Superkul Startet 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2009 di fleste båtmotorer har en opprinnelse fra bilmotorer - hva er mercruiser 170 hk i bilverden og hvor får man tak i billige deler etc Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bearded Beast Svart 15.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2009 (redigert) fortell LITT meir da om motoren så kansje... er det 4-5-6-7-8 sylindre i stjerneformasjon? Mercruiser har en som heiter 170. det er en rekkefirer og marinemotor. finnes ikkje i bil Redigert 15.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 (redigert) Regner med at det er en 3,7 liter rekke firer du har (3,7 LX). Leveres i fra 165 til 190 hester. Denne motoren er aldri levert i noen bil. Dette er den eneste motorblokka Mercruiser har laget selv, med topper fra Ford. Denne motoren er orginalt levert med stator-lading. De flest motorer er ombygd til vanlig dynamo. Ombyggningskit fåes kjøpt. Disse motorene er levert orginalt med ferskvannskjøling da motoren er av aluminium. Et kjent problem på disse motorene er at det kan komme vann i olja gjennom simmringen på kamaskselen. Kamakselen driver også vannpumpa. Mellom vann og olje er det kun en simmring. Denne lager til slutt spor i kamakselen og da blir det lekkasje. Dersom dette skjer får en visst nok en annen simmering med litt annet impress slik at den gnager på et annet sted på kammen,slik at ikke kamakselen behøver å byttes. Mercruiser Alfa One er et enkelt drev som fungerer veldig bra. Gearer litt hardt, men bortsett fra det er genialt. Redigert 16.Juli.2009 av Oboj (see edit history) Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Muhammed Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Hiver meg på denne tråden. Er forskjellen mellom 3.0l altså 135 hk og 3,7l kun boring? har 3,0l vært levert i bil? Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 (redigert) Mercruiser 3,0 er en helt annen motor. Har heller aldri vært levert i bil. Dette er opprinnelig en industrimotor fra GM (181 CID) som ble laget for det amerikanske markedet på 60 tallet. Denne har blitt brukt av Mercruiser mer eller mindre uforandret fram til i dag. Den kom med hel simmring på veivakselen på midten av 90 tallet. Leveres i dag med katalysator. Denne motoren er en jernklump mens 3,7 literen er ac aluminium. 3 literen har vært levert mest med saltvannskjøling. disse motorene har så tykt gods at de ofte går flere tiår med saltvannskjøling. Samme blokk brukes også av både Volvo Penta og OMC. Samme blokk fåes også som 2,5 liter (tidligere Mercruiser modeller og OMC), men da med annen borring. Redigert 16.Juli.2009 av Oboj (see edit history) Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Førstereisgutten Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Hva med å bruke denne som delemotor? MERCRUISER MOTOR Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Jeg har vært borti 2 Mercruiser 3,0 motorer med vann i olja. Den ene hadde Tæring/sprekk i blokka den andre hadde tæring/sprekk i toppen. Kanskje er det bare manifoil, men det kan like gjerne være motorblokk eller topplokk. Problemet er at saltvann og sand tærer/sliper på sylinderveggen til sylinder nr. 1. Denne blir da tynn og det vil etterhvert oppstå en sprekk i sylinderen. Det samme skjer med toppen på sylinder nr. 1. Ville nok sjekket hvilken sylinder som vannet kom inn. Dersom det er sylinder nr. 1 er det stor sannsynlighet for tæring. Dersom det er sylinder nr. 4 som ofte er lavest når båten ligger stille i vannet kan det være manifoil. Da renner som regel vannet inn den sylinderen som ligger lavest. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Torsen67 Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Hva er så en Mercruiser 165 oppe i alt dette? Er vel en sekser i rekke. Også en dinosaur av en motor? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 (redigert) Er det denne du mener? https://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=86196&ivar=images/CRUISER/86196/G6.png&inbr=1605&bnbr=9&bdesc=CYLINDER+BLOCK%2C+PISTON+AND+BEARINGS Eller denne firesylindrede 3,7 literen? https://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=12488&ivar=images/COMMON/39466.png&inbr=908&bnbr=140&bdesc=CYLINDER+BLOCK%2C+OIL+PUMP+AND+OIL+PAN Det blir temmelig håpløst å identifisere motorer kun ut fra effekt da de fleste motorer kommer i ulike versjoner. Redigert 9.Mai.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.