Jump to content

Noen som har erfaringer med Mercruiser Diesel


Tranzsander

Recommended Posts

Angående hvorfor det heter CumminsMercruiser(CMD).

Mercruiser er idag bare innenbords bensinmotorer. For et par år siden slo mercruiser sin dieselavdeling seg sammen med cummins sin båtmotoravdeling. Tror det endte slik at cummins fikk tilgang på mercruiser sitt forhandlernettverk, mens mercruiser fikk tilgang til cummins sin teknologi.

Link to post

cummins mercruiser er de nye, de har brukt litt div blokker før, f.eks. 7.3 v8 som er en ford motor.

 

cummins er en levrandør av dieselmotor for INDUSTRI, dvs hjullastere, dumpere, gravemaskiner, skip osv, mildt sagt rå motorer og holder evig lenge. trygt kjøp :) cummins havner endel høyere på listen min enn yanmar og "up there" med nye D serien til volvo penta.

 

cummins mercruiser samarbeidet betyr kort fortalt at du nå får masse cumminsmotorer med bravo drev osv, før har cummins motorene vært koblet på vanlige båtgir på større skip og ikke vært tilgjengelig med hekkagregat.

 

sitter og titter på 29 foter nå med eldre dieselmotor og sikler fælt på å dytte i noe nyere cummins da, f.eks. en 5.9... nam!

cummins kan diesel.

Link to post

De fleste som har erfaring med mercruiser diesel har vel det gjennom motorene som er laget hos VM Motori i Italia. Dvs alle motorene fra 2 liter til 4,2 liter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som absolutt teknologisk idiot (en posisjon jeg fortsatt holder) skiftet jeg min Volvo med en Mercruiser i forrige båt. Fikk foretatt en fullstendig utskifting, inklusive gearboks, aksel propeller. Dette skjedde etter en laaaaaaaang rekke med problemer med den lokale Volvoforhandler, som i følge Volvo Norge var et av deres beste verksteder.

 

Fra og med prøveturen var det en distinkt ulyd, som fagfolk etterhvert lokaliserte til en eller annen plate i gearboksen, type ZF. Det medførte allehånde frustrasjoner, med dagens noe kyniske holdning til leverandører ville jeg nok kjørt rettssak på saken. Selve maskinen tror jeg fungerte godt, men ville i dag ha sikret meg at jeg hadde en totalenterprise med klare forhold for EN leverandør med totalansvar.

Laholm

Link to post
har nå gått endel timer med min cmd 4.2 350 hk med bravo 3 og er strålende

 

Hva slags heftig toppfart får du med denne fine kombinasjonen da ? Med XR propeller antar vi :flag:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

47 knop med fulle tanker 300l diesel ,vann og 4 personer

 

har ikke fått testet fullt ut med de nye propellene enda

 

 

synd det ikke finnes ett 30" Xr sett :( tror det hadde funket perfekt.. men i følge olle terjesen på winrace så var uorginale propeller på vei inn i markedet snart.. får håpe de kommer med noe som passer bedre.

 

 

utveksling på drevet er 1.81:1 , og jeg fikk vite at båten ikke ville gå bedre med annen utveksling og propell pga at størrelsen da blir for liten på propellen og i den hastigheten så betyr visst størrelsen alt ... :)

Noen med innspill om det ?

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post

Går du ned i utveksling til 1,65 så trenger du jo ikke bytte til større propell men kanskje du må nedcuppe den... men det er jo mye enklere å vente på større propell.

Antar at en slik propell er beregnet på hastigheter også over 50 knop så kan ikke forstå det der helt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

men når han leverte pakken til deg så var vel ikke XR-propellene et tema ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

nei , men utveksling på drev ..

 

hvis 1.65 gir meg mer fart med 30" standard enn 1.81:1 så skulle vel det være rett kombinasjon..

 

 

men jeg har ikke peiling på dette med utveksling og hva som blir forskjellen i mitt tilfelle.

 

 

med 30" standard sett så får jeg også for høyt turtall , men likevell mindre turtall enn jeg fikk med 28" xr før winrace cuppet de litt mer.

 

hva vil skifte av utveksling på drev si for meg ?

 

 

 

rpm med 30" standard ca 3950

rpm med xr 28" ca 4000

rpm med xr28 ekstra cuppet ca 3900

 

dette er med fullt lastet båt .. rpm over 3920 er antakelser gjort av meg da turtallsperre slår inn på 3920.

 

 

maks turtall skal være 3800 og jeg går ut ifra at det nødvendigvis ikke trenger å være med fullt lastet båt , men med den tyngde båten kjører med i 90 % av tilfellene ..

kjører jo normalt ikke med full tank drivstoff ,vann osv.

