Jump to content

Pris på totaloverhaling av marna vp mb10a?

moe

Recommended Posts

FM 8-12, hvis alle dine 230 innlegg er av denne kvaliteten har du ikke noe særlig her å gjøre! Vet at moderator ikke er særlig glad i jyplinger! :smash:

Stakkars meg da om jeg ikke kan poste fakta fra fabrikkantenes egne hjemmesider og historie. Da får det heller være. Dessuten er det en tidløs kamp mellom FM, sleipner og marna....fnise....

FM 8-12 Det er bra moring det! trives i gjørma og sitter dønn fast :lol::lol:

Hmmm tror jeg vet om en FM som er moring også. He he. Tror nok det er noen hundre av disse gamle tunge motorene som er det desverre. Får ta en øl i respekt neste gang jeg tøffer forbi der det ligger en FM moring. He he

Skjerpings! Denne tråden handler om Marna.

Min erfaring med gamle motorer er at de varer lenge og ofte kan fikses hvis man går løs på jobben selv. Men deler er dyrt - men det er jo fantastisk at det i det hele tatt finnes deler å få kjøpt.

Å sette bort en slik motor til overhaling lønner seg ikke, da er det bedre å gi den bort til en entusiast.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Så enig så enig! Enten det er FM, Marna eller Sleipner..etc. gode gamle travere er det. Godt gammelt Norsk håndverk/konstruksjon som trofast har tøffet langs vår kyst til nytte og hygge.

At noen fortsatt holder liv i dem er ennå bedre. Med all respekt :yesnod:

Viss du må ha totaloverhaling,alså worst case scenario vil dette bli dyrt,ihvertfall på verksted. Da ser en for seg:

1.Sliping veiv

2.Nye råder eller linjehoning av de gamle(viss bank)

3.Borring av sylinder

4.Overdim stempel

5.Plansliping topp/blokk,slipe ventiler og seter.

6.Overhaling av register,kam og vippetøy.

NB! Eg er tidligere bilmek så det eg nevner er kansje ikkje engang montert på denne motoren da eg ikkje aner noe om denne konstruksjonen hehe..aldri skrudd båtmotorer før.

Klart ein må overhale slike gode motorer! Marna er jo evighetsmaskiner! :smiley:

Tydeligvis ikke evig nok....he he. Men litt O.T deler til disse gamle motorene er dyre enten det er FM, marna eller sleipner. Burde bli mer swapmeets blant oss som har disse så slipper de fåe som har kjøpt opp lagrene osv tjene seg tusenlapper på deler som vanligvis koster et par hundre lapper til alle andre motorer

• 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har hatt denne motoren selv, og det er jo en veldig trivelig motor på lavt turtall, ikke mange som lager så fin lyd. Men ville aldri i havet betalt noen penger for å overhale den, gjør det heller selv, er en forholdsvis grei motor å skru på. Og kan du ikke skru, da mener jeg kanskje dette ikke helt er motoren for deg.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...