Mox Startet 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2009 Mitt gamle varmeaparat, en Ardic 412 har tatt kvelden og jeg skal nå gå til anskaffelse av en ny dieselvarmer. Jeg lurer da på hvilken type og størrelse jeg bør velge. Båten er en 27 fots Nor-Dan Family og jeg skal ha varme i for, midt og akterkabin. Det er ikke så mange kriterier jeg har, men den må være stillegående og driftsikker. Hvis man kan stille inn ønsket temperatur og den starter og stopper automatisk etter det så er det et pluss. Forslag mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 webasto eller eberspacher er de mest driftsikre varmerne, 2 kw skulle holde hvis du bare trenger varme til kjølige høstkvelder. eberspacher er den mest stillegående av disse 2. Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Har selv Wallas 3,2 KW. Går ikke på diesel, men lampeolje. Den er meget stillegående. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Har selv Wallas 3,2 KW. Går ikke på diesel, men lampeolje. Den er meget stillegående. den modellen har jeg også, wallas 3200. Ja den er stillegående, men den gir ikke mye varme. vifta er for svak. Jeg har hatt endel forskjellige varmere i de tidligere båtene jeg har eid, webasto er den jeg var mest fornøyd med. den gir mye varme raskt, med en effektiv vifte slik at en kan ha mange uttak. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 (redigert) den modellen har jeg også, wallas 3200. Ja den er stillegående, men den gir ikke mye varme. vifta er for svak. Vil heller ikke anbefale Wallas,hadde også en 3200 som jeg var lite fornøyd med.Skiftet til Eber D4.Det var som natt og dag,den varmer opp 3 cabiner pluss bad,uten problem.Veldig fornøyd. (ikke kjøp for liten varmer.) Redigert 13.Juli.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2009 Har Eber D5 og er storfornøyd. Mega rask oppvarming.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SeaRaymond Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Jeg har D-4 både som fremdrift og varme (eber) Og anbefaler begge Men vær oppmerksom på hvor du skrur opp pumpen, min er montert i motorrommet på skott inntil stikkabinen, og tikkingen fra denne høres godt, men litt gjevn lyd når en skal sove gjør meg ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 D4 varmeren er mer stillegående enn D5 varmeren fra eberspacher, og D4 bør være mer enn kraftig nok til din båt! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Sitter nå i båten og blir varmet opp av en d4 og er kjempefornøyd. Stillegående og selvregulerende... Er også veldig greit med kaldluft-funksjonen på varme dager... Sitér dette innlegget Link to post
Mox Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Tusen takk for alle svar. Da blir det en eber D4 Sitér dette innlegget Link to post
Randolk Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Til Mox: Fått innstallert og prøvd ut din nye Eber D4? Ønsker tilbakemeldinger på hvordan den har fungert hos deg og hvordan den var å få innstallert. Sitér dette innlegget "Åssen æ bunnforholdene?" Link to post
Tutti Frutti Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg har D-4 både som fremdrift og varme (eber) Og anbefaler begge Men vær oppmerksom på hvor du skrur opp pumpen, min er montert i motorrommet på skott inntil stikkabinen, og tikkingen fra denne høres godt, men litt gjevn lyd når en skal sove gjør meg ikke noe. Jeg leste i installasjonsbeskrivelsen at det var viktig å feste slangen for dieseltilførselen med vibrasjonsdempende klemmer. Der hvor slangen lå i bøy og kunne komme inntil skroget, var det viktig å ha en skumgummi foring på slangen for å dempe slagene, når pumpen tikket. Pumpen er jo skrudd fast til skroget i en meget fleksibelt "gummioppheng", som sannsynligvis ikke forplanter støyen i skroget. Spørsmål: Jeg skal montere opp en D4 snart. Så jeg vet ikke å mye pumpen støyen, men kan man eventuelt pakke den inn i støydempende matriale? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 eber d4!!! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Jau, mulig dette, jeg skal til med noe ombygging i motorrommet i vinter, og da vil jeg plassere dett utstyret en annen plass, og tenker da at lyden fra pumpen vil være vekke i midtkabinen. Den kan sikkert pakkes inn, med mindre den avgir såpass varme at den kan ta skade av det da, men jeg vil uannset fraråde å montere pumpen på skott som vender inn mot sovekabin, selv tror jeg lyden vil forplante seg gjennom gummiopphenget og via skruen som er skrudd i skottet. Mine slanger er forresten ikke oppklamret og er ikke i kontakt med skottet inn mot sovekabin. Forresten veldig fornøyd med min d-4 eber. ikke ett feilslag den sesongen jeg har hatt denne nå. Båten ligger nå på land, er 26 fot. Jeg hadde ikke tappet ned ferskvannsannlegget i jula og når vi fikk kulde med -5 og -8 grader fyrte jeg denne