Jump to content

hvilket båtbyggeri?

barx

Recommended Posts

noen som veit hvem som har bygget denne snekka?

Bilde

### barx

Ikke godt å si men jeg tror man må ut av Oslofjorden, ikke Sørlandet men kanskje opp i Nordfjord? Det korte dekket og det jeg kaller panserakterende kan tyde på Vestlandet eller litt lenger nord?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette er ikke en Spjærøy. Denne båten lingner svært på en Jørgensen krysser fra Arendal .

Spjærøy er slettbygget i bunn og det er da ikke denne båten. Det var også en del andre båt-

byggerier som bygde denne snekketypen med krysserhekk og klipperbaug bl.a. Skogøy ved

Mandal og Sandøy ved Lyngør. Forøvrig lingner denne min tidligere snekke "Malin" Bygget i 69

med Sabb 2h 12 - 16 hk  24fot i vannlinjen

Hlsen Petter nå med Sandvik 945 :cryin:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Dette er ikke en Spjærøy. Denne båten lingner svært på en Jørgensen krysser fra Arendal .

Spjærøy er slettbygget i bunn og det er da ikke denne båten. Det var også en del andre båt-

byggerier som bygde denne snekketypen med krysserhekk og klipperbaug bl.a. Skogøy ved

Mandal og Sandøy ved Lyngør. Forøvrig lingner denne min tidligere snekke "Malin" Bygget i 69

med Sabb 2h 12 - 16 hk  24fot i vannlinjen

Hlsen Petter nå med Sandvik 945 :cryin:

Spjærøysnekkene har "lengere baug" med en mer markert knekk før den når bunnen, lik Onsøysnekkene. Gjennestad i Moss lagde også snekker med krysserhekk eller "panserakterende" som vi kalte dem i Moss. Men han hadde dragehode på rorkulten. Noe denne ikke har. Desuten ligner den ikke på Gjennestads hytter.

Snekka virker rund på midten, men det er mulig bildet lyver noe.

Det som gjør meg usikker på om det er en Jørgensensnekke, som jeg også har eid i sin tid, er det korte dekket forrut.

Tror fortsatt man må over på Vestlandet for å finne riktig sted.  :flag:

I havna vår ligger det en båt med veldig likt skrog og det er en Grimstad snekke. Kan det være det?

Har du sjekket i båten om det står noe skilt noe sted? Oppunder poppen, over kabindøren inne eller ute?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

noen som veit hvem som har bygget denne snekka?

Bilde

### barx

Det er en Jørgensensnekke! Den er fra Kroken i Grimstad, og er bygget av faren til han som i dag driver Elwaro boat som ligger på samme plass. Hanto snekkene ble også bygget her av Jørgensen. Dette er etter min mening den peneste tresnekka som er bygget.  Hilsen Hanto eier i Kristiansand.

Fellesnevner for Jørgensen-krysser er  :cryin: - (correct me if I'm wrong! :flag: ) - klipperbaug og "panserrumpe", og meget kraftige stevn-stykker (unskyld uttrykket!), både foran og bak!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det er en Jørgensensnekke! Den er fra Kroken i Grimstad, og er bygget av faren til han som i dag driver Elwaro boat som ligger på samme plass. Hanto snekkene ble også bygget her av Jørgensen. Dette er etter min mening den peneste tresnekka som er bygget.  Hilsen Hanto eier i Kristiansand.

Da har jeg et annet spørsmål:

Er Jørgensensnekke det samme som Grimstadsnekke eller det det to forskjellige typer snekker?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Mulig det kan være en Jørgensen-båt. De brukte å la bønder rundt om i distriktet bygge snekker for seg gjennom den lange vinteren. Snekka vi kjøpte fra Jørgensen i 1965 hadde lengre dekk og en mer liggende fasong på rutene. Men dette kan sikkert varirere noe, avhengig av båttypen. Men den lingner mye på Hantoen som andre nevner her.

Dette er en Jørgensensnekke, Jørgensenkrysser har et annet overbygg. Det ligger en fiiin en på finn nå.

Det var fint at du påpeker dette - da kan du kanskje fortelle meg hva ordet "krysser" egentlig betyr, eller for å si det på en annen måte - hva er forskjellen på en X-krysser og en X-snekke?  :smiley:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Det kan jeg ikke, men her på sørlandet så er i allefall den på bildet en snekke eller sjekte.

