Jump to content

Braut grønskekrutt på teakdekk?

JanB

Recommended Posts

Tar sjangsen på å svare selv om jeg er Hordalending :giggle: Dette middelet er vel en ganske standard teresserens type med sopp/algedrepende funksjon? Da vil det nok virke utmerket på teak, og ikke gi noen skader. Regner med du har valgt å ha teaken ubehandlet? Kan i hvert fall ikke tenke meg at du vil gjøre noe galt ved å benytte dette.

jeg har brukt Grønskekrutt på mange ting, du kan sikkert og bruke det på teak dekket ditt, men det skjer jo ikke over natten..

Så et umiddelbart resultat får du nok med å skure det vekk.

Det er ikke vanlig sopp / algedreper, det er noen mikrobiologiske greier som "eter" opp grønsken. Virker veldig bra på kjellermuren på skyggesiden, som alltid ble grønn, nå holder den seg like fin, uten grønske. Frisker opp av og til med å gi en ny dusj på de områdene jeg vil ha beskyttet.

Så på den måten kan sikkert og teak dekket holdes i sjakk uten at du må gjøre noe mer med det.

Skurekost er vel ikkje heilt god latin på teakdekk, 2nd Trikker'n.

Jo, eg har prøvd med grønnsåpa og klut i dag, men det tek ikkje all grønska. Teaken er litt ugjevn (etter at tidlegare eigar har brukt skurekost og høgtrykkspylar!) og skulle eigentleg vore pussa ned (men det rekk eg ikkje før ferien...). Dermed er grønska spesielt vanskeleg å få bort der det er furer.

Twilight: Ja det er ubehandla dekk.

Redigert av janb (see edit history)

Her på vestlandet er vi velsignet med mengder av regnvær, bortimot hver dag! :diving: Derfor blir det meste grønt, deriblant teakdekk. Så om grønnsåpe fungerer fint østpå, så er det kanskje slik at det må sterkere lut til her i regnværsbeltet...

(Skulle hatt en smiley med paraply her, hvorfor har vi ikke det... :confused::lol: )

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Nokon som kjenner til om Braut grønskekrutt kan brukast på "grøne" teakdekk? Skal vistnok vera svært effektivt på andre underlag...........

Dette produktet kan jo brukes til så mye.... bl.a. mose/grønskefjerning på takpanner. Skjelden har jeg fått så lite igjen for "så mye" penger. Så hvis effekten er "like god" på teak-dekk så tror jeg at jeg ville brukt tid og penger på andre stoffer....... :rolleyes: .

Mvh. Hafrsfjord

Skurekost er vel ikkje heilt god latin på teakdekk, 2nd Trikker'n.

Det er altså vi uenige i.

Teaken er litt ugjevn (etter at tidlegare eigar har brukt skurekost og høgtrykkspylar!) og skulle eigentleg vore pussa ned (men det rekk eg ikkje før ferien...). .

Høytrykkspyling av teakdekk er ingen god idè. Det blir rent og fint - og ruglete. Gir fint grip å gå på, men et helvete å holde rent.

Skurekosten skal ikke brukes i ved-retningen!

Har man dog gjort dette så oppstår det en ond spiral. Eneste måten å få det rent på er å fortsette - med ved-retningen - som graver enda mer og gjør det bare verre. Har man på toppen av alt brukt høytrykks splyer - er det bare en løsning. Slip teaken plan igjen - noe som kan være nesten umulig.

På Radich, hvor det er furudekk - mykere enn teak - brukte dekksgjengen halve kokosnøttskall (med busta på) og skrubbet på tvers.

Dette produktet kan jo brukes til så mye.... bl.a. mose/grønskefjerning på takpanner. Skjelden har jeg fått så lite igjen for "så mye" penger. Så hvis effekten er "like god" på teak-dekk så tror jeg at jeg ville brukt tid og penger på andre stoffer....... :rolleyes: .

Mvh. Hafrsfjord

Må nok si meg enig her! Hadde en selger innom firma mitt som skulle selge dette vidunderstoffet mot grønske. Jeg ba ham sprøyte på rikelig mengde på en egnet plass og komme tilbake etter et par uker, så skulle vi se. De gjorde han og etter å ha inspisert stede "sitt", satte han seg i bilen og kjørte igjen uten å komme opp på kontoret engang :nonod:

• 4 måneder senere...

Fant igjen ein tråd eg starta i sommar, som treng ei oppdatering:

Trass i åtvaringar, kjøpte eg ei kanne med Braut grønskekrutt under årets ferietur til Stavanger. Fekk ikkje prøvd det før ut på ettersommaren, men då spruta eg stoffet på dekket i rikelege mengder. Og det virka! :smash:

Eg sjekka først etter at stoffet hadde virka halvanna veke, og då var mesteparten av grønska borte. Det skal leggast til at eg var svært heldig med været. Dette blei gjort i ein godversperiode med temperaturar godt opp på 20-talet. I følgje bruksanvisninga er god temperatur medverkande til godt resultat. Gjentok seinare behandlinga på andre stader som ikkje hadde vore med i første runde. Også då blei resultatet bra, trass i at verforholda då var dårlegare.

Mi erfaring med Braut grønskekrutt til fjerning av grønske er difor god. Men det held ikkje grønska vekke i all evighet. Etter ein del regn, kombinert med påfølgande soldagar, har ny grønske begynt å gro fram i løpet av hausten. Så det blir ny runde til våren...

Braut grønskekrutt er (som jone skriv over) ikkje vanleg sopp- eller algedrepar, men eit biologisk produkt som på eit eller anna vis "ét opp" grønska.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...