Jump to content

Hvilken dieselvarmer bør jeg velge?

Mox

Recommended Posts

Jeg har Eber, Webasto og Mikuni. Alle er gode varmere. Webasto har nok de dyreste delene. Eber og Webasto har flere effektrinn mens Mikuni har bare to trinn(om det ikke har kommet ny modell). Ved riktig montasje vil alle fungere godt, men feil kan forekomme hos alle produsenter. I løpet av 20 år er fasiten for mitt bruk. En ødelagt glødeplugg etter 8 års bruk. Dette var webasto. Uansett varmer er det en fordel å plassere den et isolert sted da ingen av dem er støyfrie. Lyddemper på varmluften, eksos. Henter du friskluft og forbrenningsluft ute synker støynivået inne i båten også. Plasser også drivstoffpumpen så langt som mulig unna der du sover og dempet så godt som mulig vil du ikke høre varmeren så lenge den ikke går på full fart.

Har same erfaring som Dust. Då eg kjøpte min Mikuni for to år sidan, fortalte forhandlaren at dei har så godt som ingen reklamasjonar og få reparasjonar på Mikuni. Eber hadde betydeleg fleire, sjølv om det ikkje var snakk om svært høge tal der heller.

Utan at eg har hatt trong for det, kan eg heller ikkje skjøna at det er vanskelegare å få tak i deler til Mikuni, - i alle fall om ein har ein seriøs forhandlar.

Redigert av JanB (see edit history)
Då eg kjøpte min Mikuni for to år sidan, fortalte forhandlaren at dei har så godt som ingen reklamasjonar og få reparasjonar på Mikuni. Eber hadde betydeleg fleire, sjølv om det ikkje var snakk om svært høge tal der heller.

På ingen måte for å hevde at den ene er dårligere eller bedre en den andre, men at eber har flest reklamsajoner i forhold til mikuni har vel kanskje noe med salgstallet de 2 imellom?

Man skriker å hyler på at det også reklameres i hytt å pine på volvo penta også kontra andre fabrikanter, men en må ikke glemme å se tallene i forhold til % utfra salg, da kan bilde bli noe annerledes.

NB! Dette er heller ikke ment som påstander for å beskytte det ene varemerket fremfor det andre, bare en påminner om at det er slik en bør analysere fakta på.

... en må ikke glemme å se tallene i forhold til % utfra salg, da kan bilde bli noe annerledes.

Det er nok rett. Men hos akkurat denne forhandlaren blei det selt mest Mikuni. Truleg fordi den virka mest problemfri og driftsikker. Men ein skal heller ikkje sjå bort frå at prisen har litt å seia. Då eg kjøpte mitt apparat meiner eg prisen på Mikuni var litt lågare enn Eber D4.

Har bestilt en D4 ,så nå blir det Eber for første gang da jeg altid har hatt Webasto.Da jeg fikk en bra pris fra Tolema var saken grei, hadde også en sammtale med et par av gutta hos Seatronic da vi var innom der.Dem mente D4 var så mye mer utvikla enn D5 ,slik at D4 burde klare jobben bra ombord hos meg .Dem hadde vist fått ned støyen og mindre strømforbruk på D4 ,da det var best selgeren til Eber .Hadde dem da gjort endel forandringer da vel ,som gjorde dette.Så da er det bare å få montert den,uffameg som jeg gruer til den jobben.Har dårlig med plass uannsett hvor jeg prøver meg ,men det går vel .Så gleder meg mye til den er i gang,rimelig kjipt uten varmer ja.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Problemet er at man må benytte spesialverktøy for å klemme ledningen på stiftene til kontakten. Dette er et verktøy som bare proffesjonelle har. Jeg advarer mot å prøve å klemme på disse stiftene/ledningene uten dette verktøyet, da ledningene fort kan løsne eller skape dårlig kontakt i etttertid!!!!

(Prater av egen erfaring)

Kan noen si om det er mulig å kjøpe en slik tang noen plass. Holder på å montere Webasto og de har sannsynligvis samme plugger.

Kan noen si om det er mulig å kjøpe en slik tang noen plass. Holder på å montere Webasto

Har montert noen Webasto'r , har ikke trengt noen spes tang til den.Var lett å sette isammen alt i den pakka,ser litt på den nye D4 jeg har kjøpt.Ser litt verre ut der da det ikke er noen stikk ferdig på kablene,Webasto'n var alt ferdig der.Måtte bare sette det i sammen,men slapp da å klemme på noen kabler .Så sant det ikke er noe nytt dem siste 2 åra .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Min Mikuni 3.5 kw blei montert i båten i 1988 og har siden alldri blitt

overhalt. Bruker den jevnlig men bare på halv fart for den varmer rikelig

til min båt (32 fot lukket båt) Kjørte den på fullt i går med -4 ute. Etter

en liten stund var tempen oppe på 22 grader inne. Bråker litt på

fullt ,men driftssikkerhet teller vel så mye. Er det en minus så må det

vere at viftekapasiteten kunne vert større. Det er litt lite fart på luften i de

fremste kabinene.

Bruker den jevnlig men bare på halv fart.

Det samme gjør jeg, kjører den time etter time på halv fart. Og har aldri merket

noe til soting. Aldri vært skrudd på heller. Og min er som sagt brukt mye i 16 år.

Noen med Webasto eller Weber med samme erfaring på driftssikkerhet her? Men det

er klart, Weber D4 eller hva den heter er vel så ny at man selvsagt ikke har fått testet den i 16 år ennå.

Redigert av Brumm (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...