Jump to content

Hvilken dieselvarmer bør jeg velge?

Mox

Recommended Posts

Jeg sjekket masse rundt prisene på Eber i 2008. De som jeg ble anbefalt var også billigst og gir god oppfølging. Jeg monterte varmeapparatet selv med isolerte rør, lydempere mm. De rådene og veiledningene jeg fikk var veldig greie og følge. Nå har jeg et varmeapparat som er tilnærmet lydløst og svært effektivt. De holder til på Alvøen. Selv bor jeg i Oslo men det har ikke noe å si. Det er bare og ringe hvis du lurer på noe og de er flinke til og anbefale hva nettopp du trenger i forhold til ditt behov. Det er også veldig greit og komme med et budsjett som du vil holde deg innenfor. Det er mulig og prute litt også :wink:

Kontaktinformasjon, Diesel & Elektro Service

Telefonnummer: 55 93 10 70

Telefaks: 55 93 10 99

Mobiltelefon: 94 57 45 98

Besøksadresse: Alvøen Kai

5179, Godvik

Postadresse: 5179, Godvik

Redigert av Lukabella (see edit history)

Har Mikuni og er godt nøgd med den. Svært driftsikker. Kunne kanskje tenkt meg litt lågare lydnivå, men deg kunne nok vore fiksa med anna plassering/lydisolering.

Har også hatt Wallas tidlegare og vil ikkje anbefala den. Det var for mykje tull og ofte problem med start, - med påfølgande løfting av oljetank, blåsing i lufterøyr osb.

Redigert av JanB (see edit history)

Hei

Ser at Maritim på NETT har D4 til kr10790.00 nå. med det vanlige som må til for å intallere på allerede bestående anlegg.

Jeg kjøpte denne versjonen ifjord.

Viss jeg skal si noe om dette så var det at ene enden på ledningsmatte måtte en koble selv etter skjema. Jeg har lest koblingskjema før så det gikk OK, men kan kanskje være litt kronglete. Ellers er jeg litt skeptisk til å måtte koble selv da jeg som amatør ikke klarer å få så gode koblinger som fra fabrikk. Sammen med båt blir dette kanskje ikke beste løsning.

Vær obs på at gamle D3 antagelig går på 85mm luft slange. Her trengs overgang til 90mm

Så kommer det an på hvordan slangene er i din båt. Hvor mange uttakk OSV.

Det finnes tabbel i inst veiledning for utforming av slanger og uttakk. Jeg tegnet det gamle anlegget i min båt på papir scannet og sendte mail til termomarin og fikk kjapt svar på hva jeg måtte gjøre for ikke å everhete varmer.

Det koster kjapt noe store lapper om du må legge nye slanger.

Instveiledning og bruksanvisning ligger på Termomarin.no

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Viss jeg skal si noe om dette så var det at ene enden på ledningsmatte måtte en koble selv etter skjema. Jeg har lest koblingskjema før så det gikk OK, men kan kanskje være litt kronglete. Ellers er jeg litt skeptisk til å måtte koble selv da jeg som amatør ikke klarer å få så gode koblinger som fra fabrikk. Sammen med båt blir dette kanskje ikke beste løsning.

Jeg kjøpte også tilsvarende fra MARITIM. Jeg la også merke til at jeg måtte koble ledninger. Dette er sikkert gjort for at det skal bli enkelt å trekke ledninger, uten at de store kontaktene som skal terminere ledningene hindrer trekket gjennom skott o.l.

Problemet er at man må benytte spesialverktøy for å klemme ledningen på stiftene til kontakten. Dette er et verktøy som bare proffesjonelle har. Jeg advarer mot å prøve å klemme på disse stiftene/ledningene uten dette verktøyet, da ledningene fort kan løsne eller skape dårlig kontakt i etttertid!!!!

(Prater av egen erfaring)

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)

En rask gjennomgang av tråden viser at nesten ingen kommer inn på strømforbruket. Er ikke det vesentlig i en båt eller tenker en bare varme ved brygga med 220V ombord ? Jeg bare spør for når jeg kommer hjem skal strømslukeren på land, er er det ikke kommet noe bedre enn det som er i dag blir det vel å fyre med ved :yesnod: Av de ulike varmere jeg har kjenneskap til fra mine tidligere båter var Wallas den mest strømsnåle.

Jeg advarer mot å prøve å klemme på disse stiftene/ledningene uten dette verktøyet, da ledningene fort kan løsne eller skape dårlig kontakt i etttertid!!!!

Disse stiftene ser ut som en stor B og putter en kabelen inn i midten mellom B'ens buer og klemmer over B'ens høyde vil B'ens buer skvise kabelen sammen og det sitter. Tok litt tid før jeg fant ut av dette. Noen av disse stiftene skal tres inn i en hylse etterpå og der må en være sikker på å treffe rette veien ellers kan disse komme på tvers mot "han-pinnen".

Gjelder Eber sine varmere.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 2 uker senere...
Problemet er at man må benytte spesialverktøy for å klemme ledningen på stiftene til kontakten. Dette er et verktøy som bare proffesjonelle har. Jeg advarer mot å prøve å klemme på disse stiftene/ledningene uten dette verktøyet, da ledningene fort kan løsne eller skape dårlig kontakt i etttertid!!!!

Man er ikke pliktig til å bruke dette standard biloppsett som følger med. Funker også med koblingsboks eller teleplugg fra 3M.

