bib_ak Startet 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2009 Hei. Har en Yamaha 86 modell, 25hk med lang stamme. Den har et problem: Den kjører ikke på tomgang. Må ha høyt turtall for å holde den i live. OK, har prøvd en masse, renset forgasser, skiftet plugger, målt kompresjon (9,75 bar på begge) etc. men ingen ting hjelper. Og så kommer det underlige: Den kjører helt likt på 1 tennplugg, uavhengig av hvilken jeg prøver. Har testet alle kombinasjoner - også med 2 tennplugger. Hva i hule er galt? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Har denne modellen 1 gasser? Fiser den ut av gasseren? Sjekk innsugsmembranen.. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Ja, 1 forgasser, det fiser ikke. Innsugmembranen ligger vel i bensinpumpa? Lurt å åpne denne? Er det ikke fjærer og slikt som "spretter" ut? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Ligger innom gasseren. Tviler på at det er den siden det ikke "fiser" i gasseren. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Har begrenset feilkildene - ved å dusje bensin manuelt rett i forgasseren (spruteflaske med bensin på) går den pent på tomgang (dusjer forsiktig rett før motoren stopper, kan regulerer turtallet ganske greit på den måten). Så da gjenstår bensinsystemet. Kan det være bensinpumpa? Tror egentlig ikke det, siden motoren går fint på høyt turtall. Ny tank og slange har jeg kjøpt, det er til en hver tid bensin i filterbeholderen (som ligger før pumpa). Da er det vel noe som er tett i forgassern da? Har renset alle deler jeg klarte å skru fra hverandre, og sjekket at flotøren flyter riktig. Pokker, dette er irriterende - er jo slik en enkel motor... Sitér dette innlegget Link to post
Mossmann Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Kan være bensinpumpa som ikke er helt med. Har opplevd flere ganger at motorer ikke går på tomgang/lave turtall, mens den går som ei klokke på høyere turtall. Da virker det som om pumpa ikke klarer å suge til seg nok bensin på lavt turtall.. Skal ikke si det sikkert,men burde være enkelt å finne ut av Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
bib_ak Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Enkelt å sjekke, ja, men ikke billig. Var nede på den lokale marinaen, de krever 1200 kroner for bensinpumpa. Og de tar den ikke tilbake om det viser seg at det ikke var det som er problemet. Har bestilt brukt forgasser og bensinpumpe av en kar i Hønefoss - kommer forhåpentlig i posten på lørdag, så får vi se. Han krevde 500 for begge deler, sikkert ok det. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 De eer 2 ting som skjer med pumpene til yam: Hull i den bakere membran, og fliser eller biter som detter av ventilene. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Jeg har nå åpnet bensinpumpa, kun 1 fjær, så det var ikke så farlig... Kunne ikke se noen hull i membran noe sted, men dette behøver kanskje ikke være så stort at man ser det for at det skal være et problem? Dog, de virket heller ikke særlig spenstige... Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Hei! Du kan forsøke å justere på luftedysen. Den litte oppe i bakkant av forgasseren. Skru den helt inn og ut igjen ca 1-1/4. Hvis den fremdeles ikke går skru ut en kvart om gangen. Når den går på tomgang skur du forsiktig til den er oppe på en liten turtallstopp. Krever litt trening, men ikke helt umulig å få til :D Hvis det er hull i membranen, vil det som regel renne bensin inn i sylindrene gjennom vakumhullet til pumpen. De rivner som regel i den runde kanten som beveger på seg. R Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 rhummels: Nei, det er langt frem til justering av luft... Motoren stopper om den ikke får 50% av fullt turtall eller mer. Altså, ikke at jeg må gi "litt gass" manuelt, men ruse på som gubbe på 80 med sixpence i Ascona... "... renne bensin inn i sylindrene ..." - den skjønte jeg ikke. Bensinpumpen er fritstående før forgasser... Sitér dette innlegget Link to post
JonasBårdsen Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Tror det er liten innsprøytning på tomgang. Altså en feil innstilt forgasser i ditt tilfelle. Lever til reperasjon og kjør! Sitér dette innlegget Link to post
JonasBårdsen Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Tror det er liten innsprøytning på tomgang. Altså en feil innstilt forgasser i ditt tilfelle. Lever til reperasjon og kjør! Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 (redigert) Problemet var forgasseren ja. Den brukte jeg kjøpte gjorde gjorde susen, selv om den måtte modifiseres litt for å passe. Nå maler den som en katt på tomgang igjen :) Synd man ikke kan markere tråd som løst her... Redigert 23.Juli.2009 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Det er jo det du nettopp har gjort! En liten tilbakemelding i tråden om at problemet er løst og hvordan, så kan alle i ettertid se hva som var problemet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bib_ak Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Joda, mener bare at i mange fora er det høffelig å redigere overskriften i første post med "løst". ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.