igang. Lot den stå på fullt ett par timer og temperatur var da nådd 25 grader i kabinen, selv i cockpit under kalesjen var det forholdsvis rimelig trivelig temperatur, tydelig følelse av å "komme inn" når en åpnet kalesjen og gikk ombord. Målte aldri temp. men vil tippe 12-15 grader (iallefall behagelig følelse i forhold til ute tempen når en kom inn) Skrudde siden ned eberen til omtrent tomgang... den surret da fint mens den holdt 20 grader i kabinen. Den gikk da noen dager før jeg i romjulen stengte den og summet meg til å tappet ned vannsystemet ombord. De er i følge forhandler ikke ment for kontinuerlig bruk, men om en lot den surre en 14 dagers tid i strenge vinterperioder ville det også gå bra. Dersom de går lenge på lav effekt, er det imiddlertid fare for igjensoting og derav driftsproblemer, dette kan dels motvirkes ved gjevnlig la den brenne på fullt innimellom. videre skal det også være gunstig å fyre parafin på disse da det soter mindre. Jeg har kun brukt farget diesel og ingen problemer hittil, men kjører den gjevnlig på fullt innimellom. Ved oppstart står den alltid på fullt, og skrur den også på fullt litt før jeg stopper den (for å brenne mest mulig ren for sot) Redigert 5.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellu Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vil en Eber D-4 fungere bra også i 45 fot stor seilbåt? Eller har noen et forslag til hva man bør velge av varme i så stor båt? Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Utfra størrelsen på båt, tror jeg kanskje her ville gått for 2 varmere fordi det vil bli lange strekk med rør fra akter til forut. Om du alikavel vil gå for 1 varmer, tror jeg den største på 5 kw ville vært lurt. Vet denne er litt dyrere en D-4, sikkert derfor D-4 selger så godt for den er jo også tilstrekkelig nok til båter rundt 30 fot skulle en se. Prisforskjellen mellom D-2 og D-4 er mye mindre, så kjøpe en D-2 tror jeg ikke jeg ville godt for i noe tilfelle. Med mindre den er supplering til en D-4 eller D-5 da i en større båt som i ditt tilfelle. En annen ting er jo selvsagt hvor godt isolert båten er, og om det er varme for sene høstkvelder eller gjennom hele vinteren som tenkes. Redigert 5.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 jeg ville vurdert vannvarme i en såpass stor båt. Det er dyrere men tilgjengjeld mye mer effektivt, og varmen kommer seg helt fram! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Enig i det Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vil heller ikke anbefale Wallas,hadde også en 3200 som jeg var lite fornøyd med.Skiftet til Eber D4.Det var som natt og dag,den varmer opp 3 cabiner pluss bad,uten problem.Veldig fornøyd. (ikke kjøp for liten varmer.) Det samme har jeg gjort. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
finnmarken Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hei! Jeg må også snart gjøre noe med varmen. Jeg har nå en Eberspacher D3L fra første del av 80-tallet. Den starter og varmer ca 15 min, men så stopper den helt uten videre. Dvs at den også stopper uten etterkjøling, og det er jo ikke bra. Noen som vet hva årsaken kan være? Evt om det er noen som har et defekt apparat av nevnte type, så kunne jeg være interessert i det. Evt om noen har den elektronikk-boksen i aluminium, så tror jeg det også kunne hjelpe meg. Ellers tror jeg nok en D4 fort kan bli løsningen for meg også..... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vel, visst den nærmer seg 30 år, er det vel kanske på dags tid å få skiftet ut om du ikke får fatt i noen rimelige brukte deler. At den har holdt så lenge forteller jo noe om kvaliteten Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Har hatt Wallas og har nå Eber. Må si at Eberen fungerer veldig bra! Anbefaler derfor Eberspächer. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Noen som har gode forslag på hvor er det billigst å kjøpe en D4? Ebay har ser jeg til rundt 8-900 Euro. Eberspächer Airtronic D4 Heizgerät 12V Artikelzustand: Neu Preis: EUR 892,60(inkl. MwSt.) Sofort-KaufenSofort-KaufenSofort-Kaufen Angebot beobachten In Mein eBay beobachtete Angebote In Mein eBay beobachtete Angebote Versand: Kostenloser Versand PaketversandWeitere Versandarten Versandrabatte | Details Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vet ikke, men til den prisen der ville jeg kjøpt fra norge og de fordelene det gir med tanke på garanti og support. Den prisen du oppgir der, inkl norsk moms, frakt og gebyr er du vel farlig nær pris her hjemme uannsett. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg ville sjekket direkte med eberspacher Fikk med en positiv overraskelse i dag når jeg skulle sjekke pris på ny eber 3kw til Caravellen. Pris fra Eber via mitt bilverksted var kr 4800. Hos VW mener jeg det er nærmere det dobbelte. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.