JanPetterLarsen Startet 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2009 Hei min volvo penta aq 570 v8 stoppet i helgen. Ville ikke starte igjen. noen som har noen forslag! Den får bensin. Har byttet fordeler lokk og rotor i våres fungert fin til nå. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Hei og velkommen til forumet.. Hvis du forteller litt mer om hva som skjer når du prøver å starte og hvordan den stoppet i utgangspunktet, så får du nok bedre svar. Kommer det gnist på pluggene? Sitér dette innlegget Link to post
JanPetterLarsen Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Den stoppet helt plutselig! akkurat som om jeg skrudde av tenningen. har ikke klart å skjekke etter nist enda må ha hjelp til å se mens jeg drar på tenningen. når jeg prøver å starte bare drar den rundt uten noe tegn til tenning. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2009 Sjekket at ikke stiftene har klappet sammen? Hvis så vil ikke coilen gi gnist til pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
JanPetterLarsen Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Skal ned å skjekke gnist i morra. Har elektronisk tenning så derfor ingen stifter, men takker for alle forslag. synes det er litt underlig at den bare kan stoppe sånn helt uten videre. kjerringa ble selfølgelig ikke imponert!! Gir tilbakemelding hvis problemet blir løst. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Med frykt for å virke frekk, er det gjerne slik med tekniske innretninger, at de plutselig sluttewr å funke. Sånn er det bare. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ketil M Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Bare noen tips: 1. På motoren står det montert en automatsikring (Rød knapp). Hvis den har løst ut stopper alt. Trykk inn og du er igang igjen. 2. Er det lys i lanterner eller annet utstyr? Hvis ikke er batteriene er tomme - og det kan skyldes defekt dynamo/lading, Motoren går ikke uten strøm på batteri(ene) Sitér dette innlegget Link to post
JanPetterLarsen Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Alle tips mottas med takk. Har skjekket automatsikring, den har ikke løst ut. Det er støm på batteriene, starteren drar fint rundt men det skjer ingen ting. Reiser ned i båten i dag for å skjekke videre. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Har selv hatt lignende problem med en bensin motor. Det du må gjøre er rett og slett og begynne i den ene enden og feilsøke deg frem til du finner feilen. Jeg gjorde følgene; Ta ut en plugg og legg den til gjord mens du prøver og starte. gnistrer denne pluggen så er coil,fordeler iorden. viss ikke; -Sjekk om coilen får strøm. Får den strøm, så sjekker du om coilen funker, denne tester du slik. la tenningen stå på, ta av kabelen som går til fordeleren og slå denne over jord. dette vil da "simulere" fordelerens oppgave. Før du gjør dette, så erstatter du høyspentkabelen i toppen av coilen med en vanlig pluggledning som du setter en tennplugg i og legger til jord. Viss pluggen gnistrer, så virker coilen. Dette er en kjapp og lettvindt metode for og kontrollere coilen. siden du sier motoren bare stoppet helt død, og det ikke er tegn til liv etterpå, så tviler jeg på det er en dårlig plugg, eller feil impedans i en av kablene. om du kommer frem til at tenning virker, så bør du kontrollere bensin tilførsel. Dette ser du lett på pluggene viss du lar motoren gå noen sekunder på starteren. ta så ut en av pluggene og se kordan den ser ut. Er den våt, så får den bensin. Er den tørr så er det heller ikke bensin. da bør du gå over bensin filter, vannutskiller osv... noe er tett et sted. En forgasser tror jeg ikke vil bare plutselig slutte og virke uten noe forvarsel. Men har du innsprøytning derimot er det litt mer som må kontrolleres. i tilfelle du har innsprøytning, er den mekanins eller eletrisk? Viss du finner ut at både tenning og bensintilførsel virker som det skal, så vil jeg begynt å sett på register. Kan være registeret har hoppet over eller røket. Dette er også lett og sjekke med og sette motoren på tenningsmerke og sjekke merket på kamaksel hjulet, drei motoren en runde og følg med kamaksel hjulet om dette følger med. Viss du har fått sjekket disse punktene og alt er som det skal, så skal i teorien motoren fungere. Kan selfølgelig være noe med stempler, topp, pakninger osv. men kan ikke huske jeg har sett en motor med disse defekter som ikke gir anntydning til liv i fra seg. Lyke til Sitér dette innlegget Link to post
JanPetterLarsen Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Da her jeg vært i båten å feilsøkt. Den får bensin. Det er ingen gnist på pluggene, eller ut fra coilen. når jeg måler spenningen på coilen ligger den på 7volt når tenningen står på. Når jeg drar på starteren er spenningen konstant. så det jeg har kommet fram til er at fordeleren ikke gir signal til coilen i og med at spenningen er konstant.har prøvd med en anne coil, forsatt det samme problemet. Det jeg lurer på nå er om fordeleren er ødelagt. noen andre forslag?? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 hei 7 volt på coil er for lite på bil skal coilen ha 9 volt når den går og 12 volt når starteren går, det sitter på bil en motstand før coil vet ikke om du har dette men tror problemet sitter ett sted før coilen Sitér dette innlegget Link to post
JanPetterLarsen Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 ja kansje det! Før coilen sitter den er regulator LUCAS kansje den er ødelagt, vet ikke hvordan man måler denne? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Dødmannsknappen kutter spenning slik at det ikke blir tenning. Alt eller fungerer som normalt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
JanPetterLarsen Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 dødmansknapp er det ikke på den motoren Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Kanskje statoren har tatt kvelden? Sitér dette innlegget Link to post
JanPetterLarsen Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 statoren? Er der den LUCAS regulatoren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Det jeg lurer på nå er om fordeleren er ødelagt. noen andre forslag?? Noe i fordeleren er ødelagt, men ikke dermed sagt hele fordeleren! Om du har stifter kan det være disse eller kondensatoren, begge deler slitedeler som må skiftes en gang i blant. Har du elektronisk tennning kan det være giver eller tenningsmodul som svikter. Vet du hvilken type tenningsanlegg du har? Ellers kan det være lurt å få med seg noen som kan dette og gå gjennom det hele og feilsøke skikkelig, slik at du kun skifter ut det som er ødelagt. Det kan høres ut som om du driver og skifter deler på måfå, uten å først finne feilen. Dette kan fort bli dyrt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JanPetterLarsen Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 jeg har elektronisk tenning. Har tatt ut den giveren inne i fordeleren. skal ta den med til Tønsberg elektro diesel. De mente de kun skaffe meg en ny eller teste denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.