Trodde i alle år at en X-krysser måtte ha krysserhekk (tverr bak) for å bli til en krysser? En X-snekke (eller X-sjekte om du vil  :seeya: ) har rundgattet / spissgattet hekk?? Nei? Kanskje ikke?  :smiley:

Noen andre som vet? Det er en nokså flaut "missing link" i min kunnskap om trebåter  -  noe som ganske brutal  :wink: avslører min uvitenhet!  :smiley: Vil gjerne vite!

Hei Walter,

Båten på bildet har krysserhekk, det er en kombinasjon av den runde fasongen og at roret er "innfeldt" i båten  -  den har altså ikke "påhengt" ror. Når akterenden svinger inn så pass kraftig som på bildet, helst slik at den blir kortere oppe enn i vannlinjen, da har vi også et lokalt uttrykk som sier at båten har "panserrau".

Når en båt er "tverr bak" som du sier, da har den "speil(e)" og den ikke krysser, men "plattgatter".

Båten på bildet vil jeg forøvrig ikke ha sterke meninger om. Jeg har forsøkt å studere bildet for å finne ut som støtene er lasket eller skavet. Det kunne nemlig gi en indikasjon på om den var østlending eller vestlending. Men det er dessverre ikke helt tydelig   -   og jeg trekker nok i retning av ytre Oslofjorden.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Båten på bildet vil jeg forøvrig ikke ha sterke meninger om. Jeg har forsøkt å studere bildet for å finne ut som støtene er lasket eller skavet. Det kunne nemlig gi en indikasjon på om den var østlending eller vestlending. Men det er dessverre ikke helt tydelig   -   og jeg trekker nok i retning av ytre Oslofjorden.

hva mener du med "støtene"?

### barx

Han tenker nok på skjøtingen av bordgangene. Her bruker østlendingene lask på innsiden som blir klinket sammen med bordet, mens særlig rundt Hardanger brukte man å skre bordet ganske mye i skjøten og klinke det sammen uten lask på innsiden. Dette ble en smekrere skjøt men etter manges mening også svakere. Men etter fasongen på båten din er dette en Jørgensenkrysser uten tvil detsetter jeg en :smiley: på. Den vakreste trebåt nest etter Spjærøykrysseren  :yesnod:

Hilsen Petter

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Han tenker nok på skjøtingen av bordgangene. Her bruker østlendingene lask på innsiden som blir klinket sammen med bordet, mens særlig rundt Hardanger brukte man å skre bordet ganske mye i skjøten og klinke det sammen uten lask på innsiden. Dette ble en smekrere skjøt men etter manges mening også svakere. Men etter fasongen på båten din er dette en Jørgensenkrysser uten tvil detsetter jeg en :lol: på. Den vakreste trebåt nest etter Spjærøykrysseren  :lol:

Hilsen Petter

Men da er vi inne på en annet tema. Enig at Spjerøykrysseren er en flott båt. Men Gjennestad i Moss bygde også noe som lignet veldig på Spjerøykrysseren. Jeg hadde et godt hjerte til båtene som kom ut fra båtbyggeriet i Fiske i Moss. Men som sagt, dette er sikkert et annet tema. :flag:

Han tenker nok på skjøtingen av bordgangene. Her bruker østlendingene lask på innsiden som blir klinket sammen med bordet, mens særlig rundt Hardanger brukte man å skre bordet ganske mye i skjøten og klinke det sammen uten lask på innsiden.

denne er lasket.

Men etter fasongen på båten din er dette en Jørgensenkrysser uten tvil det setter jeg en :lol: på. Den vakreste trebåt nest etter Spjærøykrysseren  :flag:

liker den veldig godt vi også!

### barx

Han tenker nok på skjøtingen av bordgangene. Her bruker østlendingene lask på innsiden som blir klinket sammen med bordet, mens særlig rundt Hardanger brukte man å skre bordet ganske mye i skjøten og klinke det sammen uten lask på innsiden. Dette ble en smekrere skjøt men etter manges mening også svakere.                                                    Hilsen Petter

"Just presis" som vår svenske venn ville ha sagt!

"Støtene" er der hvor bordendene støter sammen, og når det lenger nede i innleggene fremgår at denne båten har lasker i støtene, da er det altså enda en indikasjon på at båten har sin opprinnelse på Østlandet.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...