Jump to content

Trådløs router til båt

Frøken Fryd

Recommended Posts

Det er mange å velge mellom men hvis man setter litt kriterier til utstyret så lurer jeg på om det finnes en grei boks til formålet.

-Boksens hovedhensikt er å koble laptopen min til eksisterende nettverk i båten (Furuno Navnet), den må ha mulighet for dhcp slik at jeg ikke trenger å sette addresse hver gang jeg er i båten.

-Boksen skal kobles til 12Vdc, muligens via ett adapter. Billigeste alternativet da er om boksen benytter DC 12V eller lavere.

-Minst mulig boks gir enklest mulig montering, det er en fordel at den kan monteres permanent på skott.

-Har hørt at noen av disse boksene kan benyttes i kombinasjon med en usb 3G modul, det kunne jo vert morsomt.

Ja hvorfor det, jeg gikk like godt på Clas Ohlson og kjøpte meg en, skal teste den litt hjemme før jeg setter den i båten. Jeg har ett ønske om å kunne benytte 3G telefonen sammen med denne. Kan komme tilbake til om dette virker eller ikke...

Selvsagt får jeg ikke endret subnet masken og leser i manualen "It is not possible to change the subnet mask."

Det betyr kort og greit at man ikke kan benytte ruteren slik Furuno Navnet (255.255.0.0) er satt opp, da blir den levert inn i morgen :sad:

Bortsett fra 12V, er det noe ved en slik ruter som ikke er helt alminnelig hyllevare?

Ja den benytter seg av en usb 3G modem.

d-link - dir-451, 3g støtte, bruker den på netcom sin løsning på hytta. Usikker på innspenning (er ekstern transformator i hvertfall) kan endre subnet mask etter hva jeg skjønner.

Du bruker usb-modem eller? Hvordan er det med å benytte windows mobile og dele internettilgang via usb?

• 1 måned senere...
Kan jeg kjøpe en slik Dovado-ruter og plugge mitt Netcom Connect USB-modem til denne?

For deretter å få trådløst internett til 2-3 bærbare PC-er?

Kjøpte en Dovado på Clas Ohlson.

Pakket ut, koblet på. Fungerer perfekt!!

Tusen takk for tipset!

Buster X med Yamaha 70

Har god erfaring med Zyxel Zywall 2WG (som omtrent var eneste alternativ da den kom på markedet), men det finnes nok billigere løsninger i dag. Eget PCMCIA-kort må kjøpes for å kjøre 3G/HSDPA. Tror den har det du måtte ønske av subnet/VPN/trådløst/LAN-soner etc.etc.

Dette var interessant. Betyr dette at man kan kjøpe en Dovado router og bruke til ICI i stedet for den router ICE tilbyr som koster kr 2495,-?

Jeg har ikke prøvd, men det står jo klart og tydelig her at det skal funke.

Bruk ditt eksisterende 3G/HSPA modem fra Telenor, NetCom, Network Norway, ICE m.fl..

USB-modemet plugges i routeren i stedet for i PCen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

• 1 år senere...

Noen sier at iphone kan virke som trådløs router. Noen som har prøvd det?

Jeg har ikke prøvd iPhone til dette, men min HTC Desire HD fungerer utmerket som trådløs router. iPhone burde også funke....

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...