Jump to content

Mekke bunn i spilebunnsjolle

Suzuki

Recommended Posts

heisann,

har en Arimar 2,4 meters jolle med spilebunn.

Alle som har erfaring med denne type jolle, vet at de kan karakteriseres som "vinglete" å trå på.

Jeg har nå vurdert å bytte denne, men kassa er tom, så andre løsninger skal vurderes.

Lurer i så måte på å legge i en bunnplate av finer, evt med en liten kjøl på da duken er ganske "slapp" når bunnspilene fjernes.

Noen som har erfaringer med dette ? Duger 12 mm vannfast finer, eller bør jeg satse på 15 mm ?

Synspunkter, tips og ideer mottas

Suzuki

No boat needed..

Hej Suzuki !

Eftersom du ikke får några svar så kan ju jag 'synse' litt

jeg har en Suzumar ! (tilhör vel Suzuki-familjen.......... :smiley:)

Bilde

den har 3-4 aluminium plater med en lang U-balk/profil på var side som stiver opp den!

u-balken er vel ca 2-3cm i höjd..................

om du sågar till en 12-15mm vannfast faner efter bunnformen o 'klär' den runt om

med en slang som er uppskuren i ena siden så att alla sider er 'myke'  

sen skall du ha en kjöl utav den 'sladdriga' bunn,    i Suzumaren er det som en lang oppblås-

bar pölse som ligger unde durkplaterna. Det finns ett hål i den fremste bunnplaten der

ventilen till den oppblåsbare kjölen  stikker opp!

vet ikke bare vad du skall anvende till 'kjölpölse', den måste ju ligge rakt o ligge fast,

kansje man kunde sette den fast oppåt mot fanerplaten på noe sett.............

men jag tror att du ville fått en betydligt bedre bunn en spille-bunn.......

men dette er bare litt 'synsing' framför datorn og ikke noe praktiske test...........

(kjölen og v-formen av undervannskroppen er dock lite viktig för fartsegenskaperna!)

det skall ju heller ikke koste skjorten ett sådant prosjekt ner du kjöper en ny under 10'kr!

:smiley:

S/Y Gunga Din

kjølen dannes f.eks av en 2"x4" som formes med høvel til pasende profil og skrus / limes fast i finerdørken fra undersiden.

Enig med du, må bli litt "økonomi prosjekt" da jeg også kan selge jolla og kjøpe en annen, med et passende mellomlag..  ( og da slipper jeg all jobben også... )

Suzuki

No boat needed..

kjølen dannes f.eks av en 2"x4" som formes med høvel til pasende profil og skrus / limes fast i finerdørken fra undersiden.

Enig med du, må bli litt "økonomi prosjekt" da jeg også kan selge jolla og kjøpe en annen, med et passende mellomlag..  ( og da slipper jeg all jobben også... )

Suzuki

Hej Suzuki!

tror ikke du kan bruke en 2"x4", du skall nog ha noe som er litt 'softere', og ner jag tenker

efter så tror jag kjölen ligger bare på den främre halven o tynner ut akterut.........

kjölen blåses opp som det siste momentet....för o strekke ut bunn i en V-profil....

tenkte ett tag på ett par små fendrer som man surrede fast i platen efter varandra.....

S/Y Gunga Din

Hej Suzuki!

tror ikke du kan bruke en 2"x4", du skall nog ha noe som er litt 'softere', og ner jag tenker

efter så tror jag kjölen ligger bare på den främre halven o tynner ut akterut.........

kjölen blåses opp som det siste momentet....för o strekke ut bunn i en V-profil....

tenkte ett tag på ett par små fendrer som man surrede fast i platen efter varandra.....

har hatt endel gummibåter, og brukt endel flere. Min forrige gummibåt med litt størrelse på ( Quicksilver 4.30 ) hadde den luftkjølen du skisserer. Var middels fornøyd med den. Funker sikkert bedre på mindre båter, der belastningene er mindre..

Ser du på større båter av typen Bombard Commando, brukes trekjøl. Denne blir stivere og er  mer solid enn luftkjøl. Ulempene er at den er vanskeligere å pakke ned, samt tyngre.

Tenkte en kjølfinne av tre ville gjøre susen jeg da, men vi får se hva det er plass til etter at dørken blir lagt på plass..

