Jump to content

mercruiser 170 hk hva er det i bilverden


Superkul

Recommended Posts

Regner med at det er en 3,7 liter rekke firer du har (3,7 LX). Leveres i fra 165 til 190 hester. Denne motoren er aldri levert i noen bil. Dette er den eneste motorblokka Mercruiser har laget selv, med topper fra Ford. Denne motoren er orginalt levert med stator-lading. De flest motorer er ombygd til vanlig dynamo. Ombyggningskit fåes kjøpt. Disse motorene er levert orginalt med ferskvannskjøling da motoren er av aluminium. Et kjent problem på disse motorene er at det kan komme vann i olja gjennom simmringen på kamaskselen. Kamakselen driver også vannpumpa. Mellom vann og olje er det kun en simmring. Denne lager til slutt spor i kamakselen og da blir det lekkasje. Dersom dette skjer får en visst nok en annen simmering med litt annet impress slik at den gnager på et annet sted på kammen,slik at ikke kamakselen behøver å byttes. Mercruiser Alfa One er et enkelt drev som fungerer veldig bra. Gearer litt hardt, men bortsett fra det er genialt.

Redigert av Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Mercruiser 3,0 er en helt annen motor. Har heller aldri vært levert i bil. Dette er opprinnelig en industrimotor fra GM (181 CID) som ble laget for det amerikanske markedet på 60 tallet. Denne har blitt brukt av Mercruiser mer eller mindre uforandret fram til i dag. Den kom med hel simmring på veivakselen på midten av 90 tallet. Leveres i dag med katalysator. Denne motoren er en jernklump mens 3,7 literen er ac aluminium. 3 literen har vært levert mest med saltvannskjøling. disse motorene har så tykt gods at de ofte går flere tiår med saltvannskjøling. Samme blokk brukes også av både Volvo Penta og OMC. Samme blokk fåes også som 2,5 liter (tidligere Mercruiser modeller og OMC), men da med annen borring.

Redigert av Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Jeg har vært borti 2 Mercruiser 3,0 motorer med vann i olja. Den ene hadde Tæring/sprekk i blokka den andre hadde tæring/sprekk i toppen. Kanskje er det bare manifoil, men det kan like gjerne være motorblokk eller topplokk. Problemet er at saltvann og sand tærer/sliper på sylinderveggen til sylinder nr. 1. Denne blir da tynn og det vil etterhvert oppstå en sprekk i sylinderen. Det samme skjer med toppen på sylinder nr. 1.

 

Ville nok sjekket hvilken sylinder som vannet kom inn. Dersom det er sylinder nr. 1 er det stor sannsynlighet for tæring. Dersom det er sylinder nr. 4 som ofte er lavest når båten ligger stille i vannet kan det være manifoil. Da renner som regel vannet inn den sylinderen som ligger lavest.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...