Jump to content

Pris på totaloverhaling av marna vp mb10a?

moe

Recommended Posts

Hei,

Fikk tidligere i år tak i en sliten mb10a- S (gratis)! Svinghjulet går rundt og gearet fungerer tilsynelatende. Motoren mangler hele tenningssystemet, jeg er usikker på om dynastarten virker, forgasseren er borte, og hele motoren er stort sett dekket av overflaterust. Men jeg har sett styggere motorer som gikk som klokker!

Er det noen som vet hva det koster å totalrenovere det mekaniske på en slik motor (det elektriske gjør man kjapt og enkelt selv)? Slik at den fremstår som i god stand/ strøken....

Umulig å si uten å vite om den trenger nye stempelringer,honing eller borring(og dermed overdim),samt om lager og div pakninger må byttes.

Du sier jo at den er sliten så skal du gjøre alt det overnevnte begynner det å koste litt,spesielt på et verksted...

Takk for tips og ideer!

Er nok alt for kostbar å sette bort en slik motor i til Marna. Men de selger pakningssett til hele motoren. Så jeg får nok ta det som et prosjekt over litt tid...

Kan også vurdere å selge den hvis noen kommer med et fornuftig bud... Er ikke noen tilsynelatende gjennomrustninger eller andre "uopprettelige" problemer. Står på en pall i en tørr garasje, og jeg skal sjekke om dynastarten virker i løpet av uken.

Girkassen ser ut til å være i relativt god stand. Så ta gjerne kontakt hvis noen har resten av et vridbart anlegg. Er også sværtinteressert i en dellorto forgasserer i god stand, hvis noen skulle ha en for mye :fishing:

FM 8-12 kommer til å bli min fiende på dette forumet :lol:

Selvfølgelig skal du overhale den, dette er knallmotorer.

Det er forøvrig bare 10 minutter for meg å kjøre bort til marna, så om

du trenger hjelp til henting eller sending av noe så kan jeg hjelpe til.

Forøvrig sender de varer over hele landet også tror jeg

FM 8-12 kommer til å bli min fiende på dette forumet :lol:

Selvfølgelig skal du overhale den, dette er knallmotorer.

Det er forøvrig bare 10 minutter for meg å kjøre bort til marna, så om

du trenger hjelp til henting eller sending av noe så kan jeg hjelpe til.

Forøvrig sender de varer over hele landet også tror jeg

NÅ starter jeg FMen er i mandal inatt!!! :lol: Tar gjerne en utfordring fra en pinglette marna mann....som faktisk har grønnklump oppå det hele :lol:

takk for det, kintii! Bra det er noen som har forstanden i behold!

Du skjønner, jeg har to motorer, en utslitt på land, og en som fungerer relativt greit i snekka...

Vurderer å fikse den slitne først, bruke den en sesong i båten, mens jeg renoverer den andre, for så evt. å bytte tilbake siden den som sitter i er penere i utgangspunktet. Og til slutt selge den som blir til overs med mål om og komme billigst mulig unna det hele!

Er dog litt skeptisk til tjenester/ deler fra marna! Riktignok er de en nisjebedrift, men jeg driver ikke veldedighet og kjøper delene mine der de er billigst (og det er definitift ikke hos marna)!

takk for det, kintii! Bra det er noen som har forstanden i behold!

Du skjønner, jeg har to motorer, en utslitt på land, og en som fungerer relativt greit i snekka...

Vurderer å fikse den slitne først, bruke den en sesong i båten, mens jeg renoverer den andre, for så evt. å bytte tilbake siden den som sitter i er penere i utgangspunktet. Og til slutt selge den som blir til overs med mål om og komme billigst mulig unna det hele!

Er dog litt skeptisk til tjenester/ deler fra marna! Riktignok er de en nisjebedrift, men jeg driver ikke veldedighet og kjøper delene mine der de er billigst (og det er definitift ikke hos marna)!

ja, marna er forholdsvis dyre på deler og jeg holder med deg i å kjøpe hvor det er rimeligst. Kan godt tro du kan spare oppimot 40-50 prosent på å kjøpe andre steder.

Saken med marna er at de har peiling og de har knall god service :smiley:

Det er jo også kosen og sjarmen med disse gamle motorene, ta de frahverandre og bygge de opp igjen med friske deler og pakninger, gjerne med et par pils ved siden av :smiley:

Hei skal du selge den motoren som du snakker om i første innlegg jeg trenger en som virker til min snekke for den jeg har begynte å banke i dag på veg hjem jeg har samme motor men eneste forskjellen er at jeg har fast aksel men det skal vel gå å sette på gearet fra den jeg har

Enda en marna som er slutt.....trodde dere sa disse var bedre enn FM jeg. Bit det i dere folkens og les selv hva dere skriver. En slutt, en slitt og en som er slutt igjen og banker. Tøff tøff tøff sier det i svak og trivelig klang fra min gamle FM som aldri har vert overhalt.

