kintii Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 (redigert) jeg ringte til marna for å høre om de hadde pakningssett til motortypen din, det hadde de og et pakningssett til mb10a-s koster ettersom jeg husker rett i overkant av 1300 kroner. denne motoren får du orden på vet du Redigert 15.Juli.2009 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 moe skrev: FM 8-12, hvis alle dine 230 innlegg er av denne kvaliteten har du ikke noe særlig her å gjøre! Vet at moderator ikke er særlig glad i jyplinger! Stakkars meg da om jeg ikke kan poste fakta fra fabrikkantenes egne hjemmesider og historie. Da får det heller være. Dessuten er det en tidløs kamp mellom FM, sleipner og marna....fnise.... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 FM 8-12 Det er bra moring det! trives i gjørma og sitter dønn fast Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Bøljan skrev: FM 8-12 Det er bra moring det! trives i gjørma og sitter dønn fast Hmmm tror jeg vet om en FM som er moring også. He he. Tror nok det er noen hundre av disse gamle tunge motorene som er det desverre. Får ta en øl i respekt neste gang jeg tøffer forbi der det ligger en FM moring. He he Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Fm 8-12: måtte bare erte deg litt Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Skjerpings! Denne tråden handler om Marna. Min erfaring med gamle motorer er at de varer lenge og ofte kan fikses hvis man går løs på jobben selv. Men deler er dyrt - men det er jo fantastisk at det i det hele tatt finnes deler å få kjøpt. Å sette bort en slik motor til overhaling lønner seg ikke, da er det bedre å gi den bort til en entusiast. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
FM 8-12 Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Bøljan skrev: Fm 8-12: måtte bare erte deg litt Er fult lov. Skriver da ting for og provosere og erte selv. He he Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Kvier meg litt for og si det men gå inn på mekkern.no han er forhandler av FM men har til sleipner og marna også og syns prisen er bra. Mannen heter petter fagerlie Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Så enig så enig! Enten det er FM, Marna eller Sleipner..etc. gode gamle travere er det. Godt gammelt Norsk håndverk/konstruksjon som trofast har tøffet langs vår kyst til nytte og hygge. At noen fortsatt holder liv i dem er ennå bedre. Med all respekt Sitér dette innlegget Link to post
moe Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Nok pisspreik! Holde oss til tema for tråden nå kanskje? Pris på totaloverhaling av marna vp mb10a? :flag: Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Viss du må ha totaloverhaling,alså worst case scenario vil dette bli dyrt,ihvertfall på verksted. Da ser en for seg: 1.Sliping veiv 2.Nye råder eller linjehoning av de gamle(viss bank) 3.Borring av sylinder 4.Overdim stempel 5.Plansliping topp/blokk,slipe ventiler og seter. 6.Overhaling av register,kam og vippetøy. NB! Eg er tidligere bilmek så det eg nevner er kansje ikkje engang montert på denne motoren da eg ikkje aner noe om denne konstruksjonen hehe..aldri skrudd båtmotorer før. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 kjøpte en båt med overhalt FM 2 sylinder for en tja 7-8 år siden. denne kostet 23000 ink moms og overhale den gang Marna er jo lignende konstruert så det bør vel koste rundt der kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Klart ein må overhale slike gode motorer! Marna er jo evighetsmaskiner! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
FM 8-12 Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Diesel248 skrev: Klart ein må overhale slike gode motorer! Marna er jo evighetsmaskiner! Tydeligvis ikke evig nok....he he. Men litt O.T deler til disse gamle motorene er dyre enten det er FM, marna eller sleipner. Burde bli mer swapmeets blant oss som har disse så slipper de fåe som har kjøpt opp lagrene osv tjene seg tusenlapper på deler som vanligvis koster et par hundre lapper til alle andre motorer Sitér dette innlegget Link to post
loix Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 jeg har en solux forgasser til mb10a til overs hvis noen trenger, skaff meg en brukbar eksos manifoil!! min er sprukket, er allerede sveiset en gang, så det gidder jeg ikke igjen:D Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Trenger også eksosmanifold.. Lurer på og få laget meg en i rustfritt, men i og med resten er i støpejern er jeg noe skeptisk med tanke på galvanisk spenning. Her må det nok anoder til:-) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Har hatt denne motoren selv, og det er jo en veldig trivelig motor på lavt turtall, ikke mange som lager så fin lyd. Men ville aldri i havet betalt noen penger for å overhale den, gjør det heller selv, er en forholdsvis grei motor å skru på. Og kan du ikke skru, da mener jeg kanskje dette ikke helt er motoren for deg. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Polarn Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Kjøpte manifold til en MB10A en gang. 5 båtpenger skulle de ha for den... Det var orginalen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
fredivar Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 (redigert) Her finnes også deler (Sverige): http://crommarine.bai.se/ Velg "Volvo Penta" -> "Bensin" -> "MB10" og da er det en lang liste med forskjellige deler å velge fra. De sender også til Norge MB10 ble jo som kjent solgt under alle disse navnene: Marna S, Marna MB10 og Volvo Penta MB10 Redigert 9.April.2010 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.