Jump to content

El anlegg og fuktighet  !! ??

Leifen

Recommended Posts

Var ombord i båten i dag, der sto det tilsynelatende bra til.

Jeg fikk tidligere i vinter innlagt nytt bryter / sikringskap i styrehus og byttet ut endel dårlige koblinger ledninger, batteri klemmer mm.

Dette har funket bra til i dag, nå er el anlegget begynt og leve sitt eget liv, av og på ettersom det passer seg selv.

Det er ikke spesielt fuktig i båten hverken i styrehus eller andre plasser, har noen råd og anbefalinger og komme med ???

mvh

Leifen    :cheers:

Blir alt dødt, eller bare en del av anlegget? Greit å vite for å kunne forsøke å stille diagnose.

Generelt: Jeg ville begynt og sjekket alt som er skiftet. Det er ikke uvanlig at man må trekke etter på et nytt el. anlegg etter en tids bruk. Muligens har du ikke brukt båten siden det ble skiftet tidligere i vinter. Men det kan være en slurvekobling et sted. Se over alle steder du kommer til og trekk etter. Kjenn etter varmgang og lukt etter mistenkelig lukt (Svidd). Naturlig er vel å begynne ved batteriet og kontrollere tilkobling der. Deretter følge kablingen "utover" i båten. Evt. via hovedbryter, til sikringsboks. Er alt OK så langt, og hele anlegget faller ut, er det noe rart på gang. Hvis bare deler av anlegget faller ut, ville jeg fulgt den aktuelle kursen videre fra sikringsboksen.

Hvis du skriver litt mer om hvordan det arter seg og hvor mye av anlegget som er berørt, er jeg sikkert på at du får flere tips.

Halloen folkens !!

Ja , jeg var vel noe sprsom med opplysningene, det er deler av anlegget som faller ut.

Jeg har egen kurs for lys både akter, forut, styrhus osv. Disse kursene detter inn og ut av seg selv. Ankevinsjen er koblet til son før men den bare " klikker " ???. Kartplotteren " spiser " sikringer.

Har hatt " kyndig " mann ombord så koblinger og denslgs skal være ordentlig gjort ??

Takker batdilla for svar, kansje du og andre har noe mer og komme med nå ?

mvh

Leifen :sailing:

Har du forsøkt å gå over alle komponenter med fuktighetsdrivende spray. CRC eller lignende. Jeg har brukt dette med hell. Jeg tar av og til en runde og sprayer på baksiden av bryterpanel og og andre elektriske koblinger, både i båten generelt og i motorrom. Det beskytter og driver ut eventuell fuktighet.

s/y "Arnegrut", Asker

Leifen: Halloen folkens !!

Jeg har egen kurs for lys både akter, forut, styrhus osv. Disse kursene detter inn og ut av seg selv. Ankevinsjen er koblet til son før men den bare " klikker " ???. Kartplotteren " spiser " sikringer.

Umiddelbart kan det se ut som du har flere feil, og at du har en omfattende målejobb foran deg.  

Kursene som detter ut og inn etter eget forgodtbefinnende kan jo så absolutt tyde på en vakkelkontakt, og da muligens i tilførselen til disse, om de faller ut og inn samtidig.  Om de hver for seg lever sitt eget liv, har du flere feil.   Ankerwinchproblemene består i at drivkretsen slår inn, men motoren i winchen får antagelig ikke nok strøm tilført på grunn av spenningsfall i kretsen.  Dårlig kontakt? Kunne det være at den "kyndige" har loddet før han krympet på kabelsko??  Dette kan være en årsak til de feilene du skissere, bortsett fra kartplotterproblemet. Her må det enten være for liten sikring i forhold til belastningen (står det flere brukere på kretsen?), eller en delvis kortslutning.  

Har den "kyndige" loddet, som skissert over, kan du bare gjøre om alle de kabelskoene der han loddet ledningen før krymping, for å slippe problemer i fremtiden.  Problemer som gjør at ting ikke virker, oppstår som regel når du trenger tingen som mest i h t resistensialismen, eller loven om det maksimale f...skap, så det er lurt å være føre var...

Du bør, når feil oppstår, måle deg til hvor spenningen forsvinner.  Sjekk så koblingen punktet før spenningen blir borte.  Fortsett til du er fremme ved brukerene. Om det ikke er noen sammenheng mellom kartplotterkretsen og de andre feilene, kan du glemme den intil du har funnet årsaken til at kursene lever sitt eget liv.

Når  du har fikset det, bør du følge ledningene fra kartplotter, eventuelle andre brukere og sjekke for ødelagt isolasjon etc., om du ikke på forhånd har funnet ut at belastningen i utgangspunktet er større enn dimensjoneringen av sikringen.

Leifen:

Har hatt " kyndig " mann ombord så koblinger og denslgs skal være ordentlig gjort ??

Min erfaring er at "kyndige" menn ikke altid er så kyndige som de gir seg ut for.  Stol på deg selv, kjøp boken "Strøm ombord", og les og lær. Jeg har den ikke selv, men har hørt at den skal være meget bra.  Vurderer faktisk å kjøpe den, påtross av mange års arbeide med strøm og spenning (ikke i båt). Husk når du er ute på sjøen er det ikke sikkert det er hverken "kyndige" eller kyndige i nærheten som du kan få hjelp av.  Sørg derfor for at DU er den kyndige.

Lykke til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Halloen folkens !!

Takk igjen for gode råd fra Morten K og Pirus .

Får ta med meg måleutstyr og nødvendeig verktøy og gå over alt som den " kyndige " har gjort,  så blir jeg selv også kjent med el anlegget noe som helt klart er viktig hvis feil skulle oppstå underveis

Kan det ha noe hensikt og ha en liten " tørrball " i sikringskapet ??

mvh

Leifen :sailing:

Hei.

Leifen: Kan det ha noe hensikt og ha en liten " tørrball " i sikringskapet ??
Det skader ikke, men du kurerer kun symptonene, ikke årsaken til problemene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...