bert Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hei, mange bra svar her ,vil nok gå for en diesel varmer. Så det blir nok enten Mikuni 3,5 kwh eller en eber D4 heller nok mot Mikuni ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Mikuni tja.. hadde valgt Eber D4.. mer velkjent(lettere og få tak på deler) og bedre kvalitet. Prisen er vel tilnærmet identisk. Eber sitt digitale styringspanel hvor en kan sette faktisk ønsket temp er meget flott. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Servicemannen Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 ...blir nok enten Mikuni 3,5 kwh eller en eber D4 heller nok mot Mikuni ? Mikuni er en bråke maskin som kan bli ubehagelig i uthavner for båteier og naboer. Skulle heller vurdert Eber D4 eller Webasto EVO 3900. Nye linjen fra Webasto har fine funksjoner som Eber har ikke. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bert Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Ok, dalegger jeg opp til 90 m/m slanger ,blir enten d4 eller Webasto evo 3900 ,sjekke beste tilbud nå eller sjøen for alle.. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Mikuni tja.. hadde valgt Eber D4.. mer velkjent(lettere og få tak på deler) og bedre kvalitet. Som tilfreds Mikuni-eier ble jeg litt nysgjerrig. Hva bygger du din påstand på om at Mikuni har dårligere kvalitet enn Eber? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
SeaRaymond Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Eber D-4 er den desidert mest solgte (ref. siste båtmagasin), og er meget stabil og holdbar til prisen. Virker å være få som har dårlig erfaring med disse. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg har Eber, Webasto og Mikuni. Alle er gode varmere. Webasto har nok de dyreste delene. Eber og Webasto har flere effektrinn mens Mikuni har bare to trinn(om det ikke har kommet ny modell). Ved riktig montasje vil alle fungere godt, men feil kan forekomme hos alle produsenter. I løpet av 20 år er fasiten for mitt bruk. En ødelagt glødeplugg etter 8 års bruk. Dette var webasto. Uansett varmer er det en fordel å plassere den et isolert sted da ingen av dem er støyfrie. Lyddemper på varmluften, eksos. Henter du friskluft og forbrenningsluft ute synker støynivået inne i båten også. Plasser også drivstoffpumpen så langt som mulig unna der du sover og dempet så godt som mulig vil du ikke høre varmeren så lenge den ikke går på full fart. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Som tilfreds Mikuni-eier ble jeg litt nysgjerrig.Hva bygger du din påstand på om at Mikuni har dårligere kvalitet enn Eber? Ikke annet enn at jeg har en bekjent som bedriver verksted som overhaler og fikser slike.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Dust Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Det kan være at jeg har vært heldig med mine Mikuni som er 4 år gamle og har vært mye i bruk, det er ofte jeg har kjørt dem på tomgang en hel helg, men jeg har dem alltid på fullt en stund før jeg skrur dem av. Denne erfaringen har nabobåten også. Vi er i hvertfall fornøyd med Mikuni Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 (redigert) Har same erfaring som Dust. Då eg kjøpte min Mikuni for to år sidan, fortalte forhandlaren at dei har så godt som ingen reklamasjonar og få reparasjonar på Mikuni. Eber hadde betydeleg fleire, sjølv om det ikkje var snakk om svært høge tal der heller. Utan at eg har hatt trong for det, kan eg heller ikkje skjøna at det er vanskelegare å få tak i deler til Mikuni, - i alle fall om ein har ein seriøs forhandlar. Redigert 21.Januar.2010 av JanB (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Servicemannen Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Mikuni er robust varmer og like fin og andre produkter fra de firma. Kvalitetsmessig kan man ikke få tak i betre maskin men støynivå er svært høy. Hvis man kan leve med de er den et fornuftig valg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SeaRaymond Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Då eg kjøpte min Mikuni for to år sidan, fortalte forhandlaren at dei har så godt som ingen reklamasjonar og få reparasjonar på Mikuni. Eber hadde betydeleg fleire, sjølv om det ikkje var snakk om svært høge tal der heller. På ingen måte for å hevde at den ene er dårligere eller bedre en den andre, men at eber har flest reklamsajoner i forhold til mikuni har vel kanskje noe med salgstallet de 2 imellom? Man skriker å hyler på at det også reklameres i hytt å pine på volvo penta også kontra andre fabrikanter, men en må ikke glemme å se tallene i forhold til % utfra salg, da kan bilde bli noe annerledes. NB! Dette er heller ikke ment som påstander for å beskytte det ene varemerket fremfor det andre, bare en påminner om at det er slik en bør analysere fakta på. