Jump to content

Pris på totaloverhaling av marna vp mb10a?

moe

Recommended Posts

moe skrev:
FM 8-12, hvis alle dine 230 innlegg er av denne kvaliteten har du ikke noe særlig her å gjøre! Vet at moderator ikke er særlig glad i jyplinger! :smash:

Stakkars meg da om jeg ikke kan poste fakta fra fabrikkantenes egne hjemmesider og historie. Da får det heller være. Dessuten er det en tidløs kamp mellom FM, sleipner og marna....fnise....

Skjerpings! Denne tråden handler om Marna.

Min erfaring med gamle motorer er at de varer lenge og ofte kan fikses hvis man går løs på jobben selv. Men deler er dyrt - men det er jo fantastisk at det i det hele tatt finnes deler å få kjøpt.

Å sette bort en slik motor til overhaling lønner seg ikke, da er det bedre å gi den bort til en entusiast.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Viss du må ha totaloverhaling,alså worst case scenario vil dette bli dyrt,ihvertfall på verksted. Da ser en for seg:

1.Sliping veiv

2.Nye råder eller linjehoning av de gamle(viss bank)

3.Borring av sylinder

4.Overdim stempel

5.Plansliping topp/blokk,slipe ventiler og seter.

6.Overhaling av register,kam og vippetøy.

NB! Eg er tidligere bilmek så det eg nevner er kansje ikkje engang montert på denne motoren da eg ikkje aner noe om denne konstruksjonen hehe..aldri skrudd båtmotorer før.

Diesel248 skrev:
Klart ein må overhale slike gode motorer! Marna er jo evighetsmaskiner! :smiley:

Tydeligvis ikke evig nok....he he. Men litt O.T deler til disse gamle motorene er dyre enten det er FM, marna eller sleipner. Burde bli mer swapmeets blant oss som har disse så slipper de fåe som har kjøpt opp lagrene osv tjene seg tusenlapper på deler som vanligvis koster et par hundre lapper til alle andre motorer

• 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har hatt denne motoren selv, og det er jo en veldig trivelig motor på lavt turtall, ikke mange som lager så fin lyd. Men ville aldri i havet betalt noen penger for å overhale den, gjør det heller selv, er en forholdsvis grei motor å skru på. Og kan du ikke skru, da mener jeg kanskje dette ikke helt er motoren for deg.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...