Fikk beskjed at det var bedre med en litt mindre,som gikk mer eller mindre på fullt. Enn stor varmer som kansje bare gikk halv styrke .Hva mener dere? :crazy:

Ikkje enig. Stort sett alle opplever en eller annen gang at varmeren er for liten.

Eg har forstått det slik at feks D4 jobber billig og har mange trinn, slik at den ligger ikkje å slår seg av og på slik min gamle D3L gjer. Da sparer ein oppstartstraum og får lavere snittforbruk.

Skru den på fullt ein halvtime i ny og ne så den får blåst utav seg, må vel holde det mot tomgangskjøring? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

ett kjapt søk gav meg desse tala.

webasto 3500 15/36 watt

mikuni my30 3,5 25/45 watt

eberspacher d4 7/13/24/40 watt

wallas 40d 24/46,8 watt

camo.

Webasto 3500 gikk ut av produksjon for mer en år siden.

Har en båt med 2stk D4 der begge har feil etter få driftstimer. En er helt nedsota og den annen er hvit innvendig med gitter smeltet og glodeplug ødelagt.

Autorisert Webasto installatør er pliktig til å justere CO der den ikke er lik mellom 2 forskjellige installasjoner. Er dette noe Eber mangler men bør ha :confused:

Ellers er Eber en robust varmer som enkelt er å reparere. Har selv en 2,2kw jeg bruker meget og i sommer renset jeg brennkammer der den var lagt med asfalt innvendig. Deler til den har fornuftig pris og i tillegg forsket jeg litt med en magnet jeg fikk tak i. Sette den omkring dieseltilførsel på varmeren og har nå kjørt den i 3 måneder på lavt turtall uten feil. Til og med eksosutslipp er ren og fin :cheers:

Fikk beskjed at det var bedre med en litt mindre,som gikk mer eller mindre på fullt. Enn stor varmer som kansje bare gikk halv styrke .Hva mener dere? :crazy:

I siste båtmagasinet står netopp det du sier.. bedre med litt mindre som går hardt en en stor som lunker... Den store vil gå fortere istykker pga soting etc.. Sto også i samme artikkel at idag monterer de heller 2 små isteden for 1 stor siden en får nettere slanger som er lettere og montere og en har alltid 1 i reserve hvis den ene ryker. Ang D5 så er dette en meget gammel (tidlig 80 tall mener jeg) konstruksjon som egentlig er utdatert.. D2 og D4 er "nye" varmere som er trinnløse og mere effektive.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg har eber d4 i min båt på 28 fot. Men skulle jeg ha valgt i dag ville jeg ha valgt vann varmer.

Slangene er mindre, det er lettere å isolere, det er lettere å få gjevn tempereatur i hele båten, du varmer også varmtvannet, og i tillegg så kan du også forvarme motoren på vinteren vist du vil det.

Med mitt opplegg så opplever jeg at det er godt og varmt i salongen, men jeg får ikke opp temperaturen i fremre lugar. Hovedlugaren er ikke noe problem.

Greit at det koster mer med vannvarme, men så er det da også bedre etter min mening.

Forøvrig så er jeg godt fornøyd med eber d4, den soter ikke, bruker forholdsvis lite strøm og bråker nesten ikke.

Hei, jeg har montert Vannvarmer, Webasto Thermo top 5 kw.

Kjøpte den brukt på e-bay fra Tyskland.

Har 5 uttak fra en sentral med kraner på alle.

De går til varmtvanstank, 3 defostere og motoren.

Monterte 2 defrostervifter helt nede ved gulvet, de blåser inn over 60 gr.

Når motoren går, tar den over som varmer.

Jeg har båten på land i vinter, det har vært kaldt, opp til 17 minusgr.

Varmeren gikk i 1 time, motoren var 60 gr da, da slipper en kaldstarter.

Jeg synest dette er helt topp, en del mere arbeid kanskje med installasjon, rør, ledninger, kraner, rørisolasjon, etc.

Vil ikke si at det blir så mye mer arbeid med installasjonen. Jeg måtte legge opp alt på nytt da jeg bytte diesel varmer. Og det var ikke rent lite som måtte installeres. Å montere ventiler er ikke så mye arbeid, føler at arbeidet ligger i å trekke slanger og skjære hull til uttak av varme. Selvfølgelig bruker en minst like mye tid på å planlegge som å gjøre selve jobben. :smiley:

En kompis av meg holder på å legge vann varme i seilbåten sin Aadne

Å ut fra det jeg ser hos ham så vil jeg ikke si at det er mer arbeid med vann. Selv om vannslangene er ganske stive så er de i alle fall små. Mye verre med 90mm rør som ikke tåler noe før de blir trykket flate.... :sailing:

Jeg har en Eberspächer D2 i min Saga 27 kalesjebåt. Og den gir mer enn nok varme. Men ut i slutten av oktober og temperaturer rundt null grader ute, er den i minste liten. Men da ligger jeg ikke i uthavn, men i gjestehavn med landstrøm og vifteovn i tillegg. Jeg har opplevet soting på glødeplugg og gitter rundt dette, men gitteret kan byttes for en billig penge (glødepluggen er kostbar, nesten en tusing!). Men obs! Originalverktøyet (pipenøkkel med spor for ledning) til å skru ut glødepluggen er av ELENDIG kvalitet. Det glapp stadig på glødepluggen slik at jeg måtte demontere varmeren for å komme til med fastnøkkel. Det positive med den opplevelsen var at jeg så hvor enkelt og greit varmeren var bygget opp. Eberspächer varmer anbefales!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...