Frøken Fryd Startet 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2009 Det er mange å velge mellom men hvis man setter litt kriterier til utstyret så lurer jeg på om det finnes en grei boks til formålet. -Boksens hovedhensikt er å koble laptopen min til eksisterende nettverk i båten (Furuno Navnet), den må ha mulighet for dhcp slik at jeg ikke trenger å sette addresse hver gang jeg er i båten. -Boksen skal kobles til 12Vdc, muligens via ett adapter. Billigeste alternativet da er om boksen benytter DC 12V eller lavere. -Minst mulig boks gir enklest mulig montering, det er en fordel at den kan monteres permanent på skott. -Har hørt at noen av disse boksene kan benyttes i kombinasjon med en usb 3G modul, det kunne jo vert morsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Her var jo en - Dovado! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Hvorfor i Off-Topic? Flytter den! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Ja hvorfor det, jeg gikk like godt på Clas Ohlson og kjøpte meg en, skal teste den litt hjemme før jeg setter den i båten. Jeg har ett ønske om å kunne benytte 3G telefonen sammen med denne. Kan komme tilbake til om dette virker eller ikke... Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Hei. Jeg bruker Ice sin trådløse ruter i min båt, den fungerer helt topp. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Selvsagt får jeg ikke endret subnet masken og leser i manualen "It is not possible to change the subnet mask." Det betyr kort og greit at man ikke kan benytte ruteren slik Furuno Navnet (255.255.0.0) er satt opp, da blir den levert inn i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 Bortsett fra 12V, er det noe ved en slik ruter som ikke er helt alminnelig hyllevare? Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 16.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 (redigert) d-link - dir-451, 3g støtte, bruker den på netcom sin løsning på hytta. Usikker på innspenning (er ekstern transformator i hvertfall) kan endre subnet mask etter hva jeg skjønner. edit: komplett selger den, har den dog ikke på lager akkurat nå ser jeg. Redigert 16.Juli.2009 av espenal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Bortsett fra 12V, er det noe ved en slik ruter som ikke er helt alminnelig hyllevare? Ja den benytter seg av en usb 3G modem. d-link - dir-451, 3g støtte, bruker den på netcom sin løsning på hytta. Usikker på innspenning (er ekstern transformator i hvertfall) kan endre subnet mask etter hva jeg skjønner. Du bruker usb-modem eller? Hvordan er det med å benytte windows mobile og dele internettilgang via usb? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Fikk bekreftelse fra Dovado at den hverken støtter mobiltelefoner eller endring av subnet. Til sitt forsvar mente de at de støttet flere usb modem enn andre... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 For oss som ikke har noe Furuno-system i båten: Kan jeg kjøpe en slik Dovado-ruter og plugge mitt Netcom Connect USB-modem til denne? For deretter å få trådløst internett til 2-3 bærbare PC-er? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 For oss som ikke har noe Furuno-system i båten:Kan jeg kjøpe en slik Dovado-ruter og plugge mitt Netcom Connect USB-modem til denne? For deretter å få trådløst internett til 2-3 bærbare PC-er? Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 dir 451 støtter kun bestemte modemer (se liste på d-link) sine sider, bruker netcom 3g usb modem ja. mener å huske at den ikke støtter noen mobiltelefoner desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Kan jeg kjøpe en slik Dovado-ruter og plugge mitt Netcom Connect USB-modem til denne?For deretter å få trådløst internett til 2-3 bærbare PC-er? Kjøpte en Dovado på Clas Ohlson. Pakket ut, koblet på. Fungerer perfekt!! Tusen takk for tipset! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
MagnarA Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Dette var interessant. Betyr dette at man kan kjøpe en Dovado router og bruke til ICI i stedet for den router ICE tilbyr som koster kr 2495,-? Det vil i såfall også være fint å vite om den passer til en ekstern antenne som ICE tilbyr eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Betyr dette at man kan kjøpe en Dovado router og bruke til ICI Ingen som har forsøkt dette? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Option Globesurfer III HSUPA EDGE/3G Router Noe sånt du er ute etter? Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Roggen Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Har god erfaring med Zyxel Zywall 2WG (som omtrent var eneste alternativ da den kom på markedet), men det finnes nok billigere løsninger i dag. Eget PCMCIA-kort må kjøpes for å kjøre 3G/HSDPA. Tror den har det du måtte ønske av subnet/VPN/trådløst/LAN-soner etc.etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Dette var interessant. Betyr dette at man kan kjøpe en Dovado router og bruke til ICI i stedet for den router ICE tilbyr som koster kr 2495,-? Jeg har ikke prøvd, men det står jo klart og tydelig her at det skal funke. Bruk ditt eksisterende 3G/HSPA modem fra Telenor, NetCom, Network Norway, ICE m.fl.. USB-modemet plugges i routeren i stedet for i PCen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Salt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Det betyr vel at du kan kople dovado-ruteren til ICEs modem. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
alidal Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Test av Dovado Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Hva anbefales i dag? Må ha ekstern antenne inngang og kunne brukes med chess usb modem. (forlenging/flytting av usb modem er ikke et alternativ) Helst 12 vdc matespenning. (ikke ett absolutt krav) Ev. hvilken antenne? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Jeg har nettopp mottatt en ZyXEL NBG4115 ruter, om den virker gjenstår å se. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 hei Noen sier at iphone kan virke som trådløs router. Noen som har prøvd det? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Noen sier at iphone kan virke som trådløs router. Noen som har prøvd det? Jeg har ikke prøvd iPhone til dette, men min HTC Desire HD fungerer utmerket som trådløs router. iPhone burde også funke.... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.