En 2"x4" vil kunne formes til en flott kile i lengdretningen, og med den passende "spiss" nedover. Burde være lett å forme med en el høvel og litt saging, samt båndpusser etc.

Suzuki

No boat needed..

• 7 måneder senere...

Yrde meddebatanter !

At jeg ikke mottar et eneste tips på forslag om "how to" plaste inn en skumplate, for å lage en lett, stiv bunn i jolla; aksepteres ikke. :nono:

Jacofoam, Divinycll, polyester, epoxy, matte, antall gram, antall lag, hvordan begynne, kan "kjernematerialet" skjøtes, osv osv. :cool:

Plasting er nok det eneste som har med båt å gjørra, jeg ALDRI har testet, så da er det jo påtide.

Eller ? :rolleyes:

Suggestions, bitte ! :lol:

Suzuki

No boat needed..

Yrde meddebatanter !

At jeg ikke mottar et eneste tips på forslag om "how to" plaste inn en skumplate, for å lage en lett, stiv bunn i jolla; aksepteres ikke.  :nono:

Jacofoam, Divinycll, polyester, epoxy, matte, antall gram, antall lag, hvordan begynne, kan "kjernematerialet" skjøtes, osv osv. :cool:

Plasting er nok det eneste som har med båt å gjørra, jeg ALDRI har testet, så da er det jo påtide.

Eller ? :rolleyes:

Suggestions, bitte !  :lol:

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

For endel år-siden, byttet j ut tredørken i en zodiac 310 med en 3 mm aluminiumsplate som j lagde en liten knekk langsmed midten, og en liten knekk i baugen der skjøten mellom 1. og 2. dørkeplate møttes.

men den ble avsluttet ved den bakerste dørkplaten som j beholdt og monterte den sammen med aluminiumsplaten med skjøtelister og la en liste rundt for å beskytte gummien i båten.

dette den gang j jobbet som sveiser hos thune-eureka på tranby. (1982-85)

dette fungerte meget bra og båten ble mer forutsigbar i sjøen.

når d gjelder å plaste inn isoleringsplater etc. se mitt emne:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9225

med vennlig

joda, sikkert smart med bunn i alu plater.

For meg er dette uaktuelt, vil ha en innplastet plate, og den tråden du viser til, gir meg egentlig flere spm. enn svar..

Får se om jeg får tak i litt DIAB DIVINYCELL et sted. Finnes andre merkavare navn på sånne celleplater ? For fant jeg avstandsmateriale som tålte polysester, blir vel det billigst .. ? Eller er f.eks 2 lag 220 gr matte tilstrekkelig, om jeg benytter epoxy ?

Dimensjonerer man epoxy og polyester forskjellig mht. antall lag / mengde matte ?

Suzuki

No boat needed..

Hadde en gang i tiden en Maxxon 270 som jeg syntes veide ett tonn. Løsningen ble å hive ut finerbunnen og erstatte den med plast .Jeg avla ett besøk på et fryseanlegg under utbygging og fikk ett stykke avkapp av 15cm. tykk polyurethan isolasjon. Med finerbunnen som mal skar jeg til denne med passe V bunn. To lag 450 grams matte og polyester ble lagt rundt det hele ,avsluttet med toppcote med litt sand på oversiden for antiskli. Båten ble betydelig bedre for motor og vekten ti kilo lettere.

gir meg ikke

grunnet vekt, er det nok en selvmekket skumkjerne løsning som er aktuell.

Om jeg skal støpe på en Jacofoam plate, bør jeg vel ripe opp overflaten på noe sett, eller bør jeg "impregnere" med poxy først kanskje ? For å få feste mener jeg ..

Og, hvor tykt bør kjernematerialet være ? Mitt forslag er 20mm...

Suzuki

No boat needed..

gir meg ikke

grunnet vekt, er det nok en selvmekket skumkjerne løsning som er aktuell.

Om jeg skal støpe på en Jacofoam plate, bør jeg vel ripe opp overflaten på noe sett, eller bør jeg "impregnere" med poxy først kanskje ? For å få feste mener jeg ..

Og, hvor tykt bør kjernematerialet være ? Mitt forslag er 20mm...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Suzuki, får vi en rapport i etterkant om hvordan dette støpeprosjektet går?

med vennlig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...