Jump to content

volvo penta aq 570 v8 stoppet

JanPetterLarsen

Recommended Posts

Har selv hatt lignende problem med en bensin motor. Det du må gjøre er rett og slett og begynne i den ene enden og feilsøke deg frem til du finner feilen.

Jeg gjorde følgene;

Ta ut en plugg og legg den til gjord mens du prøver og starte. gnistrer denne pluggen så er coil,fordeler iorden.

viss ikke;

-Sjekk om coilen får strøm. Får den strøm, så sjekker du om coilen funker, denne tester du slik. la tenningen stå på, ta av kabelen som går til fordeleren og slå denne over jord. dette vil da "simulere" fordelerens oppgave. Før du gjør dette, så erstatter du høyspentkabelen i toppen av coilen med en vanlig pluggledning som du setter en tennplugg i og legger til jord. Viss pluggen gnistrer, så virker coilen. Dette er en kjapp og lettvindt metode for og kontrollere coilen.

siden du sier motoren bare stoppet helt død, og det ikke er tegn til liv etterpå, så tviler jeg på det er en dårlig plugg, eller feil impedans i en av kablene.

om du kommer frem til at tenning virker, så bør du kontrollere bensin tilførsel. Dette ser du lett på pluggene viss du lar motoren gå noen sekunder på starteren. ta så ut en av pluggene og se kordan den ser ut. Er den våt, så får den bensin. Er den tørr så er det heller ikke bensin. da bør du gå over bensin filter, vannutskiller osv... noe er tett et sted. En forgasser tror jeg ikke vil bare plutselig slutte og virke uten noe forvarsel.

Men har du innsprøytning derimot er det litt mer som må kontrolleres. i tilfelle du har innsprøytning, er den mekanins eller eletrisk?

Viss du finner ut at både tenning og bensintilførsel virker som det skal, så vil jeg begynt å sett på register.

Kan være registeret har hoppet over eller røket. Dette er også lett og sjekke med og sette motoren på tenningsmerke og sjekke merket på kamaksel hjulet, drei motoren en runde og følg med kamaksel hjulet om dette følger med.

Viss du har fått sjekket disse punktene og alt er som det skal, så skal i teorien motoren fungere.

Kan selfølgelig være noe med stempler, topp, pakninger osv. men kan ikke huske jeg har sett en motor med disse defekter som ikke gir anntydning til liv i fra seg.

Lyke til

Da her jeg vært i båten å feilsøkt.

Den får bensin.

Det er ingen gnist på pluggene, eller ut fra coilen.

når jeg måler spenningen på coilen ligger den på 7volt når tenningen står på. Når jeg drar på starteren er spenningen konstant. så det jeg har kommet fram til er at fordeleren ikke gir signal til coilen i og med at spenningen er konstant.har prøvd med en anne coil, forsatt det samme problemet. Det jeg lurer på nå er om fordeleren er ødelagt. noen andre forslag??

Det jeg lurer på nå er om fordeleren er ødelagt. noen andre forslag??

Noe i fordeleren er ødelagt, men ikke dermed sagt hele fordeleren! Om du har stifter kan det være disse eller kondensatoren, begge deler slitedeler som må skiftes en gang i blant. Har du elektronisk tennning kan det være giver eller tenningsmodul som svikter. Vet du hvilken type tenningsanlegg du har?

Ellers kan det være lurt å få med seg noen som kan dette og gå gjennom det hele og feilsøke skikkelig, slik at du kun skifter ut det som er ødelagt. Det kan høres ut som om du driver og skifter deler på måfå, uten å først finne feilen. Dette kan fort bli dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...