Bergsholmen Startet 17.Juli.2009 Del på Facebook Startet 17.Juli.2009 Hei. Har sittet og lest en del her inne på BP og sett at noen skriver at startgass på 2 takter er "fy fy" og at dei ikke tåler det. Men hva kan gå galt? Hva tåler ikke startgass? Reedventilene? Vet at startgass er "fy fy" uansett type motor og siste utvei. Men hadde problem med min motor (Suzuki DT90 V4 1998mod) i fjor høst når den var nyinnkjøpt. Den nektet plent å starte uten startgass, så den fikk vel en 3-4 ganger der den ble startet med startgass. I vinter fikk den en gjennomgang av bensinsystemet og starter veldig lett å fint nå. Men den "lugger" ved pådrag på lavt turtall, men går egentlig bra med høyere turtall. Har justert pilotskuene til det oppgitte, og litt ut og inn. Så feilen ligger ikke der. Kan det være reedventilene mine som ikke er helt i orden? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
RanaPlast15 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Startgass er ikkje "fy-fy",men på 2-takt og diesel er dette et anna scenario. Blir det brukt gang på gang etter hverandre uten å få start på en 2-takt blir det dårlig med smøring i sylinder osv da oljen i bensinen skal smøre denne. På en diesel kan gassen antennes av glødeplugger og få et kraftig tilbakeslag! Er det 1 lugging før den går som den skal,eller luggere den hele tiden på et gitt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Er lugging mer eller mindre hele veien. Spesielt mellom 1500 og 2500 omd. Har du noen formening om hva dette er? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
RanaPlast15 Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Forgasser eller EFI dette? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 I vinter fikk den en gjennomgang av bensinsystemet og starter veldig lett å fint nå.Men den "lugger" ved pådrag på lavt turtall, men går egentlig bra med høyere turtall. Kan det være reedventilene mine som ikke er helt i orden? Kjenner ikke til disse motorene så svaret er bare basert på erfaringer med 2-taktere generelt.. Første tanke er at forgasserne er justert litt magert, men kan også være på tide å få synkronisert forholdet imellom forgasser og tenning... Har justert pilotskuene til det oppgitte, og litt ut og inn. Så feilen ligger ikke der. Regner med at du mener lav hastighets blandeskruene ( justere blandingsforholdet imellom luft og bensin ), den oppgitte justeringa er bare en grunn innstilling, den MÅ etterjusteres med motoren igang, gjelder å finne forgasserens "sweet spot" der motoren går lettest/høyest på tomgang ( selve tomgangen justeres ned med egen justering ) , må ofte justeres litt imot den fetere siden. . Kan det være reedventilene mine som ikke er helt i orden? Generelt lite feil på reed ventiler, men kan selvsagt forekomme.... Hvordan går motoren på lav tomgang ?? eventuelle feil merkes best her... ved høyere turtal er ventilene stort set oppe hele tiden ( rekker ikke å lukke helt ) Hold et visittkort et par cm ifra forgasser åpningen..... blir korte bløtt, spytter motoren bensin ut av forgasseren , er noen av forgasserne verre ?? Hvis JA, KAN du ha defekte reed ventiler, Er lugging mer eller mindre hele veien. Spesielt mellom 1500 og 2500 omd. For magert justert forgasser eller missforhold imellom forgassere og tenning . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 En 2-takter har kun oljetilsetting i bensin (evt fra separat tank) som eneste smøring. Startgass er sterk rensende og vasker like godt som lynol og feks brakeclean. Det som skjer ved bruk av startgass er at sylinderveggene vaskes ren for smørefilmen fra olja, og kan føre til ekstra slitasje. I verste fall kan motoren skjære seg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.