Nå er det vel slik at grunnen til at jeg jeg vil overhale to marna motorer er at jeg har to marna motorer!!! Men, FM 8-12, hvis FM er så mye bedre er det en viss risiko for at det i løpet av uken sitter en FM 8-12 i båten min! Og ligger slengt to 110kg's mb10a'r i jolla di!

68pontiac; leit å høre om motoren din, men den jeg har på land virker nok ikke uten videre (og jeg vet faktik ikke om det er mulig å sette den i brukbar stand, men den kan ihvertfall fungere som delemotor)! Kan si ifra nårjeg vet mer nøyaktig hva jeg gjøre med de!

Men er som nevnt på jakt etter en ny/ brukt forgasser!!!

Hvem jolle? Ja slepp de gjerne hos meg så bruker jeg de som moring. Klart FM er bedre. Les de 5første sidene på forumet. Endel marna trøbbel kan man si

jeg er ganske fersk på dette forumet så jeg lurer vel egentlig på om du er en såkalt kverulant som absolutt må kommentere når det er noe som angår marna på en negativ måte?

vel, her kan jeg gi deg sånn noenlunde fakta

marna har produsert rundt 15.000 motorer i tidenes løp

fm har produsert rundt 23.000 motorer

det anslås at rundt 50% av marnamotorene putrer rundt i kongeriket norge i dag

det anslåes at bare rundt 500 fm motorer putrer rundt langs østlandskysten.

på finn.no er det tilsalgs 50 snekker med fm motor

på finn.no er det tilsalgs 68 snekker med marnamotor

kilder:

http://www.batliv.com/wip4/nyheter/detail....57&cat=5857

http://www.demokraten.no/lokalnytt/article2733167.ece

FM er gode motorer, marna er gode motorer. Hvorfor må du hele tiden kverulere?

For det første! Lær deg fakta! Dette er fra FM og marna sine egne sider! Marna ble etablert i 1920 og produserte første motor i 1923, og driver fortsatt! De har laget 30000 motorer derav de regner med at ca 50% av de går. FM ble etablert i 1910 og ble lagt ned 1984 og produserte 22300 motorer derav over 50% går idag! Er ikke kverulant men FM får IKKE den skryt de skal ha. Ca 50% av marna går....hallo de lager fortsatt motorer og deler.... Da er ikke dette vilt. Klart det står mer båter med marna til salgs, folk vil ikke kvitte seg med FM og de er produsert i mindre kvantum. Men med tanke på at marna sin produsksjon besto av 2/3 bestillinger til fiskebåter og etter det var avhengi av volvo penta for produksjon da fiskebåtene sluttet bruke de, så har de laget lite motorer! De ble aldri en hit som FM i private snekker som gikk langt! Sjekk fakta. Du sier selv de har en hardere gange, ergo en hardere gange betyr mere belastning og mindre balansert og derfor mindre holdbar. Sjekk kilder om dere vil på marna.on

Glemte og si det at når volvo trakk seg gikk de konkurs fordi de ikke hadde kunder men åpnet igjen senere.....lar det snakke for seg selv. Kan sammenligne bmw og mercedes fordi de begge er tyske men er en ENORM forskjell på kvalitet og driftsikkerhet. Sier ikke at marna er ubrukelig men at de er hakket under FM i kvalitet.....helt klart

Redigert av FM 8-12 (see edit history)

Nå synes jeg det er du som går litt av skaftet her, og det tror jeg det er flere her som synes. Det vil alltid være slik at noen liker det éne eller det andre, og dette gjelder enten om det er biler eller båter. Er man FM entusiast så synes man det er best, og er man Marna entusiast så synes man marna er best uansett hva andre måtte mene..

Synes du skal roe deg litt ned med denne diskusjonen med at FM alltid er best med en gang det er noen som snakker om marna..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Er da marna selv som skriver dette på sin side. Fakta er aldrig overdriv. Er selvfølgelig partisk av noe som bygger på rene fakta. Men hadde jeg vert en blinded patriot hadde jeg da holdt med rollo for den er produsert i byen jeg kommer fra. Støtter opp ting med fakta og da kommer uttalelsene hardt. Syns det er synd som sagt at disse motorene ikke får den anerkjennelsen de fortjener. Hadde ikke tru på FM jeg heller for mange år siden pga aldri hatt en selv, men etter første gang jeg hadde tatt i bruk en i 2 sesonger var jeg nok solgt og satt meg inn i de. Før dette var jeg borti marna og sleipner og kunn gangen alene forteller hvor fint en FM er balansert og sammensatt. Les også nok engang...sier ikke marna er dårlig men er som og si selvfølgelig er den motor som går hardest, river mest og har generelt tyngre gange en bedre utgjørelse enn noe som glir mekanisk glatt og uten vibrasjoner

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...