Jump to content

20 fots Lyngholmsbåt flyter ikke... Brenne eller selge?

gullars

Recommended Posts

Hei.

Vi har en Lyngholmsbåt liggende i naustet. Kjøpte den for mange år siden, fikk overhalt motoren, men den har ikke vært sjøsatt. Vel, det ble forsøkt én gang, men den gikk rett til bunns. Ble løftet opp rimelig kjapt, og motoren fungerer fortsatt helt fint.

Vi ønsker å gjøre naustet litt mer anvendelig for en større båt, men må da kvitte oss med denne Lyngholmsbåten. Er det mulig å få noen penger for den, og at noen kommer og henter den? Regner jo med at en person med _litt_ peiling enkelt kunne fått den til å fungere, da jeg vil tro at det er mulig å gjøre skroget tett...

Har ikke så mye harde fakta å komme med her jeg sitter nå annet enn at den er ca 20 fot og har innebygget motor. Kan selvsagt kjøre ut til naustet og sjekke opp i det, hvis jeg bare vet hva jeg skal se etter...

Mener for øvrig å huske at den ligner veldig mye på båten på bildet.

84_-645997975.jpg

Håper på oppklarende svar! :)

Redigert av gullars (see edit history)

Du skrekk og du gru; man slakter da ikke hellige kyr :cryin::cryin:

At en gammel trebåt ikke flyter etter å ha ligget mange år på land er slett ikke første gangen og heller ikke den siste. Den trenger bare litt tid for å trutne, så enten må dere ha den hengende i kranstroppene, stå halvveis inne i en strand, eller sikre den på annen måte. Hvis man før sjøsetting presser fett, margarin eller lignende i de verste sprekkene går det enda bedre.

Lykke til med Lyngholmsbåten - når den i tillegg har en gangbar SABB er det jo et rent klenodium!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Velkommen til forumet!Gjør som Poseidon sier,i løpet av et døgn og to,er den tett.Satte selv en Askvik på sjøen nettopp,den har ligget på land siden i fjor høst,kunne se gjennom den flere plasser,det fosset vann inn over alt.Har en el.pumpe som gikk hele tiden,etter noen timer var det betraktelig bedre,1-2 døgn tett som en flaske.Så for all del,ikke brenn den. :cool:

Takk for alle svar!

Forstår at brenning utgår. Denne båten har imidlertid ikke ligget på land bare i noen få år, men sikkert nærmere 30... Jeg tror dermed ikke det bare er å sjøsette den. Skroget må sikkert finpusses litt, hvordan man enn gjør det. Uansett tror jeg ikke jeg er riktig person for denslags, ettersom jeg aldri har gjort stort mer vedlikehold enn å bone en plastbåt.

1. Hvis den skal pusses opp: Hvordan bør jeg gå frem? Hva vil det koste? Hvor lang tid bør jeg bruke? Har jo ferie et par uker til, så det hadde kanskje vært et greit prosjekt å slå i hjel litt tid med...

2. Hvis den skal selges, hvor mye kan vi forvente å få for den? Hvilken salgskanal er grei for slike båter? Finn.no?

Redigert av gullars (see edit history)

En ting er helt klart ikke brenn den

det er det samme som og banne i sarons dal

dette er jo et klenodium.

Selv om jeg i dag har plastbåt har jeg i mange år hatt trebåt (skulle gjerne hatt det jeg men nedstemt i heimen )

En ting du IKKE skal gjøre er og fylle vann på innsiden det skader båten slik som det blir sagt i innlegg over.

det beste du kan gjøre er og sette den på fjorden helst på ett sted med sand/leirebunn sette på pumpe innvendig

og prøve og holde vannet ute

er sprekkene store kan du dra en pressening rundt utvendig mens båten står på land fylle denne med litt vann

slik att bordgangene blir fuktige hold dem fuktige i noen dager så er de største sprekker borte.

dereter gjør du som i trinn 1

lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...