skage Startet 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2009 Heisan. Sitter og "forbreder" meg litt før avreise på fredag. 1 distanse blir fraHaugesund til Rasvåg eller Tordsøy like før Flekkefjord. Ser at Havneguiden er på nettet flotte saker. Kan jeg laste dette ned på pc min og bruke dette uten internett forbindelse? Ja jeg har alle bøkene også i papirformat, men veldig kjekt og kunne sitte på den bærbare pc også. Jeg tar forøvrig en telefon og sjekker med utgiver om dette også. De som ikke har sette dette på nettet anbefaler jeg alle og bruke dette som et hjelpemiddel og verktøy for planlegging av utehavner fine saker. Sitér dette innlegget Link to post
Arlekin Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Havneguiden er flott, takk for at du gjorde meg oppmerksom på den på nett :-) Hvis du skal laste den ned, må du nok lagre hver nettside du vil ta vare på, på den lokale pc'en din. Pass på at du da lagrer som fullstendig nettside, ellers får du ikke med deg bilder etc. Det kan bli mye data, og skal du kunne bla slik du gjør på nettet må du lagre ganske mange nettsider for å få en seksjon komplett. Det blir mer data enn på nettet fordi du kommer til å lagre mange ting om igjen som man på en webserver bare har lagret en gang. Om det er funksjonelt vil nok avhenge av tid du vil bruke og lagringsplass på harddisken din. Men det lar seg gjøre, rent teknisk. En idé for forlaget kunne jo være å gi ut havneguiden på cd /dvd til denne type bruk - vi er nok flere som kunne tenke oss å ha den tilgjengelig på pc også uten internettdekning Mvh A Sitér dette innlegget RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis Link to post
OT-flyktning Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Kanskje greit med en link? http://havneguiden.no/ Ellers går det jo an å skrive havnene ut som PDF og da kan man ta disse med på PCen. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 Jeg hadde engang et programm på PCèn hvor jeg kunne bestemme hvor mange nivåer jeg ønsket å lagre fra en hjemmeside. Husker ikke hva det hette, men det er det sikkert noen her med litt datapeiling som gjør. Det burde vel gjøre susen. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
HCO Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Havneguiden er på nettet flotte saker. Kan jeg laste dette ned på pc min og bruke dette uten internett forbindelse? Jeg gjorde et forsøk nå, med en plugin til Firefox som heter Scrapbook. 4 nivåer ned fra rot fungerer fint. Det tok noen timer å laste ned i bakgrunnen, og det ble til slutt 8.261 filer og 241MB (linker til andre domener filtrert bort) Jeg testet uten å ta med Java-scripts, dermed fikk jeg ikke med meg link til detaljkart for hver av havnene. Skal gjøre et nytt forsøk med dette, for å se om det fungerer offline. En liten "bi-effekt" av å laste ned til lokal PC er at guiden blir mye raskere, selv her på jobben hvor jeg sitter på "fet" linje. Jeg har selv brukt papirutgaven i båten til en kamerat, og ønsker meg disse bøkene selv. Mye hyggeligere å sitte i cockpiten og bla i en bok, enn å sitte ved kartbordet foran PC'en. Dessuten synes jeg det er greit å støtte det arbeidet som er lagt ned i dette, og være med på å sikre at guiden blir vedlikeholdt i fremtiden. Forøvrig kommer jeg akkurat fra en 10-dagers tur der vi ved en anledning fikk merke at det er kjipt når gjestehavn-informasjon ikke er oppdatert. Vi gikk til Fotö, og så frem til litt varm kveldsmat og muligheten til å fylle opp et slunkent kjøleskap, men dagligvare og kafé viste seg i praksis å være en liten "vaffel-bu". Informasjonen fant vi i dette tilfellet på en helt ny Garmin 620... Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Arlekin Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Takk for tipset om Scrapbook! 241Mb tar jo ingen plass, men enig med deg: jeg ønsker meg også Havneguiden i bokform - både for formatet, og for å støtte arbeidet slik du sier. Sitér dette innlegget RYA Dayskipper Coastal, SRC/VHF, Båtførerbevis Link to post
Bützfleth Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 (redigert) Stilig! Redigert 18.Juli.2009 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.