Jump to content

Hvilken dieselvarmer bør jeg velge?

Mox

Recommended Posts

Mitt gamle varmeaparat, en Ardic 412 har tatt kvelden og jeg skal nå gå til anskaffelse av en ny dieselvarmer.

Jeg lurer da på hvilken type og størrelse jeg bør velge.

Båten er en 27 fots Nor-Dan Family og jeg skal ha varme i for, midt og akterkabin.

Det er ikke så mange kriterier jeg har, men den må være stillegående og driftsikker. Hvis man kan stille inn ønsket temperatur og den starter og stopper automatisk etter det så er det et pluss.

Forslag mottas med takk :smiley:

Har selv Wallas 3,2 KW. Går ikke på diesel, men lampeolje. Den er meget stillegående.

den modellen har jeg også, wallas 3200. Ja den er stillegående, men den gir ikke mye varme. vifta er for svak.

Jeg har hatt endel forskjellige varmere i de tidligere båtene jeg har eid, webasto er den jeg var mest fornøyd med.

den gir mye varme raskt, med en effektiv vifte slik at en kan ha mange uttak.

den modellen har jeg også, wallas 3200. Ja den er stillegående, men den gir ikke mye varme. vifta er for svak.

Vil heller ikke anbefale Wallas,hadde også en 3200 som jeg var lite fornøyd med.Skiftet til Eber D4.Det var som natt og dag,den varmer opp 3 cabiner pluss bad,uten problem.Veldig fornøyd. (ikke kjøp for liten varmer.) :cool:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
  • 5 måneder senere...
Jeg har D-4 både som fremdrift og varme (eber) :lol: Og anbefaler begge :wink: Men vær oppmerksom på hvor du skrur opp pumpen, min er montert i motorrommet på skott inntil stikkabinen, og tikkingen fra denne høres godt, men litt gjevn lyd når en skal sove gjør meg ikke noe.

Jeg leste i installasjonsbeskrivelsen at det var viktig å feste slangen for dieseltilførselen med vibrasjonsdempende klemmer.

Der hvor slangen lå i bøy og kunne komme inntil skroget, var det viktig å ha en skumgummi foring på slangen for å dempe slagene, når pumpen tikket.

Pumpen er jo skrudd fast til skroget i en meget fleksibelt "gummioppheng", som sannsynligvis ikke forplanter støyen i skroget.

Spørsmål: Jeg skal montere opp en D4 snart. Så jeg vet ikke å mye pumpen støyen, men kan man eventuelt pakke den inn i støydempende matriale?

Jau, mulig dette, jeg skal til med noe ombygging i motorrommet i vinter, og da vil jeg plassere dett utstyret en annen plass, og tenker da at lyden fra pumpen vil være vekke i midtkabinen.

Den kan sikkert pakkes inn, med mindre den avgir såpass varme at den kan ta skade av det da, men jeg vil uannset fraråde å montere pumpen på skott som vender inn mot sovekabin, selv tror jeg lyden vil forplante seg gjennom gummiopphenget og via skruen som er skrudd i skottet. Mine slanger er forresten ikke oppklamret og er ikke i kontakt med skottet inn mot sovekabin.

Forresten veldig fornøyd med min d-4 eber. ikke ett feilslag den sesongen jeg har hatt denne nå. Båten ligger nå på land, er 26 fot. Jeg hadde ikke tappet ned ferskvannsannlegget i jula og når vi fikk kulde med -5 og -8 grader fyrte jeg denne igang. Lot den stå på fullt ett par timer og temperatur var da nådd 25 grader i kabinen, selv i cockpit under kalesjen var det forholdsvis rimelig trivelig temperatur, tydelig følelse av å "komme inn" når en åpnet kalesjen og gikk ombord. Målte aldri temp. men vil tippe 12-15 grader (iallefall behagelig følelse i forhold til ute tempen når en kom inn)

Skrudde siden ned eberen til omtrent tomgang... den surret da fint mens den holdt 20 grader i kabinen. Den gikk da noen dager før jeg i romjulen stengte den og summet meg til å tappet ned vannsystemet ombord.

De er i følge forhandler ikke ment for kontinuerlig bruk, men om en lot den surre en 14 dagers tid i strenge vinterperioder ville det også gå bra. Dersom de går lenge på lav effekt, er det imiddlertid fare for igjensoting og derav driftsproblemer, dette kan dels motvirkes ved gjevnlig la den brenne på fullt innimellom. videre skal det også være gunstig å fyre parafin på disse da det soter mindre.

Jeg har kun brukt farget diesel og ingen problemer hittil, men kjører den gjevnlig på fullt innimellom. Ved oppstart står den alltid på fullt, og skrur den også på fullt litt før jeg stopper den (for å brenne mest mulig ren for sot)

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Utfra størrelsen på båt, tror jeg kanskje her ville gått for 2 varmere fordi det vil bli lange strekk med rør fra akter til forut.

Om du alikavel vil gå for 1 varmer, tror jeg den største på 5 kw ville vært lurt. Vet denne er litt dyrere en D-4, sikkert derfor D-4 selger så godt for den er jo også tilstrekkelig nok til båter rundt 30 fot skulle en se. Prisforskjellen mellom D-2 og D-4 er mye mindre, så kjøpe en D-2 tror jeg ikke jeg ville godt for i noe tilfelle.

Med mindre den er supplering til en D-4 eller D-5 da i en større båt som i ditt tilfelle. En annen ting er jo selvsagt hvor godt isolert båten er, og om det er varme for sene høstkvelder eller gjennom hele vinteren som tenkes.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Hei!

Jeg må også snart gjøre noe med varmen. Jeg har nå en Eberspacher D3L fra første del av 80-tallet. Den starter og varmer ca 15 min, men så stopper den helt uten videre. Dvs at den også stopper uten etterkjøling, og det er jo ikke bra.

Noen som vet hva årsaken kan være?

Evt om det er noen som har et defekt apparat av nevnte type, så kunne jeg være interessert i det. Evt om noen har den elektronikk-boksen i aluminium, så tror jeg det også kunne hjelpe meg.

Ellers tror jeg nok en D4 fort kan bli løsningen for meg også.....

Noen som har gode forslag på hvor er det billigst å kjøpe en D4?

Ebay har ser jeg til rundt 8-900 Euro.

Eberspächer Airtronic D4 Heizgerät 12V

Artikelzustand: Neu

Preis: EUR 892,60(inkl. MwSt.) Sofort-KaufenSofort-KaufenSofort-Kaufen

Angebot beobachten

In Mein eBay beobachtete Angebote In Mein eBay beobachtete Angebote

Versand: Kostenloser Versand PaketversandWeitere Versandarten Versandrabatte | Details

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...