlig til turbåter med mindre du har veldig god dekksplass. Denne er fin på den måten, men strømforbruket er noe som bekymrer meg. Har ingen erfaring år komme med, men håper du legger ut dine erfaringer med denne, eller annet du måtte ende opp med. Hilsen krabbefisker Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
pipati Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 (redigert) Skal legge ut erfaringer dersom jeg velger denne, har ikke bestemt meg enda. Utvilsomt best med hydraullikk, men dette var et billigere og mer konevennlig alternativ dersom det fungerer. I reklamen viser de jo båter med utenbordsmotor som har disse installert, så det burde jo være ok strømmessig. Jeg tenkte å installere slik at den drar strøm fra service batteri, og under gange er det jo dynamonen som skal levere strømmen. Er egentlig derfor mest betenkt på trekkraften, selv om en nok må regne med en del slitasje på dynamo / batteri. Redigert 14.Juli.2009 av pipati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snabelmaria Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Lurer på ein sånn eg og, har du handla og prøvd den? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hei Synes den ser artig ut. Trekkraften er antakelig målt på garntrommelen som har minst diameter, men du har nok fortsatt 50-80 kg på linehaleren som har større diameter. Klarer du å trekke for hånd bør denne være rikelig. Den er oppgitt til å trekke 22 a ved full belastning. Det lader alle vanlige dynamoer kontinuerlig uten problem. På påhengs vil en kanskje måtte bruke batteriet som buffer slik at det fylles opp igjen når en kjører mellom teinene uten å bruke så mye strøm. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Til hobby bruk hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med å bruke denne. 100 kg drakraft er rikelig til både liner og teiner. Så lenge en har god lading(korrekt spenning) vil dei fleste dynamoer ikke ha noen problem med å lade/holde batteriet under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Er en pensjonist som har en slik montert her på en Øien 530 med en Suzuki DF40. Bruker den til å trekke garn og teiner, fungerer vertfall fint til det. Sitér dette innlegget Link to post
Krepsefisker Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Bruker lillebroren, 'Ace line hauler' til hummer og krabbe teiner og den har fungert meget bra i 3 år. Også brukt den til krepseteiner i lenk på dypt vann (120-130m), det slet både linehaler, båt (18ft) og eier for hardt med men hittil har utstyret fungert (bare jeg som har måttet til reparasjon). Sikker på at kraftblokken vil fungere utmerket. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) Flere pensjonerte yrkesfiskere rundt her som også bruker samme teinehaler i åpne båter (flere og flere Øien 530). Skal snakke med en av dem en dag og høre hvordan de funker. Ettersom jeg har hørt, er disse mye mer slitesterke enn bensindrevne tilsvarende. Blir nok mer og mer populært med slike elektriske teinehalere, både pga pris, og ikke minst mtp at flere og flere går over til å bruke stålteiner til hummerfiske (skotte- / vestlandsteine, vekt 16 - 17 kg). Blir fort tungt Ser på link over at det også finnes en kraftigere variant med 150 kg trekkraft. http://www.kystbua.no/index.php?nr=90&...7&startrow= Med dagens kraftige dynamoer på påhengs vil jeg tro de klarer strømforbruk rimelig greit (?) Ser Yamaha F-40 leverer 16 ampere. Redigert 17.Desember.2009 av fuskefanten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Eg har denne teinehaleren på 150kg. Etter min meining er den i svakaste laget, men noen få krepseteiner går fint. Det viktigaste er at du har kraftig strømforsyning frå batteriet. Er har ca 4m (2 x 2m) med 10mm2 og 32A sikring. Teinehaleren eg tilsynelatende av god kvalitet, men lagermaterialet på trinsene er av et plastmateriale (trur ikke det er nylon) som er for dårleg. Det har hendt at sikringen ryk så det en fordel med automatsikring. Hos meg var det vanskeleg å montere hydraulikkpumpe så derfor valgte eg denne løysinga. hadde ikke lyst på en type med bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Er en pensjonist som har en slik montert her på en Øien 530 med en Suzuki DF40. Bruker den til å trekke garn og teiner, fungerer vertfall fint til det. Hei Ultra1. Har samme båt som deg med 30 hk Mercury. Har bestemt meg for en slik haler. Kan jeg spørre om hvor du plasserte haleren og dine erfaringer rundt det? Styrbord/Babord? Montert på rekka? Blir det for svakt? Ekstra brakett? Etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.