TC Pro Startet 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2009 Hei båtkyndige Vi er en familie på fire (2 voksne med tvillinggutter på 6 år) som vurdere å kjøpe en B 37 AC eller en B 38 AC fra ca. 2000 - 2003. Begge har 3 kabiner, langsgående bysse og relativt stor salong. Men hva er egentlig forskjellen på dem? 38 foteren er så langt jeg kan se ca 80 cm lengre og litt bredere, men også ca kr 150 000 dyrere og ett tonn tyngre. Vi skal neppe seile mange regattaene, men seilegenskapene bør jo være slik at man gidder å heise seil på tur også. Vi er på jakt etter en båt som er letthåndterlig både for seil og i havn, men hvor det også er OK plass for familien. Mao så liten og lett som mulig uten å bli trang inni. Selv er jeg 192 cm lang. Er det stor forskjell på takhøyde og lengde på køyene i forpiggen? Takk for konstruktive svar. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Kjenner en del til 38 ac. Trekabineren her har mange positive sider. Det som er skuffende er mangel på komfort på dassen, trang salong og kjip cockpit. Hvis du lever med det er den fin. Den seiler greit med den dype kjølen og foldepropell. Men litt rank er den jo. 37 ac vet jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Vår Sommer Ro Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Forskjellen er at 38' er lengre bredere og høyere....den har rett og slett større volum enn 37'. Er du 1,92 så vil også 38' bli i minste laget for deg. Jeg er 1,81 og stryker såvidt i taket på min 38'. Nyere 39' og 42' har derimot mye mer takhøyde. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 (redigert) Jeg har hatt begge to.. dvs jeg hadde en 1998 Bavaria 36 AC som byttet navn til 37 AC i 1999 eller 2000. 38'en seiler mye bedre, skjærer ikke så lett opp i vinden. Alternativt ville jeg også ha vurdert neste versjon av Bavaria 36 som har "sofaene ute i skutesidene" og som ikke har langsgående "kjøkken". Salongen blir mye bedre. Hvis du kan klare deg med 2 lugarer, får du også et mye bedre "bad" enn i tre lugars versjonene. Redigert 6.August.2009 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.