Jump to content

Får ikke fram fart på Raymarine A-60 kartplotter

HomerSimpson

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en ny Raymarine A-60. Denne fungerer bra, men får ikke fram SOG (speed over ground). Har lest bruksanvisningen men kan ikke se at det står noe der. Det står der at man kan hente ut fart av hekksvinger til ekkoloddet, men jeg har ikke dette. Dette blir heller ikke nøyaktig. Det må da være mulig å få hastighet ut i fra sattelitter? Har snakket med butikken der jeg kjøpte plotteren, de mente også at det skal være mulighet å se hastighet uten hekksvinger. Fikk et telefonnummer til Bellamarin som jeg måtte ringe når jeg satt foran plotteren sånn at de kunne hjelpe meg. Skal begynne ferie i morgen ettermiddag og da er det ingen hos Bellamarin før mandag.Er det noen her på forumet som har samme plotter som kanskje kan hjelpe meg.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Jeg har estern antenne. Jeg har satelitt forbindelse. Kartplotteren virker som den skal bortsett fra at jeg ikke får fram hastighet. Når jeg går inn i menyen finner jeg bare den hastigheten den skal hente fra hekksvinger (noe jeg ikke har). Er ute etter SOG noe som GPS regner ut selv.

Ny Flem.jpg

Hei!

Jeg monterte en slik for noen uker siden, og den fungerer som den skal den! Regner med - som Bøljan kommenterer - at du har satelitt fix? Det ser du inne på menyen under GPS Status.

For å vise SOG på selve kart bildet går du inn på menyen, velger Display Setup -> Data Items. Her velger du de feltene som skal vises på skjermen, og du finner SOG på listen. Du kan også få frem SOG via Page knappen. Velg Chart/Nav Data.

Ellers er jeg positivt overrasket over den! Men for å få et "rent" bilde av kartet har jeg slått av en del funksjoner som ellers gjør bildet uoversiktlig (grid, chart boundarys, viser bare en depth contour, light sectors, range rings) Har også vlgt hvit bakgrunn på havet.

SE

Du finner i alle fall endel info om COG på side 94 i den engelske manualen.

Det er forøvrig SOG jeg er ute etter (speed over ground). Skal sjekke i den engelske manualen om det står noe der. Takk for linken.

Ny Flem.jpg

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...