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 ... en må ikke glemme å se tallene i forhold til % utfra salg, da kan bilde bli noe annerledes. Det er nok rett. Men hos akkurat denne forhandlaren blei det selt mest Mikuni. Truleg fordi den virka mest problemfri og driftsikker. Men ein skal heller ikkje sjå bort frå at prisen har litt å seia. Då eg kjøpte mitt apparat meiner eg prisen på Mikuni var litt lågare enn Eber D4. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Servicesjef hos et av store firmaene her i Norge jobbet tidligere hos Mikuni-agentur og har spesial pris på alle produkter fra den leverandøren. De teller stort i årsregnskapet... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Tine IV Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Har bestilt en D4 ,så nå blir det Eber for første gang da jeg altid har hatt Webasto.Da jeg fikk en bra pris fra Tolema var saken grei, hadde også en sammtale med et par av gutta hos Seatronic da vi var innom der.Dem mente D4 var så mye mer utvikla enn D5 ,slik at D4 burde klare jobben bra ombord hos meg .Dem hadde vist fått ned støyen og mindre strømforbruk på D4 ,da det var best selgeren til Eber .Hadde dem da gjort endel forandringer da vel ,som gjorde dette.Så da er det bare å få montert den,uffameg som jeg gruer til den jobben.Har dårlig med plass uannsett hvor jeg prøver meg ,men det går vel .Så gleder meg mye til den er i gang,rimelig kjipt uten varmer ja. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
rolk Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Problemet er at man må benytte spesialverktøy for å klemme ledningen på stiftene til kontakten. Dette er et verktøy som bare proffesjonelle har. Jeg advarer mot å prøve å klemme på disse stiftene/ledningene uten dette verktøyet, da ledningene fort kan løsne eller skape dårlig kontakt i etttertid!!!!(Prater av egen erfaring) Kan noen si om det er mulig å kjøpe en slik tang noen plass. Holder på å montere Webasto og de har sannsynligvis samme plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Kan noen si om det er mulig å kjøpe en slik tang noen plass. Holder på å montere Webasto Har montert noen Webasto'r , har ikke trengt noen spes tang til den.Var lett å sette isammen alt i den pakka,ser litt på den nye D4 jeg har kjøpt.Ser litt verre ut der da det ikke er noen stikk ferdig på kablene,Webasto'n var alt ferdig der.Måtte bare sette det i sammen,men slapp da å klemme på noen kabler .Så sant det ikke er noe nytt dem siste 2 åra . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Brumm Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jeg har hatt en Mikuni i båten siden 1993. Den har gått mye! Det har aldri vært et feilslag, og det kaller jeg driftssikkerhet. Sitter i en 32 fots lukket båt, og den leverer nesten for mye varme. Selv på halv fart må jeg ofte ha skyvedøra litt på gløtt. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 .Så sant det ikke er noe nytt dem siste 2 åra . Monterte en Webasto 2000 sist høst. Der måtte det klemmes plugger i den ene enden av noen av kablene. Men det var overhode ikke behov for noen spesialtang. Gikk helt greit med ei lita tang med flatt nebb. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
kjello Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Min Mikuni 3.5 kw blei montert i båten i 1988 og har siden alldri blitt overhalt. Bruker den jevnlig men bare på halv fart for den varmer rikelig til min båt (32 fot lukket båt) Kjørte den på fullt i går med -4 ute. Etter en liten stund var tempen oppe på 22 grader inne. Bråker litt på fullt ,men driftssikkerhet teller vel så mye. Er det en minus så må det vere at viftekapasiteten kunne vert større. Det er litt lite fart på luften i de fremste kabinene. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 (redigert) Bruker den jevnlig men bare på halv fart. Det samme gjør jeg, kjører den time etter time på halv fart. Og har aldri merket noe til soting. Aldri vært skrudd på heller. Og min er som sagt brukt mye i 16 år. Noen med Webasto eller Weber med samme erfaring på driftssikkerhet her? Men det er klart, Weber D4 eller hva den heter er vel så ny at man selvsagt ikke har fått testet den i 16 år ennå. Redigert 24.Januar.2010 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.