Jump to content

Værmelding

rhea

Recommended Posts

Norske værmeldinger er ikke imponerende når de kommer via radioen. Upresise opplesinger på de lokale sendingene. I reiseradioen på morgenen er form viktigere enn innhold. Vind retning og styrke oppgis for svenskekysten, mens sørlandskysten er knapt en bisetning. Men de kan når de vil.  Det sendes en kontinuerlig sending på FM båndet med varsel for indre Oslofjord. Denne surrer og går hele døgnet og blir oppdatert med jevne mellomrom. Utenom dette området kan vi utenom de faste radiosendingene ringe på en betalingstelefon til 24 kr p.r. minutt eller for de som har VHF kalle opp kystradioen.  Dette føles en smule urettferdig. Vi ønsker alle den samme pay back for de skattepengene som meteorologisk mottar.

Kunne ikke resten av landet fått en tilsvarende service som i Oslofjorden. Det hadde vært en kjempeservice fra meteorologiske og økt tryggheten for oss i de små båtene.

Veldig enig med deg i at værmeldingen på radio er blitt altfor dårlig. Synes dette er et veldig godt argument for å skaffe seg VHF-ombord. Selv i små 16 fotere er VHF et veldig godt hjelpemiddel og etter min mening det beste sikkerhetsutstyret du kan få. Nå får man også bærbare VHFer som er godkjennt som hovedapparat og da er ikke liten båt eller kostbar installasjon noe argument lenger.

Dette var ikke ment som noen unskyldning for ikke å få gode meldinger på radio, men all den tid vi ikke får det synes jeg det er ekstra god grunn til å ta VHF-kurs i vinter. Desuten gir du jo et tøfft inntrykk med en orange, gummikledd bærbar vhf i skjærgårdsjeepen :cheers:

jeg har snekke så jeg tenker ikke på det da....

Har jo reagert en smule på at båtværet på P4 i sommer har bare vært fra svenskegrensen til bortimot Kr.sand  :confused: Har jo en følelse av at vest- og nordnorge har noe mer vær og åpne havstrekk enn indre oslofjord og dermed burde ha større behov for værmeldinger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Alltid hyggelig å få gode tilbakemeldinger på VHF og viktigheten av denne. Vantette bærbare VHFér er en glimrende sikkerhetsline for de som har mindre og åpne båter slik som skjærgårdsjeeper etc. Skulle en falle overbord eller på andre måter få problemer vil en i de fleste tilfeller kunne oppnå kontakt med omverden med en slik VHF. Vi kommer forøvring til å fokusere endel i media på dette iløpet av vintersesongen.(og som nevnt i et tidligere innlegg, kan de som ønsker VHF-sertifikat eller besøk av oss på en meldemskveld i båtforening bare ta kontakt)

Når det gjelder oppdatering av værmeldinger har også vi på kystradiostasjonene merket den omlegging som meterologiske gjorde før sommeren da de kuttet ut nattevakt i Tromsø og Bergen. Dette har gjort til at en ikke får oppdaterte varslel før utpå dagen. (siste varsel blir utseted ca. 2200) og tjenesten som leveres fra kystradioene kan selvsagt heller ikke blir bedre enn de data en får fra meterolog. Vi håper imidlertid å kunne få til en avtale som forhåpentlig vis ikke koster skjorta av oss, slik at vi fortsatt kan få noenlunde oppdaterte varsel. Kystradiostasjoene vil dermed fortsette å lese lokale varsel til faste sendetider. Gratis for alle, men ønsker en varsel utover dette blir det en betalingstjeneste, enten i for av medlemskap i Sjøassistanse eller pr. gang en får opplest et varsel.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Sending som det referes til på FM båndet med varsel for indre Oslofjord er like ettertraktet som en kald øl på sommeren. Men det beklagelige er at skal du ta inn denne senderen må du sanmsynligvis fortøye i sendermasten.

Ps det er lettere å finne en pils i skjærgården enn signalet på 98.10 for en som ikke har seilbåt med dertil høy mast og antenne.

Det kunne foprøvrig være interesant å få et dekningskart for båtradioen.  Mine erfaringer referer seg til området Hvaler og Koster. De som har fått med seg Danske og Svenske kystvarsel vet hvor dårlig stillet det er med den Norske kystversionen for området skagerakk kattegatt.

Hei og takk for mange svar.

Poenget mitt er at jeg vil ha en like god meldingstjeneste som den de har i Oslofjorden. Ikke på VHF eller Internett. Jeg hater vindskift i løpet av natta. Etter kanskje en litt lykkelig aften er det slett ikke greit å stå der i underbuksa og hale i anketau og dytte seg fra land. Vær du sikker på at da går det ett eller annet tau i propellen. Nei, jeg vil vite om dette før jeg legger meg slik at jeg kan forhale i forkant. Ikke har jeg lyst til å ha med PC'n heller. Å koble seg opp på internett via Nokiacard og sitte der som en annen kontorgubbe er heller ikke mye stas. Nei, jeg vil ha det på radio med samme  kvalitet som den jeg mottar kl 05:50 og den skal være oppdatert minst fire ganger i døgnet.

Hører dere dette på Blindern: Jeg vil ha valuta for skattepenga mine. Jeg vil vite det dere vet. Jeg vil ha metogrammene deres  på radio,

• 1 år senere...

Har surfet litt for å finne noe mer presis informasjon og kan rapportere følgende:

Sendetider for værvarsler, hverdager med lørdag  

http://met.no/met/s_o_s/sendetider_nrk/sen..._hverdager.html

NRK P1  

Tidspunkt Program

05.45-06.00 Værmelding med varsler for fiskebankene

(også Petre)

08.00-08.05 Dagsnytt med værmeldinger

ca kl.14.50 Værmelding

19.03-19.07 Værmelding med langtidsvarsel

22.00-22.05 Dagsnytt med værmelding

24.00-00.05 Dagsnytt med værmelding

NRK Europakanalen

Tidspunkt Program

05.45-06.00 Værmelding med varsler for fiskebankene

12.03-12.15 Værmelding for fiskebankene

14.50-15.00 Værmelding med varsler for fiskebankene. Kuling- og stormvarsler

17.50-18.00 Værmelding for fiskebankene (ikke lørdag)

22.05-22.15 Værmelding med varsler for fiskebankene

Sendetider for værvarsler, søndager  

http://met.no/met/s_o_s/sendetider_nrk/sen...r_sondager.html

NRK P1

Tidspunkt Program

06.00-06.05 Dagsnytt med værmelding

08.03-08.07 Værmelding

ca.kl.14.55 Værmelding

17.03-17.07 Værmelding med langtidsvarsel  

22.00-22.05 Dagsnytt med værmelding

24.00-00.05 Dagsnytt med værmelding  

NRK Europakanalen

Tidspunkt Program

07.03-07.10 Værmelding med varsler for fiskebankene

14.50-15.00 Værmelding med varsler for fiskebankene. Kuling- og stormvarsler

22.05-22.15 Værmelding med varsler for fiskebankene

Litt om Europakanalen

http://www.nrk.no/kanal/nrk_utenlandssendi...en/3694632.html

Mellombølge

Via mellombølge kan du i store deler av Europa høre en miks av NRKs radiokanaler (Europakanalen) på 1314 kHz fra senderen på Kvitsøy. I hovedsak er det NRK P1 som sendes via Europakanalen. I distriktssendingstiden er det NRK P2 som sendes.

Detaljert programskjema for Europakanalen: http://www.nrk.no/informasjon/nrk_i_utland...et/3741263.html

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...