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post

Ved å endre utvekslinga fra 1,81 til 1,65 så går propellturtallet opp fra 2100 til 2300 når motoren har 3800.

Det vil si at farten øker nesten 10% hvis motoren orker å dra til samme turtall, som blir litt høyere fartsøkning enn å gå fra 28" til 30" propell av samme type (7%)

Hvis 28" XR propell (riktignok noe cuppet?) gir høyere fart enn en 30" standard på ca samme turtall så betyr det at XR har svært lav slipp-prosent eller at standardpropellene har relativt høy slipp-prosent i dette tilfellet.

 

Ifølge en tabell jeg har laget så har en propell med 30" stigning (med motorturtall 3800 og 1,81 utveksling) en hastighet gjennom vannet på teoretisk 52 knop. Men alle propeller har slipp, typisk 5-20% etter som jeg har lest, avhengig av flere faktorer.

Med 10% slipp blir det da 47 knop og med 15% slipp 44 knop (tallene er avrundet). Tviler på at duoprop har større slipp enn 15% men jeg er ikke sikker.

For en 28" propell av samme type (uten cupping) blir tallene hhv, 48, 44 og 41 knop.

Så kan man spekulere i hva evt. cupping gir og hvor lav slipp-prosent XR har. La oss si at XR 28" tilsvarer standard 29".

Da vil farten bli hhv. 50, 45 og 43 knop. Hvis XR skulle ha så lav slipp-prosent som 5% så blir farten drøyt 47 knop.

Hvis utvekslingen endres til 1,65 og motoren greide å dra ville farten ha blitt 52 knop med 5% slipp eller kanskje mere trolig 49 knop med 10% slipp.

Med 1,65 utveksling ville standard 30" ha gitt 51 knop med 10% slipp eller 48 knop med 15% slipp (mot hhv. 47 og 44 knop med 1,81 utveksling). Altså 4 knop forskjell.

Ja det ble mye tall...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

takk for svar :) ble mye tall hehe

 

ser ut som jeg skulle fått meg drev med utveksling 1,65 heller ja..

 

hvordan legges det frem til forhandler ? kan jeg på kreve å få bytte drev ?

 

selger ble opplyst hvilken type /stor/tung båt motorpakken skulle være i og han solgte meg da 1.81:1 ..

kan også fortelle at når jeg var i kontakt med selger i tiden rundt propellvalg .. da sa selger at dexr drev kun fantes i 1.81:1

 

men på mercury racing sine sider finner jeg : Bravo Three XR 1.65:1, 1.81:1 or 2.00:1,

Link to post

Men er det et XR-drev du har ? Siden du hadde standard propell og ikke XR-propell først ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja det er ett xr drev .. forskjellen mellom xr og vanlig x er kun at det er sterkere bygget , smidde overføringer osv

 

propellene heter sikkert xr fordi de ble lansert på samme tid tenker jeg .

 

 

hadde først xr propellene og da de ga høyt turtall sa forhandleren at jeg skulle prøve 30" standard ( da jeg nevnte at kanskje utveksling skulle være en annen)

det viste seg jo da at 30" ikke var noe bedre og jeg leverte inn 28" til winrace og fikk laget større cup på de ..

 

men tror jeg vil få problemer med å bytte drevet inn i ett 1.65:1 fra forhandler , da han nok vil si seg ferdig med denne handelen ... hva tror du ? drevet er kjørt maks 30 timer nå.

Link to post

Godt spørsmål.. men forhandleren kan vel sjekke ang. om 29 eller 30 XR propell kommer snart. Ville jo være rart hvis det ikke kommer noe slikt siden XR er laget for fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Kompis av meg som har en drago 660 som kom med en FNM 155hk demobrukt.

Ble kortvarig "lykke" da motorfestet på ene siden ikke var festet, pluss at turboen hang og slang i et par bolter på eksos siden. Sprakk eksosrør og fylte motor rommet med sjøvann og motoren satte seg.

 

Han mistet fullstendig tillitten til motoren og kjøpte seg en ny cummins/mercruiser 1.7 turbodiesel 120 hk i fjor.

Vi har brukt båten mye i år, og jeg synes det er en kjempefin motor, plages litt med kjølingen nå, men det er ikke motoren men en menneskelig feil med vridd kjøleslange.

Overaskendew stillegående og presser båten opp i 30knop på gps.

Ikke hatt et feilslag på de 135 timene den har gått hittil.

 

Tror den første versjonen av den motortypen plagdes med havarert turbo. så greit å kjøpe nyere type motor.

 

Synes den er grei på forbruk også, litt over rundt 7 liter i timen på marsjfart, gjennomsnitt foorbruk hittil i år er 6.75liter, men mye kosekjøring da også.

Link to post
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...