Jump to content

Yamaha 25hk, ingen tomgang - kjører på 1 sylinder av gangen?


bib_ak

Recommended Posts

Hei. Har en Yamaha 86 modell, 25hk med lang stamme.

 

Den har et problem: Den kjører ikke på tomgang. Må ha høyt turtall for å holde den i live. OK, har prøvd en masse, renset forgasser, skiftet plugger, målt kompresjon (9,75 bar på begge) etc. men ingen ting hjelper. Og så kommer det underlige:

 

Den kjører helt likt på 1 tennplugg, uavhengig av hvilken jeg prøver. Har testet alle kombinasjoner - også med 2 tennplugger. Hva i hule er galt?

Link to post

Har begrenset feilkildene - ved å dusje bensin manuelt rett i forgasseren (spruteflaske med bensin på) går den pent på tomgang (dusjer forsiktig rett før motoren stopper, kan regulerer turtallet ganske greit på den måten).

 

Så da gjenstår bensinsystemet. Kan det være bensinpumpa? Tror egentlig ikke det, siden motoren går fint på høyt turtall. Ny tank og slange har jeg kjøpt, det er til en hver tid bensin i filterbeholderen (som ligger før pumpa).

 

Da er det vel noe som er tett i forgassern da? Har renset alle deler jeg klarte å skru fra hverandre, og sjekket at flotøren flyter riktig. Pokker, dette er irriterende - er jo slik en enkel motor...

Link to post

Kan være bensinpumpa som ikke er helt med. Har opplevd flere ganger at motorer ikke går på tomgang/lave turtall, mens den går som ei klokke på høyere turtall. Da virker det som om pumpa ikke klarer å suge til seg nok bensin på lavt turtall..

Skal ikke si det sikkert,men burde være enkelt å finne ut av :rolleyes:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post

Enkelt å sjekke, ja, men ikke billig. Var nede på den lokale marinaen, de krever 1200 kroner for bensinpumpa. Og de tar den ikke tilbake om det viser seg at det ikke var det som er problemet.

 

Har bestilt brukt forgasser og bensinpumpe av en kar i Hønefoss - kommer forhåpentlig i posten på lørdag, så får vi se. Han krevde 500 for begge deler, sikkert ok det.

Link to post

Hei! Du kan forsøke å justere på luftedysen. Den litte oppe i bakkant av forgasseren. Skru den helt inn og ut igjen ca 1-1/4. Hvis den fremdeles ikke går skru ut en kvart om gangen. Når den går på tomgang skur du forsiktig til den er oppe på en liten turtallstopp. Krever litt trening, men ikke helt umulig å få til :D

 

Hvis det er hull i membranen, vil det som regel renne bensin inn i sylindrene gjennom vakumhullet til pumpen. De rivner som regel i den runde kanten som beveger på seg.

 

R

Link to post

rhummels: Nei, det er langt frem til justering av luft... Motoren stopper om den ikke får 50% av fullt turtall eller mer. Altså, ikke at jeg må gi "litt gass" manuelt, men ruse på som gubbe på 80 med sixpence i Ascona...

 

"... renne bensin inn i sylindrene ..." - den skjønte jeg ikke. Bensinpumpen er fritstående før forgasser...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...