Jump to content

Probl. med tømming av septiktank..

Tropic27

Recommended Posts

Septikproblemer igjen.. :puke:

I går når jeg skulle tømme septiktanken, fikk jeg ikke pumpet ut noen ting.. Har manuell tømmepumpe og gjorde som jeg alltid har gjort - åpner bunnventil og starter å pumpe. Men pumpa er steinhard og vil ikke "gå inn" igjen - står liksom med trykk i... Virker som det et form for vakuum av noe slag i anlegget..

Kan det være at ventilen i bunn ikke åpner seg? Hendelen går veldig lett og fint..(for lett??) Hvordan kan jeg få sjekket at den virkelig har åpnet seg?

Eller kan det være "noe dritt" som tetter i septikslangene ett eller annet sted?

Noen som har tips på hva jeg kan sjekke uten å måtte demontere hele anlegget?

Antar at du har ei standard Whale håndpumpe. Her er det ikke uvanlig at toilettpapir eller annet kan sette seg fast i gummiventilene i pumpa.

I så fall er enkleste fremgangsmåte å skru lokket av pumpa og rense ventilene - dette trenger ikke å bli noen stor "møkkajobb".

Hvis det er trykk i anlegget vil ikke da "spruten stå" dersom jeg demonterer pumpa? Eller mener du at jeg kan fjerne selve håndtaket og gummibelgen uten noen klin..?

Pumpa var veldig hard å trykke inn og spretter nærmest ut igjen og blir der.

Lufting blir nevnt her - dersom det er dårlig lufting kan jeg vel tilføre det ved å åpne inspeksjonsluka på tanken?

Dersom du har inspeksjonsluke er det greit å åpne denne. Om du har en eller annen form for plasttank vil du med overtrykk kunne se at denne buler litt.

Antar at bunnventilen til septikslangen ikke er skadet (fysisk kobling mellom håndtak og kule).

Du kan eventuelt forsøke å spyle litt vann eller bruke stakefjær i luftinga til tanken.

Dersom du har Whale septikpumpe et det bare litt trykk i selve membranhuset.

Takk for tipsene!

Regnet med at det var en fysisk kobling mellom håndtaket og kula i ventilen, veldig greit at det ikke er der problemet ligger..

Har plasttank med inspeksjonsluke og den er veldig grei å komme til så jeg får sjekke dette i kveld og i tillegg ta med ei stakefjør til luftinga..

Får sjekke litt nærmere på selve pumpa også - er ikke sikker på fabrikatet her men det er samme pumpa som brukes som manuelle lensepumper i de forskjellige skotta i båten..

Takk for hjelpa så langt!

• 4 uker senere...

Det har gått en stund men jeg tenkte å gi dere fasiten på problemet jeg hadde tidligere i sommer..

Feilen lå i kuleventilen.. "Stanga" håndtaket sitter i hadde tydligvis røket inne ved kula - heldigvis? i lukket posisjon..

Løste dette ved å dra båten opp på en strand ved hjelp av en 4x4 stokk under kjølen og 4 sterke mannfolk, vippe den noe over på siden slik at ventilen var over vann - inn med ny kuleventil og vips så var det fikset v :flag:

sommer_2009_010.jpg

Pratet med en rørlegger og han sa han ikke hadde vært borti at ventilen hadde røket på den måten før - det hendte at festet i selve håndtaket røk, men ikke inne på kula...

Redigert av Tropic27 (see edit history)
Pratet med en rørlegger og han sa han ikke hadde vært borti at ventilen hadde røket på den måten før

Vel, den røk vel på samme måte som kuleventilen for sjøvannsinntaket i båten min for noen år siden?

kuleventil_gammel.jpg

Lars H.

pt. Klädesholmen, Sverige

live webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...